Opslag

Metafor

 En metafor er et sprogligt billede der tilegnes nogle egenskaber det egentlig ikke har. Det vil sige at man ikke taler bogstaveligt, men i overført betydning. En sammenligning uden sammenligningsord  (som, ligesom)  god/dårlig kemi - følelser mellem mennesker bjergbestigning - at være ambitiøs og på vej mod sine mål (nået toppen) livet er ikke en dans på roser - ikke altid let du er en usleben diamant - har meget potentiale, har ikke brugt alle sine muligheder, rå, kan gøres bedre (positivt) du er min lille skat - du betyder meget for mig kaste håndklædet - give op gå et lys op for en - man opdager pludselig en ny sammenhæng fut i fejemøjet - sætte gang i løjerne spise en hest - meget sulten

Byrum - billedkunst

Visuel kultur i byrum og indendørsmiljøer. Æstetiske fysiske rammer har en positiv indflydelse på vores sindsstemning, og ofte kan selv mindre ændringer gøre en stor forskel. Vellykkede farvesætninger og udsmykninger kan influere positivt på sanserne og fremme trivsel.(her mangler dokumentation). Nøgleord: Visuel analyse, farvesætning og udsmykning af arkitektur. Farvesætning og udsmykning sætter en stemning som kan forbedre helhedsoplevelsen af arkitekturens rum. Dette fx ved at understrege en bygnings karakter ved at fremhæve arkitektoniske detaljer såsom proportioner, lysindfald, rytmer og linjeføring eller ved at understrege eller udviske overgangen mellem ude og inde. Benspændt: Øge trivsel farvesætning udsmykning visuelle oplevelser Spørgsmål: Kan I elevens/den studerendes evne til at modtage læring blive forbedret i æstetiske omgivelser med de rette farver i lærings- og uddannelsesmiljøet? Hvor mødes naturens organiske linjer og rytmer med arkitekturens mere s

Læsebånd - Stillelæsning (læst og redigeret sept 2021)

Billede
Fra projektet Lyst til læsebånd i hele landet   https://www.videnomlaesning.dk/aktuelt/nyheder/2020/hvad-ved-vi-om-laesebaand-og-om-laeselyst- Læsebånd er ikke et fast koncept. Det er en ressourcemæssig prioritering. Indholdet i læsebåndet defineres i forhold til formål og skolens forhold. Læsebånd beskrives ofte som et tidsrum, hvor der er afsat tid til at eleverne læser. Læsebåndet kan vare en kortere eller længere periode.  Læsebåndet kan vare hele året. Læsebåndet kan være en kortere periode, måske flere kortere perioder. Typisk 15-30 minutter, markeret på skemaet på samme tid hver dag i ugen - derfor kaldet et bånd. Ved at etablere læsebåndet som en del af morgenritualet kan det være med til at skabe ro og koncentration inden første lektion. Fokus kan være på læselyst. Fokus kan være et ønske om at understøtte udvikling af en læsekultur. Fokus kan være på at etablere en generel læseinteresse ved at skærpe elevernes, underviserenes og forældrenes opmærksomhed for læsning. Fokus ka

Teknologiforståelse et nyt fag

Teknologiforståelses begrebet dækker over både faglige, etiske og kreative aspekter i forhold til vurdering og anvendelsen af teknologier. Fra at anse teknologier som værktøjer til at understøtte alle fag og fagligheder er vi på vej mod at se teknologiforståelse, som en selvstændig kernefaglighed. Faget Teknologiforståelses anvender fire kompetenceområder - digital myndiggørelse, - digital design og designprocesser, - computationel tankegang  - teknologisk handleevne Disse spiller sammen og kan – eller skal – ikke adskilles i praksis. Link: EMU  https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse?b=t5 Forsøgsfaget Teknologiforståelses hjemmeside  https://xn--tekforsget-6cb.dk/?fbclid=IwAR1RFJKQhM9dNGqynfqQMbDU7auxwb1wxTK8BNZodgpJPwCeNZ1bU7J0HW4 her ligger flere rigtig gode og gennemarbejdet forløb. Evaluering forsøgsfaget  https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/okt/211004-erfaringerne-fra-forsoeg-med-teknologiforstaaelse-i-folkeskolen-er-landet?fbclid=IwAR0o6TgvwzkGdgKBiep_JrpQOIV04DgF

