Gruppe - Jigsaw

Jigsaw - puslespil

Metoden kaldes på dansk for puslespil. Dette fordi man som i et puslespil samler brikker for at danne et samlet billede. 

Jigsaw-gruppearbejde er en metode, hvor I arbejder i to forskellige grupper efter denne formel:
1) Hovedgruppe, som sammen skal blive klogere på et overordnet tema eller en større opgave.
2) Ekspertgruppe, som undersøger, diskuterer og bliver klogere på en mindre del af den store opgave. En form for læringsloop.
3) Tilbage i hovedgruppen, hvor resultaterne fra arbejdet i ekspertgrupperne skal fremlægges og hovedopgaven skal løses. Måske skal der fremstillet et produkt.

Jigsaw-gruppearbejde fremmer samarbejde, fælles læring og en følelse af ansvarlighed hos alle gruppemedlemmer. Ved at lære og undervise hinanden kan gruppemedlemmerne udvikle dybere forståelse og opbygge tillid og respekt i gruppen.

Den der laver noget, er den der lærer noget.
Det er sjovt, når man arbejder aktivt, og der er energi i rummet.


Mezirow             - Meningsstrukturer udfordres og revideres
Lave og Wenger - Læring som aktiv deltagelse i et socialt praksisfællesskab


Kilder:
https://info.zbc.dk/sites/default/files/2018-08/Metode-%20og%20redskabskatalog%2007.06.2018_0.pdf
https://www.lineleth.dk/single-post/jo-det-skal-v%C3%A6re-sjovt-at-g%C3%A5-i-skole
https://unipress.dk/udgivelser/s/det-gode-skoleliv/
https://info.zbc.dk/sites/default/files/2018-08/Metode-%20og%20redskabskatalog%2007.06.2018_0.pdf
pdf om gruppedynamikker https://emu.dk/sites/default/files/2020-02/Gruppedynamikker%20og%20gruppevalg%28Rikke%20Petersen%29.pdf

Lærerens styring af gruppedannelser er vigtig for klassens trivsel 
 Stor udfordring, når klassen selv skal vælge grupper. 
 Vigtigt for elevernes trivsel, at lærerne tager ansvar for gruppedannelsen 
 Elev 1: Læreren skal lave grupper 
 Elev 2: Vil gerne have medbestemmelse 
 At være tryg ved gruppen er vigtigt


• GRUPPEN DEFINERER SIG SELV SOM GRUPPE. 
• RETNING OG MÅL. 
• GRUPPEMEDLEMMERNE LÆRER HINANDEN AT KENDE OG DEFINERER SPILLEREGLER. • ALLE GRUPPEMEDLEMMER SKAL HAVE EN VIGTIG ROLLE I GRUPPEN.
• GRUPPEMEDLEMMERNE TAGER INDIVIDUELLE ANSVAR. 
• MEDLEMMERNE KONKURRERER OM STATUS OG ROLLER - DER OPSTÅR LET KONFLIKTER
GRUPPENS MEDLEMMER REFLEKTERER OVER EN FORMULERING AF NORMER OG MÅLSÆTNING 
• MEDLEMMERNE KNYTTER SIG TIL HINANDEN, BEGYNDER AT ACCEPTERE GRUPPENS NORMER OG DE UDSTUKNE ROLLER, 
• TILLID OG MOTIVATION STIGER.
GRUPPEIDENTITET STYRKES. 
• STÆRKT SAMMENHOLD OG SAMMENHÆNGSKRAFT. 
• MEDLEMMERNE FOKUSERER PÅ GRUPPENS MÅL OG PÅ AT UDFØRE DE OPGAVER, DER ER NØDVENDIG FOR AT NÅ DET





Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler