Opslag

Struktur på samarbejde - roller

Billede
CL-cooperative learning SPIL-principper (samtidig interaktion, positiv indbyrdes afhængighed, individuel ansvarlighed og lige deltagelse) Strukturerne støtter eleverne fagligt, socialt og i forhold til ansvar for arbejdet. Der er forskel på gruppearbejde og Cooperative L Det ene skal ikke nødvendigvis undgås til fordel for det andet. Men den der  bestemmer, om der skal være tydelig i forhold til om det der foregå er Cooperative Learning, hvor strukturerne støtter eleverne fagligt, socialt og i forhold til ansvar for arbejdet, eller om det er gruppearbejde, hvor eleverne selv skal styre turtagning, fordeling af opgaver osv.  En italesættelse af forskellene anbefales. Men det kræver at eleverne kender forskellene og  er helt på det rene med, hvad de kan lære henholdsvis ved strukturernes hjælp og i de mere frie gruppearbejdssituationer.  Nogle former for Cooperative Learning, bl.a. den repræsenteret af Johnson og Johnson ved University of Minnesota-Minneapolis, minder umiddelb

Medaljer

Medaljer Erfaring (sætte en scene) - Se filmklippene https://youtu.be/cMUC5Decgwg   Ryslinge U12 2015 - Medaljeoverrækkelse https://www.instagram.com/p/BtJsInzAm67/?utm_source=ig_web_button_share_sheet Medaljeoverrækkelse herre håndbold 2019 - Lad eleverne forklare hvad der sker. Refleksion (mening og erfaring) - Hvorfor giver man medaljer? - følelser i forhold til tab og vind Begrebsdannelse - Eleverne forsøger at lave deres egen definition af begrebet medalje.   - Eventuelt kan der sættes lys på, hvad forskellen er på en medalje, en orden, et diplom? Det danske kongehus ordner og medaljer http://kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/tildeling-af-ordener/tildeling-af-ordener Aktivitet  Eleverne fremstiller deres egen medalje, herunder betragtninger for hvad medaljen gives. Anne Marie Ploug, kunstner enkle billeder gode til analyse og som oplæg til fx selv at lave værker.  https://www.annemarieploug.dk/painting Inger Margrethe La

Gamificering - spilbaseret undervisning

En spilbaseret tilgang kan være med til at møde eleverne i et for dem meningsgivende sprog og miljø. https://ucc.dk/aktuelt/nyheder/ucc-medvirker-til-stort-forskningsprojekt-om-spilbaseret-laering-i-skolen https://www.videnomlaesning.dk/aktuelt/nyheder/2017/centeret-med-i-stort-forskningsprojekt-om-spilbaseret-laering/ http://xn--lrernetvrket-6cbh.dk/spilbaseret-laering-i-undervisningen/ spilbaseret designprocestænkning  klare mål og  enkle regler,    ejerskab til  de enkelte deltagere også grupper. fastholde fokus for grupperne ligegyldigt hvor i processen de er etableret en fortælling (et narrativ)der er med til at tegne historien om projektet og dermed også dokumentere progressionen.  Et projekt med en fyldig og god understøttende historie huskes, hvorimod et historieløst projekt glemmes  give masser og rigeligt af belønning og ros. Det kan være i form af visuelle fejringer – eksempelvis diplomer, udmærkelser, certifikater eller lignende. Grupperne stiger i Level e

Opbygning af en tale - fremlæggelse

Billede
Giv din tale high five.  Når du øver dig i at huske talen, kan du tænke på denne struktur: En indledning, tre pointer og en afslutning (som præsenteret i dispositio). Det passer sjovt nok godt med de fem fingre, vi har på hånden og som du altid har med dig i en talesituation: Tommelfingeren  - indledningen. Tænk på thumbs up, her skal du være imødekommende, opsigtsvækkende og godt igang. Pegefingeren  - 1. pointe. Tænk på, at du med pegefingeren peger på publikum. Hvad er det første og vigtigste, du vil fortælle dem? Langefingeren  - 2. pointe. Tænk “skråt op”. Din anden pointe må gerne være lidt mere provokerende. Ringefingeren  - 3. pointe. Tænk på en forlovelsesring, og at tredje pointe gerne må være sød og fin. Lillefingeren  - afslutning. Tænk at lillefingeren er lidt ved siden af og lidt drilsk. Slut med en - måske lidt drillende - krølle på halen. En sætning per finger.  Du kan eventuelt arbejde med at knytte én sætning til hver finger. Det gør ikke nog

små pause lege

Billede
Byen sover Der er 3 personer, som stiller sig op. Resten af forsamlingen lægger sig (over bordene), når de 3 personer siger: "byen sover". Mens byen sover, går de 3 personer hen og prikker hver 1 person på ryggen. De 3 personer siger så: "byen vågner", hvorefter forsamlingen vågner. De 3 personer, der er blevet prikket skal nu rejse sig og stille sig op foran den person, de tror, har prikket vedkommende. Gætter de rigtigt, får de lov til at være en af de personer, der ikke skal sove, men gætter de forkert, skal de nede og være i byen igen Bytte plads Du peger to ud De to skal du sætte ud for døren. I mens skal du hjælpe resten af klassen, med at finde på navne, som du skriver op på tavlen (så navnene bliver skrevet med samme type håndskrift). Når alle i klassen har fundet et navn (hvad som helst), beder du dem om, at skifte pladser (sæt stolene op på de to der er udenfor). Når alle har sat sig på en anden plads, tager du de to med ind i klassen igen. D

konflikttrappen

Billede
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/G7W-ASmDLjo" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> Konflikttrappens syv trin. Produceret af Feldballe Film & TV med støtte fra Undervisningsministeriet i samarbejde med Center for Konfliktloesning. Mere info på www.konfliktloesning.dk

DIY julekalender

Billede
Frem med 24 paprør / WC ruller 1 rør til en skorsten, og noget vat til røgen Ens- eller farvet gavepapir til endestykker på rør Papirlim 24 små gaver der kan ligge i røret Tusch til numrene Pap til at lave tag og bagside hvor rørene kan klistres på https://gaamigglad.dk/27-tirsdagstur/ Manillamærker, en rød pen, grønne knappenåle, og en skumplade. På 24 mærker har jeg skrevet tallene 1 til 24, og på forsiden “Jeg elsker dig fordi” og på bagsiden en grund til at jeg elsker min kæreste. De 24 mærker har jeg fordelt sådan at tallene sidder i uorden, som de gør på sådan en julekalender man køber i butikkerne.  http://www.barneguiden.dk/artikler/pakkekalender-af-taendstikaesker Det skal du bruge 24 små tændstikæsker Stempler med tal, stempelpude Papir (35,5 x 6 cm) Sådan gør du Lim tændstikæskerne sammen 6 og 6 i fire stabler. Lim de 4 stabler sammen til en stor æske. Lim papiret omkring æskens sider og top. Lav tal på æskernes ender med stemplerne