METODE - Dansk - Novel engineering - (læst og redigeret, sept. 2021)


En utraditionel måde at arbejde med litteraturforståelse på. Særlig velegnet til realistiske fortællinger.


Der er tale om praktisk engineering-arbejde. Eleverne skal have adgang til forskellige materialer:  karton, sakse, lim, piberensere, genbrugspap, modellervoks, tuscher, andet. 


Designet aktiverer leg, samarbejde og fantasi og arbejde med divergente og konvergente processer.Vigtigt at have idégenereringsmetoder i rygsækken. Når  klassen skal udvikle løsninger på de problemer, som personerne i en fortælling møder går de på opdagelse i teksten for at blive klogere på karakterernes motiver, ønsker og behov.


1. Vælg en tekst/film, læs eller se den

 

2. Identificér et eller flere problemer, udarbejd en liste med de problemer karaktererne møder. Udvælg en problemstilling der anses som særlig interessant og motivere til det videre arbejde. Tal om, hvilke problemer eller udfordringer personerne i fortællingen oplever. 

Giv eleverne lov til at tænke og tale om det i gruppen, og når de har forslag klar, kan de skrives op på tavlen.  

Eksempel fra filmcentralen: 

  • falder i søvn i et træ og falder ned. 

  • Lindetræ forsøger at undslippe at arbejde på bæverdæmningen.  

  • x må ikke tage med på jagt efter heste. 

  • Bisonfrø er ikke god til at skyde med bue og pil.  

 

3. Forståelse for karakterens problem 

Diskuter behov og begrænsninger med udgangspunkt i teksten. Brainstorm på mulige løsninger.  


4. Design en løsning, prototype, fremstil et artefakt

planlæg og byg en løsning som opfylder karakterens behov og indtænker  begrænsninger 


5. Iteration:  Feedback/testning af løsning undervejs - Forbedring af design -


7. Præsentation af løsning og proces

 

8. Evt. videre arbejde

Efter det  kan klassen sagtens vende tilbage til teksten.

Eleverne kan fx skrive nye afsnit eller kapitler til teksten, hvor deres egne (eller klassekammeraternes) løsninger til karakterens udfordringer skrives ind i historien.

Måske får bogen en helt anden slutning, når elevernes arbejde bliver en del af fortællingen?


Link:


Lene Jensen, Center for undervisningsmidler, UCN

https://playful-learning.dk/inspiration/laes-og-forstaa-med-haenderne-novel-engineering/

Printbar opskrift https://inserohorsens.dk/media/3973/novel-engineering.pdf



Inspiration og ideer til tekster https://inserohorsens.dk/da/nyheder/seneste-nyt/kom-i-gang-med-novel-engineering/

Forløb med filmen Yakari på store eventyr

https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/yakari-paa-store-eventyr#.YUdfq50zaUl


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler