Dansk - personkarakteristik (Læst og redigeret sept. 2021)
Personkarakteristik
Samling af ideer til arbejde med personkarakteristik
Novel engineering
Identificér et eller flere problemer, udarbejd en liste med de problemer karaktererne møder. Udvælg en problemstilling der anses som særlig interessant. Diskuter behov og begrænsninger med udgangspunkt i teksten. Design en løsning. Præsentation af løsning og proces.
Læs evt. indlæg her, https://joanjensen.blogspot.com/2021/09/novel-engineering-lst-og-redigeret-sept.html
Interview/den røde stol
En elev vælges "Vi leger at du er personen, du skal nu forsøge at svare på vores spørgsmål. Hvad ville personen sige hvis han/hun ikke ville svare?"
herefter stilles spørgsmål af klassens andre elever, spørgsmålene skal være relevante i forhold til teksten, svarene skal hænge sammen med figurens forhold til livet. Det kan også være underviseren der leger.
Hvordan/Hvad ville
Diskuter og/eller lav et lille teaterstykke
hvordan karakteren ville klæde sig til en fest, tale til dronningen, handle i, møde et farligt dyr, ...
Ordkort til brug i personkarakteristik
Træk skiftevis et kort i gruppen eller lave et digitalt lykkehjul med ordene. Når man har trukket sit kort, skal man fortælle de andre, om man synes, personen er på den måde, som der står på kortet. Hvis der fx står ”Morsom”, skal man fortælle, om personen er morsom; hvordan man kan se det i filmen, eller hvorfor I synes, at x er morsom. Hvis man kan fortælle de andre, at personen er det, der står på kortet, beholder man det. Ellers lægger man det ved siden af bunken.
Andre ord kunne være;
Udadvendt, snakkesalig, social, venlig, livlig, aktiv, sjov, fordomsfri, modtagelig, ikke-dømmende, fleksibel, nysgerrig, hårdtarbejdende, punktlig, tankevækkende, organiseret, forsigtig, lydig, ansvarlig, tålmodig, optimistisk, afslappet, rolig, selvsikker, stabil, rimelig, godmodig, tilgivende, modtagelig, venlig, generøs, munter, samarbejdsvillig, genert, reserveret, stille, sky, asocial, tilbagetrukket, snæversynet, stædig, fordømmende, diskriminerende, doven, skødesløs, hensynsløs, uansvarlig, uagtsom, utålmodig, pessimistisk, ængstelig, følsom, humørsyg, usikker, ubehagelig, irritabel, uhøflig, ondskabsfuld, bitter, samarbejdsvillig...
Gæt en person - Hvem er hvem
Læreren giver et eksempel:
1. Tænk på en kendt person
2. Giv ledetråd nr. 1 (Jeg tænker på en mand).
3. Giv ledetråd nr. 2 (Jeg tænker på en mand med mørkt hår).
4. Giv ledetråd nr. 3 (Jeg tænker på en mand med mørkt hår, og så er han træt af kriminelle) (Supermand).
5. … og så videre, indtil eleverne har gættet, hvem man tænker på.
Sørg for, at der i ledetrådene bliver brugt eksempler på indre og ydre karakteristik. Når legen er slut, kan man tale med eleverne om, hvordan man kan beskrive
personer (indre og ydre beskrivelser). Man kan eventuelt lade eleverne lege den samme leg i grupper.
Sæt ord på billede
Forberedelse: Til hver gruppe skal der laves et sæt kort med et billede af hver af de karakterer fra filmen/teksten, der skal beskrives. Der skal også forberedes ordkort med ord, der beskriver personerne.
Der skal være et ord eller en sætning på hvert ordkort, der kan beskrive en af personerne på billederne. I nogle tilfælde skal der måske være flere af samme ordkort. På et gulvareal lægges et antal ordkort. Hvis eleverne har svært ved at læse ordet, kan man få hjælp af læreren.
Kortene lægges på gulvet med bagsiden opad. Klassens grupper står ved hver deres afmærkning. Ved hver gruppe ligger der billeder af de personer fra filmen/teksten, som man ønsker beskrevet. Hver gruppe skal have det samme sæt billeder.
På signal løber et medlem af grupperne ud og tager et kort og bringer det tilbage til gruppen. Gruppen læser kortet og placerer det ved det billede, de synes, ordet passer til. Når der ikke er flere kort, går grupperne tilbage til klassen med deres billeder og de kort, de har indsamlet.
Gruppen skal nu lægge billeder og ord i orden, og I taler i klassen om de ord, de har indsamlet. Dernæst kan grupperne lave en fælles personkarakteristik.
Det skriftlige arbejde kan med fordel ske i Bookcreator. Her kan man arbejde med både lyd, billede og tekst. Personkarakteristikkerne præsenteres for klassen.
Tingfinder
Gå sammen i makkerpar, og find tre ting, der passer til den konkrete figur fra din tekst.
Udstil tingene i klassen, og gå på opdagelse i de ting, de andre makkerpar har fundet.
Gæt på, hvilke ting der passer til hvilke personer.
Antonym linje
Tegn en streg fx på tavlen. I den ene side skrives realistisk, i den anden urealistisk. Placer figuren på linjen i forhold til de to ord. Argumenter med begrundelser fra teksten.
Andre ord kunne være god/ond, lykkelig/ulykkelig, sympatisk/usympatisk, gavmild/nærig, doven/flittig, social/asocial, giver/tager, troværdig/utroværdig, opmærksom/uopmærksom, følsom/ufølsom, ambitiøs/uambitiøs.
Eleverne kan selv komme med eksempler.
Personkort
Lav personkort på karakteren, punkterne kan ændres i forhold til kontekst
https://filmcentralen.dk/grundskolen/med-skolen-i-biografen?sub=9539#chapter
Alinea forskellige forløb, Læselaks, Astrid Lindgren,