Opslag

Papirler med og uden papir og ler

Billede
Hvad er papirler/Silkisler: Papirler er ét materiale, som ikke vejer ret meget. Fremstillet af ler iblandet fibre (cellulosefibre). Stærkt og fleksibelt med et udtryk der minder om papir eller sne. Læderhårdt ler kan fæstes til vådt ler og brændes uden revner. Hårde overflader, selv brændte overflader, kan pudses og formes videre med vådt ler. Papirler kan købes flere steder hvor man forhandler ler – med og uden chamotte.  Opskrift på papirler: Huracom har på dette link en opskrift   5 kilo ler 4 ruller toiletpapir (andet papir kan bruges) varmt vand Opløs toiletrullerne fuldstændig i varmt vand. Denne masse kaldes pulp. Lad papiret falde til bund og hæld vandet fra. Pulpen skal blandes med leret, dette er ikke nemt. Begynd med små stykker ler og bland dem med lidt af pulpen i en spand. Fortsæt til det hele er blandet. Du skal ende med at have en mudret blanding der kan formes med en ske. Reguler med vand. For meget vand er ikke et problem, det vil fordampe eller

Jesus på korset

Edward Munch - Skriget

Billede
Edvard Munch - Skriget Farverne i Edvard Munchs mesterværk "Skriget" var en gengivelse af de solnedgang Olso var vidne til som følge af et vulkanudbrud i Indonesien.  Det var i 1883 vulkanen Krakatau gik i udbrud og sendte masser af aske og støv op i atmosfæren. Støvet spreddte sig til det meste af Jorden.  Lysbrydninger gav ekstrordinært farverige solnedgange helt frem til begyndelsen af 1884 F.eks. i Oslo hvor blodrøde sol nedgange kunne betragtes. Synet virkede ikke kun fortryllende – det var også frygtindgydende.  Selv skrev Edvard Munch i sin dagbog om inspirationen til maleriets dramatiske komposition: “Pludselig blev himlen blodrød. Skyer som blod og ildtunger hang over den blåsorte fjord og byen, og jeg stod alene og skælvede af angst. Jeg følte et uendeligt skrig skære gennem naturen”. Kilde: Historie Google på Edward Munch Aldersgruppe : fra 4. - voksen, afhængig af krav til analyse og produkt Tid : Værksted i 4 lektioner 1. Intro,  Frem

Prezie

Billede
Prezi er gratis værktøj der kan bruges til at skabe multimodale præsentationer og projekter. Prezi er opbygget som en opslagstavle, hvor man zoomer ind og ud på forskellige elementer. Man kan indsætte tekst, billeder, videoer, pdf,er, tegninger m.m. Link til hvordan man bruger Prezie. https://prezi.com/ her kan du downloade prezie. Den ligger også på skoletube . Her kræver det unilogin. http://www.it-univers.dk/Introduktion_til_Prezi.pdf G yldendal har på sin hjemmeside et undervisningsforløb . Det kræver abonnement. Ipad i skolen taler om prezie,  Videnskab.dk brugte prezie til at forklare hvordan Andreas Mogensen kom til månen. Prezie nu med voice over

male i klasse

Billede
Status: På min skole er der ikke plads i billedkunst lokalet før 2. eller 3. klasse. Det betyder at klasselokalet benyttes til billekunst. Af dennee grund er det væsentligt med rutiner og regler, som heldigvis har vist sig at være et særdeles godt fundament ved senere aktiviteter i billedkunst og andre faglokaler. Mål: At etablere et arbejdsmiljø og arbejdsrutiner, som gør det muligt at lave billedskabende arbejde i et almindeligt klasselokale, sideløbende med traditonelle faglige værksteder, som læsning, skrivning, færdighedsregning m.m. (Denne del bruges der meget tid på at evaluere under punkt 1 og 2 i aktivitetsforløbet.) Eleverne skal opleve og gøre sig egne overvejelser omkring:               - hvad der skal til for at skabe en god kreativ arbejdsplads               - hvordan man bevæger sig i et lokale med pensler, maling og den slags der kan "grisse".               - hvordan man sammen effektivt gør klar og rydder vi op efter os Eleverne skal fremsti

trolde

Billede
Tværfagligt samarbejde med dansk. Her beskrives kun den billedkunstfaglige del. Bemærk! Det letter arbejdet (for læreren), hvis værkstedet, hvor der vikles med malertape køres sideløbende med værksteder, hvor eleverne kan arbejde uden støtte. De kan f.eks. læse om trolde eller arbejde med den plane del af produkterne. Mål: - Via motivkredse opleve forskellig kulturers visuelle udgaver af trolde. - "give trolden navn" få en mulighed for visuelt at udtrykke, hvad man er bange for    eller afmystificere, det man er bange for. - Benytte forskellige metoder til at fremstille menneskelignende figurer plant og    rumligt. - Skabe sammenhæng mellem udtryk og personlighed i figuren Materialer: Motivkreds evt. via smartboard, eksempler på kunstnere: Theodor Kittelsen, John Bauer, Thomas Dam m.fl. Tavle, kridt, A4 Papir, blyanter og farveblyanter, malertape, metaltråd kraftigt og bøjeligt, akrylmaling, stof, filt m.m. Aktiviteter:  1. "Hvad er en trold"

byrum

Målsætning: At eleverne får et nuanceret billede af, hvad arkitektur er, og hvordan arkitektur virker At eleverne får indsigt i, hvordan arkitekturen har været brugt gennem historien At eleverne reflekterer over deres forhold til de bygninger, de færdes i i hverdagen At eleverne får redskaber til at vurdere arkitektoniske udtryksformer At styrke elevernes kommunikative og kreative kompetencer Tema Byrum Arkitektur er ikke bare bygninger. Det er også bygningernes omgivelser, fx pladser, haver, parker. En by kan også betragtes som arkitektur. Flere arkitekter har udformet planer for, hvordan hele byer skal organiseres. Forløb 1. Intro Hvilke "kendte" bygninger kender I? Link: Arkitektforeningens forslag til link om arkitektur på skoleskemaet netbaseret forløb til udskolingen