Opslag

21 skills

Billede
Det 21. århundredes kompetencer, 21st Century Skills, C21 Formål: Undervisning, der matcher det 21. århundredes krav. Det 21. århundredes krav (kilde læsebædagogen nr 6 2017, Simon Skov Fougt, scenariebaseret undervisning): Dansk (EMU) kollaboratin problemløsning og innovation videnskonstruktion kompetent kommunikation selvevaluering og IT og læring eller (AUUC Demonstrationsskoler, 2014) problemløsning,  informationsbearbejdning,  kreativitet,  mediekompetencer og  samarbejde eller de fire k-er (P21, partnership for 21st Centery Learning) kritisk tænkning kommunikataion kollaboration og kreativitet eller opsamlet (Ulf Berthelsen, 2017) Sociale og digitale teknologier selvledelse og selvlæring samarbejde og sociale relationer kritisk tænkning innovation go kreativitet --- Kollaborativt samarbejde eksempler på teamwork kristendom Hvordan man kan vælge at møde udfordringer https://media.giphy.com/media/l3fQ9Yh0xl2DE646c/g

Harry Potter

Billede
Harry Potter, de vises sten _______________________________________________ Læs ca. 100 sider om dagen Når du har læst dagens sider laves notater i dit hæfte: Skriv et kort resume af det læste. Hvad undrede du dig over? Hvad morede du dig over? Fantasytræk _______________________________________________ Find to learn - solrød, munkekær _______________________________________________ Prezie Lav en anmelder prezie E ksempel , det kan du gøre endnu bedre fx med fotos, zoom ind osv Analyse skema https://drive.google.com/file/d/0B9OQODiYOmQwMUtQX0lXNVhXSlU/view?usp=sharing _______________________________________________ Genre Lav en liste over grunde til at  Harry Potter kan kaldes for (kostskole)fantasy Tegning: Anders Schunk High fantasy - episk fantasy. ofte mange bind en lukket verden. kampen mellem det gode og det onde helten der skal igennem nogle farer for at komme ud på den anden side som et bedre menneske. Of

Dansktop - musik

Billede
I anledning af skolens fødselsdag tager vi en omgang borgerlig musik fra 70'erne Kompetncemål Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder -oplevelse, historie, funktion og analyse https://drive.google.com/file/d/0B9OQODiYOmQwaTlLMjRrYkR3M0U/view?usp=sharing http://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse Mål for dagen Jeg skal vide mere om 70'erne Jeg skal vide hvad en dansktop er Jeg skal kende flere sange fra 70'erne Jeg skal kende en vej (et skema) der kan hjælpe mig når jeg skal analysere musik Jeg skal kunne analysere musik Produkt Analyse af tre sange Fremstille ny tekst til en sang Lyd optagelse af sange Ekstra opgave: lav en undervisningsfilm der hjælper andre børn når de skal analysere et musikstykke. _________________ Arbejdsplan 1. Dansktoppen http://danskehitlister.dk/?hitlist_id=4&y=1970 http://danskehitlister.dk/?hitlist_id=4 Dansktoppen

Digt analyse

Billede
https://youtu.be/ZZwcOMWwv7w

Robinsonade og robinson

Billede
Robinsonade Komposition: Hjemme - ude - hjemme (eventyr genren) Ude Forlis Øen udforskes Livet på øen Farlige oplevelser Redning Hjemme Ofte er robinsonader fortællinger, der handler om, hvordan man bevarer etik og moral. Herunder hovedpersonens tanker om kønsroller , rig/fattig, arbejdsdeling, hvad er lykke. Link  Mål - robinsonade Genretræk - robinsonade  intro powtoon ____________________________________________________________________________________ Link: noter vedr. reality genre - reality intro analyse Plan 1 - Robinson og realityshowet Bogen Gennemgang af genren robinsonade Eventuelt fremstilles en robinsonade bro - overvej hvordan - digitalt, fysisk model, tegning... Eleverne læser Robinson Crusoe Ved hvert afsnit skrives overskrift og referat Der tages ved hvert afsnit stilling til hvor på broen teksten befinder sig eleverne fremstiller spørgsmål til en Kahoot eller et Find to learn løb k

note - Flipped Classroom

Med Flipped Classroom flyttes lærerens oplæg fra det kollektive til det individuelle rum. Samtidig forvandles det kollektive rum til et dynamisk og aktivt læringsrum, hvor undervisningen i høj grad differentieres. Eleverne er i centrum, og der er mulighed for at lære i fællesskab med kyndig vejledning fra læreren. Det er alt sammen med til at optimere elevernes læring. Helt grundlæggende handler modellen om at bytte rundt på forholdet mellem hjemmearbejde (lektier) og de aktiviteter, der foregår i undervisningstiden. Lærerens rolle ændres i undervisningstiden fra primært at være  formidler til at fungere som vejleder for de enkelte elevers læringsproces. mere tid til elevcentreret undervisning, når du flipper din undervisning anders schunk læringsteknologi khan academy twitter Blooms digitale taksonomi model for identificering og evaluering af læringsmål  Da modellen har en del år på bagen, er den blevet tilpasset og revideret i flere omgange. klik her og se modell

note - 21st century skills

Det er kompetencer, der er nødvendige på arbejdsmarkedet i det 21. århundrede, og som man ikke opnår med det 20. århundredes læringsværktøjer. Det drejer sig blandt andet om kompetencer inden for kommunikation, problemløsning og informationssøgning og naturligvis det at arbejde og formidle digitalt. Det 21. århundredes kompetencer – og er overordnede kompetencer: Kollaboration It og læring Videnskonstruktion Innovation Selvevaluering Kompetent kommunikation Lærerne og eleverne designer undervisningen ud fra de optikker, der ligger i 21st Century Learning Skills, med afsæt i fagenes færdigheds- og vidensmål. EMU 21 st century learing laerings teknologi ucc  - lav forløb