små pause lege



Byen sover

Der er 3 personer, som stiller sig op. Resten af forsamlingen lægger sig (over bordene), når de 3 personer siger: "byen sover". Mens byen sover, går de 3 personer hen og prikker hver 1 person på ryggen. De 3 personer siger så: "byen vågner", hvorefter forsamlingen vågner. De 3 personer, der er blevet prikket skal nu rejse sig og stille sig op foran den person, de tror, har prikket vedkommende. Gætter de rigtigt, får de lov til at være en af de personer, der ikke skal sove, men gætter de forkert, skal de nede og være i byen igen

Bytte plads

Du peger to ud
De to skal du sætte ud for døren. I mens skal du hjælpe resten af klassen, med at finde på navne, som du skriver op på tavlen (så navnene bliver skrevet med samme type håndskrift).
Når alle i klassen har fundet et navn (hvad som helst), beder du dem om, at skifte pladser (sæt stolene op på de to der er udenfor).

Når alle har sat sig på en anden plads, tager du de to med ind i klassen igen.
De skal nu ved hjælp af navnene oppe på tavlen flytte rundt på resten af klassen.
De kan fx. sige "Bamse, og Fedtmule byt plads" ( og så bytter de to med de navne plads.)
Det gælder så for de to at sørge for at få, alle klassekameraterne til at sidde på deres normale plads.

Du kan lave sværhedsgrader, fx. må de ikke strege navnene ud oppe på tavlen, så er det sværere at huske.
Eller i stedet for navne, kan i lave med tal osv. osv.

Skorsten

Drengene mod pigerne, hvor man skulle gætte hvilken hånd modparten har f.eks. kridtet i. Ved hvert forkert svar, blev der sat et kryds i dennes skorsten, når der var sat x antal krydser kom der røg i skorstenen og man havde tabt..

Hjørneleg

Levende vendespil. Børnene er brikkerne. To vender brikker. Det kan gøres med lyd, ord, tal, bevægelser, osv Brikkerne vendes ved et lille tryk på hovedet.

Du udvælger en regel feks at tingen skal starte med s og så skal de på skift spørge om de må få en ting med på øen. Leger den i matematik som gæt reglen ( så er reglen feks en tabel, de lige tal, tal højere end 50 osv)
Navneleg

Simon siger

Lille hund der er nogen der har taget dit kødben
Forvandlingsleg.
En vælges og stiller sig op på en stol foran klassen. Drejer rundt så alle kan se personen godt. Så går vedkommende ud af døren og ændre en ting ved sig selv ( omvendte sko, trøje taget ned i bukser, hår elastik taget ud osv ). Kommer så ind, op på stolen igen og drejer. Klassen rækker fingeren om hvis man kan se det og de vælges på skift for at høre bud. Den der gætter det må prøve

Pandekage med syltetøj

pandekage med syltetøj, en står med ryggen til, en elev bliver peget på, som skal liste op og sige pandekage med syltetøj med en forvrænget stemne. Eleven går ned på sin plads og når alle er klar, må personen vende sig om og gætte een gang hvem det var. Gætter man rigtigt må man igen. Jeg lader den som blev gættet pege på den næste der skal liste sig op og sige pandekage med syltetøj


Gæt hvem du er

En anden kan være at tre stiller sig op til tavlen med ryggen mod tavlen, og ovenover deres hoveder skrives der nogen berømte personer, disneyfigurer, dyreart, de må så spørge og få ja/nej svar fra resten af klassen, indtil de har gættet rigtigt. Man må spørge indtil man har fået et nej, så er det den næstes tur.

At spille skorsten – Slå klink eller spille nærmest
kilde: Historieskolen Clio ved Køge Arkiverne

Denne leg kan leges både inde og ude.

Det kan ske på to måder. Enten indendørs mod en væg eller udenfor mod en mur.
Man står f.eks. et par meter fra en væg. (Tegn en streg på fortovet).
Der kastes efter væggen med en knap eller en skilling (en mønt).
Det gælder om at få knappen til at ligge nærmest mulig inde ved væggen.
Står den på højkant op af væggen er den allernærmest.

Den der kommer nærmest væggen (nr. 1), tager alle de andres knapper i hånden og kaster dem lidt op i luften og lader dem falde på jorden. De knapper der vender forsiden op, tilfalder nr. 1.

Nr. 2, altså den der var næst-nærmest væggen, tager nu resten af knapperne og kaster dem op i luften igen. Han eller hun må nu tage de knapper der vender forsiden op.

Det gentages for resten af deltagerne indtil alle knapperne er fordelt.
Så kan man starte forfra med at kaste mod væg. Spillet slutter når én spiller har vundet alle knapperne.

Man kan aftale om knapperne beholdes eller afleveres tilbage efter spillet.

Klink kendes i utallige varianter og blev også spillet med klinkejern, (det kunne være spidsen af en gammel kniv, hvilket gav en karakteristisk lyd – måske deraf navnet), eller messingknapper eller lign.


Kryds og bolle


I hvert firkant var der et emne som f.eks. biler, musik, kendte, historie osv.

Man valgte et emne og svarede man rigtigt fik man et kryds (eller en bolle) i firkanten + lov til at vælge nyt emne (og her måtte man jo så vælge, om man skulle gå efter de lettere emner, eller efter at få tre på stribe, da det jo er det, der skal til for at vinde kryds og bolle).

Svarede man forkert, var det det andet holds tur til at vælge emne.

Nu var vores lærer pokkers klog, og han opfandt selv spørgsmålene, efter vi havde valgt emne. Det var sjældent nogen kunne svar på dem, så de var næsten for svære, men spændende, for man lærte jo også noget af alle de spørgsmål, vi ikke kunne svare på, da vi selvfølgelig fik det rigtige svar + nogen gange en lille historie bag eller et tillægsspørgsmål, der ikke galt Ofte brugt vi en hel time bare på en enkelt omgang.

Hvis du ikke selv kan opfinde spørgsmål, kunne man jo evt. lave nogen på forhånd (Internettet kan vel bruges?), der har relevans for, hvad man lærer på det pågældende klassetrin.


Blinkeleg (den hedder noget andet, jeg ikke kan huske) 
I står i en cirkel med en i midten. Så skal man få øjenkontakt med en anden, blinke, og så skal man bytte plads. den i midten skal prøve at overtage een af pladserne, så der kommer en ny i midtten

Den kan laves om til, at der ikke skal blinkes, men bare råbes navnet.

Kan du li' din nabo?:
 cirkel - een i midten spørger: kan du li din nabo? så siger han/hun - nej, men jeg kan lide dem med hvide strømper på - så skal alle dem med hvide strømper skifte plads - og den i midten prøver at kapre en plads.

Hvis personen svarer "ja" skal de to naboer bytte plads

Populære opslag fra denne blog

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler