Teori - Selvbestemmelsesteori - tre grundlæggende behov

Selvbestemmelsesteorien, er en teori inden for psykologi, der fokuserer på, hvordan mennesker kan opnå øget motivation og trivsel.

Tre grundlæggende psykologiske behov (kompetenceautonomi) ifølge selvbestemmelsesteorien er:
  1. Behovet for autonomi: Dette henviser til behovet for at føle sig selvstyrende og have kontrol over ens egne handlinger og beslutninger.
  2. Behovet for tilhørsforhold: Dette henviser til behovet for at føle sig forbundet med andre og have en følelse af tilhørsforhold og samhørighed.
  3. Behovet for kompetence: Dette henviser til behovet for at føle sig dygtig og i stand til at udføre opgaver og opnå succes på en given opgave eller i en given aktivitet. Det er en af ​​tre grundlæggende psykologiske behov ifølge
Kompetenceautonomi henviser til en persons oplevelse af at 
- have kontrol
- have følelsen af ​​at være i stand til at udføre en given opgave eller handling. 

Når man har kompetenceautonomi, føler man sig kompetent og i stand til at udføre en given opgave uden at have behov for ekstern styring eller kontrol. Det betyder, at man har en følelse af egenkontrol og selvstændighed, når man udfører en opgave eller tager en beslutning.

At have kompetenceautonomi er vigtigt for at opnå motivation, engagement og trivsel i fx arbejds- eller uddannelsesmæssige sammenhænge. 

Når man har en følelse af at have kontrol over ens arbejde eller uddannelse og føler sig i stand til at udføre opgaverne godt, er man mere tilbøjelig til at være motiveret til at fortsætte og forbedre ens arbejde eller uddannelse.

Derfor bør undervisningen tage tage udgangspunkt i elevernes initiativer, og elverne bør have lov til at drive undervisningen fremad. Disse elementer er vigtige for at sikre effektiv læring.

Hvis ovenstående skulle forklares for børn:
De tre grundlæggende psykologiske behov er nogle behov, som mennesker har, for at have det godt og føle sig tilfredse. Det er som tre forskellige knapper, som man skal trykke på for at have det godt.

Den første knap er behovet for autonomi, som betyder, at man har brug for at have lov til at bestemme over sig selv og selv vælge, hvad man vil gøre. Det betyder, at man ikke vil have nogen til at fortælle en, hvad man skal gøre hele tiden.

Den anden knap er behovet for tilhørsforhold, som betyder, at man har brug for at føle sig en del af en gruppe og have venner og familie, som man kan være sammen med og snakke med. Det føles godt at være en del af noget større end en selv.

Den tredje knap er behovet for kompetence, som betyder, at man har brug for at føle, at man er god til noget og kan klare en opgave eller aktivitet. Det føles godt at have succes og være dygtig til noget.

Hvis man kan trykke på alle tre knapper og føle sig selvstyrende, forbundet med andre og dygtig, vil man have det godt og være glad.
En øvelse fra  projekt gode relationer - Spørg dig selv og skriv ned:
Selvbestemmelse
Giver jeg mine elever valgmuligheder? Hvis ikke, hvordan kan jeg gøre det? Er der plads til at forfølge deres initiativer i min undervisning? Hvis ikke, hvordan kan jeg skabe plads til det? Er der variation i min undervisning ift. arbejdsformer, bevægelse mv.? Hvis ikke, hvordan kan jeg skabe mere variation?
Kompetence
I hvor høj grad undervisningsdifferentierer jeg? Er der elever, der tit har for svært ved opgaverne? Er der elever, der ikke bliver udfordret nok fagligt? Hvis ja, hvordan kan jeg undervisningsdifferentiere mere?
Samhørighed
Giver jeg mig selv tid til at lytte med nærvær og vise interesse for mine elever - som de mennesker de er? Hvis ikke, hvornår vil jeg gøre det?  Giver jeg mine elever mulighed for at arbejde sammen og have det sjovt sammen i min undervisning? Hvis ikke, hvordan kan jeg gøre det? 

Louise Klinge forklarer i artiklen Tre psykologiske behov er afgørende hvad der har betydning for, om relationerne mellem lærer og elever understøtter elevernes trivsel og læring eller det modsatte.

Edward Deci: En amerikansk psykolog, der er en af ​​grundlæggerne af selvbestemmelsesteorien og har bidraget til mange undersøgelser af menneskelig motivation og adfærd.

Richard Ryan: En amerikansk psykolog, der også er grundlægger af selvbestemmelsesteorien og har bidraget til forskning om menneskelig trivsel og psykologisk sundhed.

Flere danske forskere og forfattere, har beskæftiget sig med selvbestemmelsesteorien og dens betydning for trivsel og motivation. Her kan du se et lille udsnit:

Niels Reib: En dansk psykolog og forfatter, der har skrevet flere bøger om selvbestemmelsesteorien og dens anvendelse i pædagogik og undervisning.

Anne Katrine Lund: En dansk pædagogisk psykolog, der har forsket i selvbestemmelsesteori og dens anvendelse i uddannelsesmæssige sammenhænge.

Per Schultz Jørgensen: En dansk psykolog, der har arbejdet med anvendelse af selvbestemmelsesteorien inden for arbejds- og organisationspsykologi.

Lene Tanggaard: En dansk psykolog og professor, der har forsket i motivation og kreativitet og skrevet bøger om emner som selvbestemmelse, arbejdsglæde og trivsel.

Anne B. Iversen, som er lektor i psykologi ved Københavns Universitet og har arbejdet med forskning om motivation og selvbestemmelse, især i forhold til uddannelse og arbejdsliv.

Keld Fredens, som er lektor i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet og har beskrevet betydningen af kompetenceautonomi og selvbestemmelse i forhold til børns læring og udvikling.

Christina Wiberg, som er professor i pædagogisk psykologi ved Roskilde Universitet og har bidraget til forskning om selvbestemmelse, motivation og læring, især i relation til ungdomsuddannelserne.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler