Opbygning af en tale - fremlæggelse



  • Giv din tale high five. Når du øver dig i at huske talen, kan du tænke på denne struktur: En indledning, tre pointer og en afslutning (som præsenteret i dispositio). Det passer sjovt nok godt med de fem fingre, vi har på hånden og som du altid har med dig i en talesituation:
    • Tommelfingeren - indledningen. Tænk på thumbs up, her skal du være imødekommende, opsigtsvækkende og godt igang.
    • Pegefingeren - 1. pointe. Tænk på, at du med pegefingeren peger på publikum. Hvad er det første og vigtigste, du vil fortælle dem?
    • Langefingeren - 2. pointe. Tænk “skråt op”. Din anden pointe må gerne være lidt mere provokerende.
    • Ringefingeren - 3. pointe. Tænk på en forlovelsesring, og at tredje pointe gerne må være sød og fin.
    • Lillefingeren - afslutning. Tænk at lillefingeren er lidt ved siden af og lidt drilsk. Slut med en - måske lidt drillende - krølle på halen.
  • En sætning per finger. Du kan eventuelt arbejde med at knytte én sætning til hver finger. Det gør ikke noget, at du ikke kan huske alt, hvad du skal sige til hver finger, men det er tjekket og rart at kunne én formfuldendt sætning til hvert punkt i talen. Det vil signalere overskud og give dig en rar tryghed. Med fem-finger-strukturen får du en naturlig begrænsning, så du sikrer dig, at din tale ikke løber afsted med dig, så du ender langt ude ad alle mulige tangenter

https://www.emu.dk/modul/hold-en-tale-1
https://docs.google.com/document/d/1M8mS94Q5kLofCYsPLKv9oHgTmfzv0lc-OktIiig-zxI/edit
http://xn--rst-0na.dk/tips-til-din-tale/ gode råd

  • Eleverne kan holde en tale med passende brug af stemmeføring, pauser og kropssprog.


Faglige begreber: retorik, pragmatik og dramatik
Mads Th. Haugsted: Taletid. Mundtlighed, kommunikation og undervisning. København, Alinea 2004

Retorik
Kernen i retorik er en lære om hensigtsmæssige tekster, og sprogbrugen, der ligger i pragmatikken. Tekster har en rettethed, intentionalitet.
Den bedste vej til at formidler et budskab.
Hvad er det i denne tekst, der er karakteristisk for denne forfatter med de og de modtagere? Eller hvorfor fungerer den tale så god?
Retorik er læren om rettetheden, intentionaliteten af hensigtsmæssige tekster. Man kan også vende den om og bruge sin viden til at lave og til at analysere tekster.

Der er et etisk aspekt, sandheden. Retorik er en kommunikationslære.

Hvordan får man en god samtale, en ægte samtale, og ikke bare ord, der kommer ud af munden?
Hvad er en god samtale?
Hvad er en dårlig samtale, fx et skænderi?
Hvad er et godt indlæg
Hvordan argumenterer man?
Hvordan givere maan god respons i en samtale?

Mundtligheden er genstanden for undervisningen og den er undervisningens redskab.

Pragmatikken, samtaleanalyse, bevidstheden om samtalerne


Dramatikken.
Dramatikken kan bruges til at øve retorik og pragmatik.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler