trolde


Tværfagligt samarbejde med dansk. Her beskrives kun den billedkunstfaglige del.

Bemærk! Det letter arbejdet (for læreren), hvis værkstedet, hvor der vikles med malertape køres sideløbende med værksteder, hvor eleverne kan arbejde uden støtte. De kan f.eks. læse om trolde eller arbejde med den plane del af produkterne.


Mål:
- Via motivkredse opleve forskellig kulturers visuelle udgaver af trolde.
- "give trolden navn" få en mulighed for visuelt at udtrykke, hvad man er bange for
   eller afmystificere, det man er bange for.
- Benytte forskellige metoder til at fremstille menneskelignende figurer plant og
   rumligt.
- Skabe sammenhæng mellem udtryk og personlighed i figuren

Materialer:
Motivkreds evt. via smartboard, eksempler på kunstnere:
Theodor Kittelsen, John Bauer, Thomas Dam m.fl.

Tavle, kridt, A4 Papir, blyanter og farveblyanter, malertape, metaltråd kraftigt og bøjeligt, akrylmaling, stof, filt m.m.


Aktiviteter:

 1. "Hvad er en trold" fællessnak om de forestillinger eleverne allerede har. Inddragelse af motivkreds. Samtale om hvilken troldepersonlighed billederne viser. samtale om billedernes alder og dermed trolden som symbol gennem tiderne.


2. Klassen blev inddelt i grupper. Grupperne fik adresser f.eks. Troldevej. Herefter skulle troldenes personlighed skabes. Oplæg til punkter blev udarbejdet i fællesskab og  skrevet på tavlen
Eksempel: navn, fødselsdag, alder, rolle i familien (mor/far/søster/bror/onkel/bedstemor....), arbejde, m.m.

















Andre aktiviteter:

Find troldetræer og troldesten. Gå en tur i naturen, og kig godt på de træer og store sten, I kommer
forbi. Er der nogle af dem, der ligner trolde?

Relevante link:

Nationalmuseet undervisnings materiale om trolde
Troldeleksikon
Gjøll/Dam trold
Storyline undervisningsforløb
skoven i skolen



Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler