METODE - Skole hjem samtaler
Skole-hjem-samtaler Dette er en samling af forskellige tilgange til skolehjem samtaler. Fokus flytter sig fra klassen til det enkelte barn, fx gennem differentieret undervisning. Det enkelte barn er omdrejningspunkt, men klassens trivsel afhænger af fællesskabet. Idealet om at forældrene skal bakke op om skolen er styrende, men ønsket om en højere grad af ansvarliggørelse af forældre giver et spænding. Beskrivelsen af eleven ligger ofte i skole-hjem-samtalerne. Hvis forældrene skal tage ansvar må de også kunne udfordre lærerens beskrivelse af deres barn. Dette er også her ressourcestærke forældre har deres shine hvor forældre med færre ressourcer oplever samtalerne som personlige evalueringer af deres evne til at være den type forældre som skolen forventer. Samtale, ikke konsultation Flervejskommunikation, både forældre, elever og lærere forbereder sig bedst muligt til samtalen. De formelle rammer: Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skole...