Metode - Evaluering og feedback

Evaluering er rettet mod et mål og ofte indbefatter ofte grundige overvejelser også uden for undervisningssituationen.

Summativ evaluering: Når forløbet er afsluttet, hvad har eleven så tilegnet sig. Feedback på afsluttet opgave. FX karakterer og test. Medtager ikke som udgangspunkt elevens perspektiv. Eleverne kan komme til at se evalueringen som et mål i sig selv (Steinar Kvale).

Formativ evaluering: Direkte ind i læreprocessen, feedback undervejs i læreproces.

Feedback, at give en tilbagemelding på faglige produkter og processer. Rammesættes fx  forskellige grupper/samtale- og/eller interviewmodeller, der lægger op til refleksion over ”sagen” i stedet for personen.  ’Meta-sprog’ - Olga Dysthe.

Selvevaluering eleverne skal være med til at vurdere, hvordan det går i forskellige fag. Dette kan være med til at inddrage eleverne, og det kan give medansvar for deres egen læring og evaluering. kan komme til at betyde, at evalueringen rykker sig fra, at det er eleven, der evaluerer egne produkter og læring til, at læreren vurderer elevens evne til at evaluere sig selv. 

  • Hvorfor evaluerer du? Hvad er formålet?
    Eksempelvis at undersøge undervisningen og udvikle undervisning, at få indblik i elevernes faglige viden eller blot at vise, at man evaluerer?
  • Hvordan evaluerer du? Og hvorfor?
    Individuelt eller fælles? Hvilke læringsforståelser hænger det sammen med?
  • Hvordan hænger forskellige evalueringer sammen/ikke sammen?
    Er der eventuelt også forskellige læringsforståelser på spil?
  • Hvem skal evalueres – og hvem skal udføre evalueringen?
    Skal det være eleverne selv eller læreren?
  • Hvad skal evalueres?
    Elevernes produkter? Bliver eleverne genstand for evaluering?
  • Hvornår skal der evalueres?
    Dette spørgsmål hænger sammen med formålet med evalueringen – undervejs/efter et læringsforløb?
  • Hvilke konsekvenser kan der være ved evalueringen?
    Etik; for den enkelte elev? for fællesskabet? Hvem bruger evalueringerne og til hvad?

Link: 

Emu vidensportal https://emu.dk/grundskole/paedagogik-og-didaktik/evaluering-og-feedback/evaluering-og-feedback

Ideer til praksis https://emu.dk/sites/default/files/2020-03/Viden_Om_Feedback_Ideer_til_praksis_Grund.pdf


Link her i bloggen:

Bog - Evalueringe


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler