Struktur på samarbejde - roller

CL-cooperative learning

SPIL-principper (samtidig interaktion, positiv indbyrdes afhængighed, individuel ansvarlighed og lige deltagelse)
Strukturerne støtter eleverne fagligt, socialt og i forhold til ansvar for arbejdet.

Der er forskel på gruppearbejde og Cooperative L

Det ene skal ikke nødvendigvis undgås til fordel for det andet. Men den der  bestemmer, om der skal være tydelig i forhold til om det der foregå er Cooperative Learning, hvor strukturerne støtter eleverne fagligt, socialt og i forhold til ansvar for arbejdet, eller om det er gruppearbejde, hvor eleverne selv skal styre turtagning, fordeling af opgaver osv. 

En italesættelse af forskellene anbefales. Men det kræver at eleverne kender forskellene og er helt på det rene med, hvad de kan lære henholdsvis ved strukturernes hjælp og i de mere frie gruppearbejdssituationer.

 Nogle former for Cooperative Learning, bl.a. den repræsenteret af Johnson og Johnson ved University of Minnesota-Minneapolis, minder umiddelbart om det, vi normalt forstår ved gruppearbejde, men naturligvis er der nogle meget væsentlige forskelle. Kagan Cooperative Learning, hvor der anvendes strukturer, har til gengæld meget lidt til fælles med gruppearbejde. Det ses alene i den kendsgerning, at mere end halvdelen af Kagans Cooperative Learning strukturer ikke foregår i grupper, men i par eller på kryds og tværs i klassen.


http://cooperativelearning.dk/about-cooperative-learning/ofte-stillede-sporgsmal/hvad-er-forskellen-pa-cooperative-learning-og-gruppearbejde

filmklip om metoden
http://cooperativelearning.dk/about-cooperative-learning/filmklip-om-cooperative-learning

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler