Dansk - bevægelse, konkrete eksempler

Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet nedenstående 

LITTERATUR

Her er nogle eksempler på opgaver med bevægelse, som kan bruges til at undervise i litteratur til børn:

  1. Bog-bowling: Stil bøger langs en bane på gulvet, og lad børnene kaste en bold for at ramme en bog. Når de rammer en bog, skal de læse den første side højt for klassen og dele deres indtryk. Dette kan øve læsefærdigheder og introducere forskellige bøger og genrer

  2. Rollespil: Lad eleverne udvælge scener fra en bog, og lad dem optræde som de forskellige karakterer i klassen. Dette kan hjælpe med at forstå karakterer og plot i bogen og øve improvisationsevner.

  3. Læs og dans: Vælg en børnebog med en bestemt rytme eller sang, og lad eleverne danse eller udføre en koreografi til musikken, mens de læser bogen højt. Dette kan gøre læsningen mere interaktiv og sjov og hjælpe med at forstå rytme og tonefald.

  4. Bog-rejse: Placer forskellige bøger rundt om i klasseværelset og lad eleverne gå på "bog-rejse" for at finde og læse bøgerne. Når de har læst en bog, kan de dele deres indtryk med resten af klassen og anbefale bogen til andre. Dette kan hjælpe med at opdage nye bøger og forstå forskellige genrer.

  5. Storyboard hop: Lav en storyboard over en historie i en bog, og lav fysiske kopier af hvert panel. Placer dem rundt om i klassen, og lad eleverne hoppe fra panel til panel og optræde som de forskellige karakterer i historien, mens de læser højt. Dette kan hjælpe med at forstå handlingen og karakterernes motivationer og øve læsefærdigheder og improvisationsevner.


Her er nogle eksempler på opgaver med bevægelse, som kan bruges til at undervise i dansk:

  1. Ord-kæde: Lav en kæde af ord ved at stå i en rundkreds. Start med et ord, og den næste person skal tilføje et ord, der relaterer til det første ord, og sådan fortsætter man rundt i kredsen. Når alle har bidraget, gentages kæden højt, så alle kan høre den. Dette kan øve ordforråd og associationsevner.

  2. Ord-boldspil: Kast en bold rundt i klassen, og når en elev griber bolden, skal han eller hun sige et ord inden for en bestemt kategori, fx "navneord", "udsagnsord" eller "adjektiver". Hvis eleven ikke kan sige et ord inden for kategorien, er han eller hun ude af spillet. Dette kan øve både ordforråd og hurtig tænkning.

  3. Stavning med kropssprog: Bed eleverne om at stå op og stave ord ved hjælp af kropssprog, fx ved at danne bogstaverne med deres arme og ben. Dette kan være en sjov måde at øve stavning og hukommelse på.

  4. Ord-løb: Placer ordkort rundt i klassen og bed eleverne om at løbe rundt og samle dem op, mens de udtaler ordene højt. Dette kan være en god måde at øve både læsning og bevægelse på.

  5. Historiefortælling med mimik: Del eleverne op i mindre grupper, og bed dem om at fortælle en historie ved hjælp af mimik og gestikulation, uden at sige ord. De andre elever skal derefter gætte, hvad historien handler om. Dette kan være en sjov måde at øve både fortællingsevne og kommunikation på.


Eksempler fra ChatGPT
  1. Læse-skrive-sprint: Placer nogle papirark rundt i lokalet med forskellige ord eller sætninger skrevet på dem. Del eleverne op i hold, og bed dem om at løbe rundt i lokalet og læse ordene højt. Når de har læst et ord, skal de skrive det ned på deres eget ark, og derefter fortsætte med at finde flere ord. Holdet med flest korrekt stavet ord på deres ark vinder.

  2. Ord-jagt: Skriv nogle ord på små sedler og gem dem rundt omkring i lokalet. Del eleverne op i hold og bed dem om at finde og samle så mange ord som muligt på deres hold. Når tiden er udløbet, skal hvert hold sige de ord højt, de har samlet. Det hold med flest ord vinder.

  3. Klassediktat: Lav et diktat for klassen og bed eleverne om at skrive det ned på et papirark. Når diktatet er færdigt, skal eleverne stå op og læse deres egne sætninger højt. Bed dem derefter om at gå rundt i lokalet og finde en anden elevs sætning, som de kan rette stave- eller grammatikfejl i.

  4. Dramatisering: Lad eleverne arbejde i mindre grupper og bed dem om at vælge en scene fra en bog eller historie, som de vil dramatisere. Bed dem om at øve deres scener og optræde for klassen, mens de bruger kropssprog, mimik og stemme til at formidle budskabet i scenen.

Disse øvelser kan hjælpe med at styrke elevernes læse- og stavningsevner, forståelse af grammatik og deres evne til at formidle budskaber gennem kommunikation og dramatisering.

Artikler m.m.

Bachelor opgave Bevægelse i undervisningen Morten Breinholt Kjær 2016
Liv i skolen Motion og bevægelse 2014

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler