Opslag

Tradition - Morsdag

Billede
Både Morsdag og Farsdag  er dage dedikeret til ære for mødre og fædre, hvor børn og voksne verden over giver gaver, kort eller blomster til deres mødre for at fejre deres kærlighed og taknemmelighed samt  takke deres forældre for deres kærlighed, støtte og omsorg. I Danmark er det altid Mors Dag den 2. søndag i maj og  Fars dag fejres den 5. juni: på grundlovsdag .  Datoerne varierer fra land til land.

Billedkunst - Collage

Billede
Værk skabt ved hjælp af DeepArt.io  I billedkunst refererer collage til en kunstteknik, hvor forskellige materialer og objekter bliver samlet og limet sammen på en flade for at skabe et billede eller en komposition. Collage kan være lavet af en lang række forskellige materialer, såsom papir, stof, fotografier, avisudklip, blomsterblade, tråde og mange andre ting. Materialerne kan klippes, skæres, rives eller revnes i forskellige størrelser og former, og de kan arrangeres på forskellige måder for at skabe interessante og unikke visuelle effekter. I billedkunst kan collage bruges til at skabe både to- og tredimensionelle værker, og teknikken er ofte associeret med modernistiske kunstbevægelser, såsom kubismen og dadaismen. Collage kan også bruges i mere nutidige kunstformer, som for eksempel street art og mixed media-kunst.

Bog - Skole uden skældud, hvorfor og hvordan - lørdagslæsning med Oliver

Billede
ROLIG - NYSGERRIG - HJÆLPSOM Hjemmeside: https://xn--skoleudenskldud-7lb.dk/ Forlag: Dafolo 5. oplag 2022 (bygger videre på Erik Sigsgaards bog Skældud) Forfatter: Louise Klinge, Erik Sigsgaard, Mette Thor Jørgensen LIX-tal på 23. Det betyder, at bogen er ret let at læse og kan læses af personer med en vis grad af sproglig kunnen og erfaring. En udemærket bog om et emne der kan være svært at tale om. Flere begreber er blevet en del af vores tankeredskaber.

Dansk - bevægelse, konkrete eksempler

Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet nedenstående  LITTERATUR Her er nogle eksempler på opgaver med bevægelse, som kan bruges til at undervise i litteratur til børn: Bog-bowling : Stil bøger langs en bane på gulvet, og lad børnene kaste en bold for at ramme en bog. Når de rammer en bog, skal de læse den første side højt for klassen og dele deres indtryk. Dette kan øve læsefærdigheder og introducere forskellige bøger og genrer Rollespil : Lad eleverne udvælge scener fra en bog, og lad dem optræde som de forskellige karakterer i klassen. Dette kan hjælpe med at forstå karakterer og plot i bogen og øve improvisationsevner. Læs og dans : Vælg en børnebog med en bestemt rytme eller sang, og lad eleverne danse eller udføre en koreografi til musikken, mens de læser bogen højt. Dette kan gøre læsningen mere interaktiv og sjov og hjælpe med at forstå rytme og tonefald. Bog-rejse : Placer forskellige bøger rundt om i klasseværelset og lad eleverne gå på "bog-rejse" for at finde og læ

Gruppe - Jigsaw

Billede
Jigsaw - puslespil Metoden kaldes på dansk for puslespil. Dette fordi man som i et puslespil samler brikker for at danne et samlet billede.  Jigsaw-gruppearbejde er en metode, hvor I arbejder i to forskellige grupper efter denne formel: 1) Hovedgruppe, som sammen skal blive klogere på et overordnet tema eller en større opgave. 2) Ekspertgruppe, som undersøger, diskuterer og bliver klogere på en mindre del af den store opgave. En form for læringsloop. 3) Tilbage i hovedgruppen, hvor resultaterne fra arbejdet i ekspertgrupperne skal fremlægges og hovedopgaven skal løses. Måske skal der fremstillet et produkt. Jigsaw-gruppearbejde fremmer samarbejde, fælles læring og en følelse af ansvarlighed hos alle gruppemedlemmer. Ved at lære og undervise hinanden kan gruppemedlemmerne udvikle dybere forståelse og opbygge tillid og respekt i gruppen. Den der laver noget, er den der lærer noget. Det er sjovt, når man arbejder aktivt, og der er energi i rummet. Mezirow             - Meningsstrukturer u

Teknologi - AI og folkeskolen

Billede
AI står for "kunstig intelligens" (på engelsk "artificial intelligence"). AI-teknologier er skabt til at kunne tale, lytte, læse, skrive, analysere, forstå og træffe beslutninger. Det er en gren af computervidenskaben, der sigter mod at få teknologier til at efterligne menneskelig intelligens og adfærd. Machine learning, deep learning, neurale netværk, naturlig sprogbehandling, computer vision er eksempler på teknologier der anvendes til programmering af fx chatbots, virtuelle assistenter, selvkørende biler, ansigtsgenkendelse, stemmeassistent og mange andre. AI er på den ene side en facinerende mulighed for at revolutionere mange brancher og forbedre menneskers liv og trivsel, men på den anden side også skræmmende i forhold til de etiske og sociale implikationer der affødes af at have maskiner med en form for intelligens. Vi har i folkeskolen det tværgående emne It og medier , vi har forsøgsfaget Teknologiforståelse , som på mange måder åbner temaer der taler

METODE - Debat fx vdr procedure og forventninger i læringsrummet

Ved at opstille et antal spørgsmål, der diskuteres med eleverne, er det mit håb at  eleverne aktivt vil være en del af processen og måske bedre kunne huske hvad og hvorfor man gør det ene og det andet. Lav evt et spørgsmål til hver elev. Del spørgsmålene ud fx på første skoledag. Tag dem i rækkefølge over de næste dage. Spørgsmålene får nummer eller bogstav, hvis du er smart lægger du de vigtigste øverst.  Du kan også få eleverne til at lave spørgsmål, men så er det en større opgave og du risikere at det der er vigtigt for din undervisning ikke kommer med. Link til ark jeg vil prøve at bruge. Det skal printes og hver elev får et spørgsmål. Jeg siger/trækker et nummer, eleven læser sit spørgsmål. Klassen diskuterer hvad svaret er. Nogle af sørgsmålene kan det være en god ide at have talt med kollegaer om - inden :-) Lavet i Google Slide: https://docs.google.com/presentation/d/12YGTBuh3LBHHORJmAe6pEZRp1Br3GWvg7wRyAmDySIo/edit?usp=sharing Man kan selvfølgelig også lave det som et lykkehju