Edward Munch - Skriget
Edvard Munch - Skriget
Farverne i Edvard Munchs mesterværk "Skriget" var en gengivelse af de solnedgang Olso var vidne til som følge af et vulkanudbrud i Indonesien.
Det var i 1883 vulkanen Krakatau gik i udbrud og sendte masser af aske og støv op i atmosfæren. Støvet spreddte sig til det meste af Jorden.
Lysbrydninger gav ekstrordinært farverige solnedgange helt frem til begyndelsen af 1884 F.eks. i Oslo hvor blodrøde sol nedgange kunne betragtes.
Synet virkede ikke kun fortryllende – det var også frygtindgydende.
Selv skrev Edvard Munch i sin dagbog om inspirationen til maleriets dramatiske komposition:
“Pludselig blev himlen blodrød. Skyer som blod og ildtunger hang over den blåsorte fjord og byen, og jeg stod alene og skælvede af angst. Jeg følte et uendeligt skrig skære gennem naturen”.
Kilde: Historie
Google på Edward Munch |
Aldersgruppe: fra 4. - voksen, afhængig af krav til analyse og produkt
Tid: Værksted i 4 lektioner
Fremlæg plan og mål for dagens værksted.
Udlever kopiark med målcirkler. Farvelægges og indsamles. Tilføj evt. cirklen "jeg kan lave en lille bog af et A4 papir".
2. Kort gennemgang af ekspressionisme
- Ordet kommer fra latin, ekspressio, og betyder udtryk
- En mulighed for at udtrykke sine følelser kraftfuldt
- Blev særligt populær efter 1. verdenskrig (måske kan børnene selv forklare hvordan det kan være). Krigens rædsler kunne indfanges og bearbejdes. Darwin forklarer at vi ikke er guddommelige, men stammer fra aberne, Nietzsche taler om drifter og frigørelse fra religiøse bånd.
- Kendetegn, stærke farver, kraftfulde og heftige penselstrøg, store ubrudte flader, ikke naturtro men forenkling af figurerne, tæt på karikatur.
Brug gerne tydeligt kropssprog til at vise, hvordan de heftige penselstrøg kunne blive langt hvis man er vred og hvor forsigtigt de kunne blive langt, hvis man er forelsket.
2. Biografi
Eleverne læser den norske tekst "Litt om Edvard Munch for de minste barna." Her er ordliste og spørgsmål til teksten. Det er fantastisk, hvis man kan få en nordmand til at læse teksten højt. Eventuelt kombineret med oversættelse.
Eleverne læser den norske tekst "Litt om Edvard Munch for de minste barna." Her er ordliste og spørgsmål til teksten. Det er fantastisk, hvis man kan få en nordmand til at læse teksten højt. Eventuelt kombineret med oversættelse.
I min klasse gennemgik vi alle spørgsmål mundtligt.
Herefter skulle eleverne fremstille en lille biografi bog. Jeg krævede, at man i bogen skulle kunne finde svar på alle spørgsmålene. Der skulle skrives i hele sætninger.
Klik her for link til sjov foldning af a4 ark til bog.
2. Skriget
Kort gennemgang af billedet og baggrunden for det.
Mulige opgaver:
- Blindtegning efter anvisning af sidekammerat. Sidekammerat har billedet og taler tegneren igennem, "tegn en streg fra nederst i højre hjørne til midt på venster side.." Sjovt, at se hvor forskellige billederne bliver. Det gør ikke noget at børnene har set Skriget. De skal følge anvisningerne.
- Hver elev laver en skitse ud fra
3. Parafrase
En parafrase betyder, at man fortolker på et billede. Digter videre på et billede man har fundet . For at et billede kan kaldes en parafrase skal man kunne ”få øje på forbilledet.”Der skal være tydelige referencer til det originale billede. Minder om danskfagets begreb intertekstuel.
Mulige opgaver:
a. Baggrund til foto, klik på link og se 4.bs forløb, man også kunne lave en meget stor fælles
baggrund.
b. Personlig parfrase. Følg f.eks. anvisninger på clio online eller følg denne rækkefølge
fælles - Se på motiv, fælles - brainstorm over muligheder for versioner, individuelt - udvælge '
elementer der skal indgå i eget maleri, individuelt - lav skitser med ideer, fælles/individuelt -
farveprøver, male, fælles - opsætte resultat, fælles - evaluere produkt og forløb
c. PlayingByArt.com forskellige elementer samles til nyt billede. Fremstil en parafrase over skriget
tilsat egne elementer. Man kan evt. arbejde videre med filen i andre programmer. (Paint, Gimp
o.lign.)
4. Afslutning
Hvad har vi lært. Fremvise produkter og tale om proces. Slut med at se animationerne herunder. Tal om lydens betydning.
The scream animation pink floyd samme animation som ovenfor anden lyd knap så uhyggelig, bliver for nogle elever et lidt befriende grin.
http://www.playingbyart.com/ |
Link:
EMU - ekspressionistiske kunstnere
Aros pdf om kunstneren
Clio online, Dansk faget, 4 - 6 årgang: Ekspressionisme
da-net.dk - noter om ekspressionismen
Wiki - Skriget
Wiki art - Edward Munch
Politiken kultur - SKriget, der blev...
Faktalink - ekspressionisme - her også henvisninger til andre videnskaber fra samme periode
gyldendal - ekspressionisme
Kristligt Dagblad - Skriget der lyder over hele verden - artiklen kan evt bruges i dansk
skolestuen - stor kunst og parafraser
smithsonian.com edvard munch beyond the scream
iLitt.dk - intertekstualitet
fra japan til munch
Billedkommunikation parafraser eksempler på
skrigetPinterest eksempler på parafraser
andre billedkunst relevante links
Politiken - Bacon slår skriget incl filmklip
youtube:
edvard munch documentary - engelsk
Art History online - the scream - engelsk
how to draw the scream næsten ingen lyd
how to the scream liste youtube, så kan du selv kikke dem igennem