METODE - Dansk - Novel engineering - (læst og redigeret, sept. 2021)

En utraditionel måde at arbejde med litteraturforståelse på. Særlig velegnet til realistiske fortællinger. Der er tale om praktisk engineering-arbejde. Eleverne skal have adgang til forskellige materialer:  karton, sakse, lim, piberensere, genbrugspap, modellervoks, tuscher, andet.  Designet aktiverer leg, samarbejde og fantasi og arbejde med divergente og konvergente processer.Vigtigt at have idégenereringsmetoder i rygsækken. Når  klassen skal udvikle løsninger på de problemer, som personerne i en fortælling møder går de på opdagelse i teksten for at blive klogere på karakterernes motiver, ønsker og behov. 1. Vælg en tekst/film, læs eller se den   2. Identificér et eller flere problemer, udarbejd en liste med de problemer karaktererne møder. Udvælg en problemstilling der anses som særlig interessant og motivere til det videre arbejde. Tal om, hvilke problemer eller udfordringer personerne i fortællingen oplever.  Giv eleverne lov til at tænke og tale om det i gruppen, og når de har f

FOREDRAG - Allan Westerling, notat (læst og redigeret sept 2021)

Billede
Noter fra Børne og unge topmøde i Solrød 2021  https://www.solrod.dk/kommunen/nyheder/pressemeddelelser/2021/sep/modigt-boerne-og-ungetopmoede-inspirerede-til-gode-snakke-om-mod Lektor ved Roskilde Universitet Allan Westerling Allan repræsenterer RUC, center for dag Institutioner, og han er huskoordinator på den humanistiske bacheloruddannelse på RUC. Læringsplaner, læringsmål, parathedsvurderinger er rettet mod fremtiden og skærper vores fokus på, hvad børn og unge kan, ikke kan, skal kunne og hvad de mangler. Risiko for at overse, hvad de kan lige nu, som er vigtigt i deres liv lige nu. Dannelsstrategi retter fokus på det enkelte menneske uden at miste perspektivet på helheden. Solrød Kommune har en dannelsesstrategi - Det skal være et godt sted at være. Vi skal sikre, at vores børn/elever ikke bare skal blive til noget, men VÆRE noget. At skrive det forpligter og kræver, at vi arbejde med det i praksis.  De fire karaktertræk er:  Nysgerrighed  Mod  Medmenneskelighed  Robusthed Selvv

Twinery - interaktive historier

Billede
TWINERY https://it-vejleder.dk/analyse-som-skabelse-twine-som-vaerktoej-til-tekstanalyse/ https://twinery.org/ https://sites.google.com/view/interaktivefortaellinger/startside Du behøver ikke at skrive nogen kode for at oprette en simpel historie med Twine, men du kan udvide dine historier med variabler, betinget logik, billeder, CSS og JavaScript, når du er klar.  Twine offentliggør direkte til HTML, så du kan sende dit arbejde næsten hvor som helst. Alt, hvad du opretter med det, er helt gratis at bruge, som du vil, inklusive til kommercielle formål. Når du er færdig med din interaktive fortælling, skal du gemme en lokal kopi. På Twines startside trykker du på det lille tandhjul ved historien og vælger "Publish to file." Dette gemmer en .html-fil med historiens navn på din computer.  Denne fil er din fortælling, og du kan nu åbne den i din browser og spille historien. Man kan altså eksportere (og importere) sin historie som en fil, som samtidig også kan udgives som hjemmes