Bog - Skole uden skældud, hvorfor og hvordan - lørdagslæsning med Oliver



ROLIG - NYSGERRIG - HJÆLPSOM



Hjemmeside: https://xn--skoleudenskldud-7lb.dk/
Forlag: Dafolo 5. oplag 2022 (bygger videre på Erik Sigsgaards bog Skældud)
Forfatter: Louise Klinge, Erik Sigsgaard, Mette Thor Jørgensen
LIX-tal på 23. Det betyder, at bogen er ret let at læse og kan læses af personer med en vis grad af sproglig kunnen og erfaring.
En udemærket bog om et emne der kan være svært at tale om. Flere begreber er blevet en del af vores tankeredskaber.

Læst af Oliver og Joan medio 2023.
Vi tog et kapitel om ugen og brugte ca 40 minutter på at reflektere sammen. Vi håbede på at få konkrete praksismetoder.
 
Vi oplevede at bogens formål var følgende.
  • Definere adfærdsformen skældud.
  • Advare om skadevirkningerne af skældud.
  • Pege på flere årsager til at skældud opstår fx plads, tid eller normering - svære rammevilkår, der udfordrer alle involverede.
  • Vejlede i form af information og cases.
  • Nudge til at forstå og understøtte elevens behov for kompetence autonomi (autonomi, tilhørsforhold, kompetence).
  • Nudge til at forstå, det er dit ansvar at vælge hvordan du reagerer og handler
  • Konkret værktøj - anvend tretrinsrakettn: rolig - nysgerrig - hjælpsom
  • Konkret værktøj - vælg undervisning hvor der arbejdes sansende og skabende, så man kan nå hen til flow og fordybelse
  • Konkret værktøj - Anvend litteratur og film, hvor man får indsigt i baggrunden for meningen med uhensigtsmæssig adfærd
  • Konkret værktøj - Reflekter over egen praksis, gennem
    • cases
    • refeksionssamtaler
    • video
    • observation
  • Konkret værktøj - Skab nye vaner ved at lyse på det du vil
  • Udlægge en fremtidsvision


Undervisningsforløb "Tegn skældud"
Tegningerne er fra egen klasse. Så enkelt og et super udgangspunkt for en dyb samtale om skældud.




Læse mere:

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler