Gruppe - Jigsaw
Jigsaw - puslespil
Metoden kaldes på dansk for puslespil. Dette fordi man som i et puslespil samler brikker for at danne et samlet billede.
Jigsaw-gruppearbejde er en metode, hvor I arbejder i to forskellige grupper efter denne formel:
1) Hovedgruppe, som sammen skal blive klogere på et overordnet tema eller en større opgave.
2) Ekspertgruppe, som undersøger, diskuterer og bliver klogere på en mindre del af den store opgave. En form for læringsloop.
3) Tilbage i hovedgruppen, hvor resultaterne fra arbejdet i ekspertgrupperne skal fremlægges og hovedopgaven skal løses. Måske skal der fremstillet et produkt.
Jigsaw-gruppearbejde fremmer samarbejde, fælles læring og en følelse af ansvarlighed hos alle gruppemedlemmer. Ved at lære og undervise hinanden kan gruppemedlemmerne udvikle dybere forståelse og opbygge tillid og respekt i gruppen.
Jigsaw-gruppearbejde fremmer samarbejde, fælles læring og en følelse af ansvarlighed hos alle gruppemedlemmer. Ved at lære og undervise hinanden kan gruppemedlemmerne udvikle dybere forståelse og opbygge tillid og respekt i gruppen.
Den der laver noget, er den der lærer noget.
Det er sjovt, når man arbejder aktivt, og der er energi i rummet.
Det er sjovt, når man arbejder aktivt, og der er energi i rummet.
https://info.zbc.dk/sites/default/files/2018-08/Metode-%20og%20redskabskatalog%2007.06.2018_0.pdf
https://www.lineleth.dk/single-post/jo-det-skal-v%C3%A6re-sjovt-at-g%C3%A5-i-skole
https://unipress.dk/udgivelser/s/det-gode-skoleliv/
https://info.zbc.dk/sites/default/files/2018-08/Metode-%20og%20redskabskatalog%2007.06.2018_0.pdf
pdf om gruppedynamikker https://emu.dk/sites/default/files/2020-02/Gruppedynamikker%20og%20gruppevalg%28Rikke%20Petersen%29.pdf
Lærerens styring af gruppedannelser er vigtig for klassens trivsel
Stor udfordring, når klassen selv skal
vælge grupper.
Vigtigt for elevernes trivsel, at lærerne
tager ansvar for gruppedannelsen
Elev 1: Læreren skal lave grupper
Elev 2: Vil gerne have medbestemmelse
At være tryg ved gruppen er vigtigt
• GRUPPEN DEFINERER SIG SELV SOM GRUPPE.
• RETNING OG MÅL.
• GRUPPEMEDLEMMERNE LÆRER HINANDEN AT KENDE
OG DEFINERER SPILLEREGLER.
• ALLE GRUPPEMEDLEMMER SKAL HAVE EN VIGTIG
ROLLE I GRUPPEN.
• GRUPPEMEDLEMMERNE TAGER INDIVIDUELLE
ANSVAR.
• MEDLEMMERNE KONKURRERER OM STATUS OG
ROLLER - DER OPSTÅR LET KONFLIKTER
GRUPPENS MEDLEMMER REFLEKTERER OVER EN
FORMULERING AF NORMER OG MÅLSÆTNING
• MEDLEMMERNE KNYTTER SIG TIL HINANDEN,
BEGYNDER AT ACCEPTERE GRUPPENS NORMER OG DE
UDSTUKNE ROLLER,
• TILLID OG MOTIVATION STIGER.
GRUPPEIDENTITET STYRKES.
• STÆRKT SAMMENHOLD OG SAMMENHÆNGSKRAFT.
• MEDLEMMERNE FOKUSERER PÅ GRUPPENS MÅL OG
PÅ AT UDFØRE DE OPGAVER, DER ER NØDVENDIG
FOR AT NÅ DET