Bog - Skole uden skældud, hvorfor og hvordan - lørdagslæsning med Oliver
ROLIG - NYSGERRIG - HJÆLPSOM
Hjemmeside: https://xn--skoleudenskldud-7lb.dk/
Forlag: Dafolo 5. oplag 2022 (bygger videre på Erik Sigsgaards bog Skældud)Forfatter: Louise Klinge, Erik Sigsgaard, Mette Thor JørgensenLIX-tal på 23. Det betyder, at bogen er ret let at læse og kan læses af personer med en vis grad af sproglig kunnen og erfaring.En udemærket bog om et emne der kan være svært at tale om. Flere begreber er blevet en del af vores tankeredskaber.
Læst af Oliver og Joan medio 2023.Hjemmeside: https://xn--skoleudenskldud-7lb.dk/
Forlag: Dafolo 5. oplag 2022 (bygger videre på Erik Sigsgaards bog Skældud)
Vi tog et kapitel om ugen og brugte ca 40 minutter på at reflektere sammen. Vi håbede på at få konkrete praksismetoder.
Vi oplevede at bogens formål var følgende.
- Definere adfærdsformen skældud.
- Advare om skadevirkningerne af skældud.
- Pege på flere årsager til at skældud opstår fx plads, tid eller normering - svære rammevilkår, der udfordrer alle involverede.
- Vejlede i form af information og cases.
- Nudge til at forstå og understøtte elevens behov for kompetence autonomi (autonomi, tilhørsforhold, kompetence).
- Nudge til at forstå, det er dit ansvar at vælge hvordan du reagerer og handler
- Konkret værktøj - anvend tretrinsrakettn: rolig - nysgerrig - hjælpsom
- Konkret værktøj - vælg undervisning hvor der arbejdes sansende og skabende, så man kan nå hen til flow og fordybelse
- Konkret værktøj - Anvend litteratur og film, hvor man får indsigt i baggrunden for meningen med uhensigtsmæssig adfærd
- Konkret værktøj - Reflekter over egen praksis, gennem
- cases
- refeksionssamtaler
- video
- observation
- Konkret værktøj - Skab nye vaner ved at lyse på det du vil
- Udlægge en fremtidsvision
Tegningerne er fra egen klasse. Så enkelt og et super udgangspunkt for en dyb samtale om skældud.
Læse mere:
- Hjemmeside for skole uden skældud https://xn--skoleudenskldud-7lb.dk/BULP 2019 - Artikel med Erik Sigsgaard - EN ARTIKEL der er værd at læse.
- Information Baggrund 2009 - Artikel - Skolen skaber selv sine utilpassede elever - Den danske folkeskole er lige som den svenske gennemsyret af en terapeutisk praksis. "...den gammeldags elev, der gerne vil gøre, hvad der bliver sagt, har hårde vilkår, når man selv skal ville det, der bliver sagt...Når de er kritiske over for skolen, skal de i stedet sætte sig ned og vurdere, hvad de gør forkert,"
- Projekt gode relationer https://www.relationskompetent.net/trin1 Her ligger en kursusrække for undervisere
- Om Selvbestemmelsesteori indlæg på denne blog
- Om Sokratiske samtaler indlæg på denne blog