Robinsonade og robinson
Komposition:
Hjemme - ude - hjemme (eventyr genren)
Ude
- Forlis
- Øen udforskes
- Livet på øen
- Farlige oplevelser
Hjemme
____________________________________________________________________________________
Bogen
Fælles - aftaler m.m. (evt brug roulette opgaven, se link)
Fælles - Evaluering
gruppe 1 og måske 2 - Forlis
- dybde analyse af intro til reality robinson
- fremstil storyboard til sådan en intro til klassens teaterstykke
- gruppe 1: fremstil filmklip intro "FORLIS"
- gruppe 2: fremstil filmklip intro af personer
gruppe 3 Livet på øen
gruppe 4 - farlige oplevelser
gruppe 5 - redning
trailer The Wild Life
italiensk robinson crusoe tegnefilm
Ofte er robinsonader fortællinger, der handler om, hvordan man bevarer etik og moral. Herunder hovedpersonens tanker om kønsroller, rig/fattig, arbejdsdeling, hvad er lykke.
Link Mål - robinsonade
Genretræk - robinsonade
____________________________________________________________________________________
Link:
Plan 1 - Robinson og realityshowet
Bogen
- Gennemgang af genren robinsonade
- Eventuelt fremstilles en robinsonade bro - overvej hvordan - digitalt, fysisk model, tegning...
- Eleverne læser Robinson Crusoe
- Ved hvert afsnit skrives overskrift og referat
- Der tages ved hvert afsnit stilling til hvor på broen teksten befinder sig
- eleverne fremstiller spørgsmål til en Kahoot eller et Find to learn løb
Find robinsonade træk
- Se afsnittet af Robinson Ekspeditionen sæson 14 afsnit 1.
- På hvilke områder minder Robinson Ekspeditionen om den klassiske robinsonade, og hvor adskiller den sig?
- The Sims, kender I spillet, hvordan passer spillet til genren
___________________________________________________________________________________
Plan 2 - Fælles robinson skrivning
Fælles
- Gennemgang af genren
- Klassen ser Cast away
- Cast away undersøges i forhold til genren
- Klassen skal sammen skrive en robinsonade i dagbogsform
- Grupper og hvilken del af genrebroen, der skal arbejdes med fordeles
- Aftaler - En ø vælges, karaktertræk ved personen der lander på øen besluttes
- Undersøg - Faktaviden om øens klimazone med dertil hørende udfordringer
- Ekstra: lave en fakta udsendelse/beskrivelse af øen
Grupper
- Grupperne arbejder med deres del af genrebroen
- Grupperne vælger selv om deres episode skal være skrift, tale, billede eller lyd
Fælles - midtvejs evaluering
- Undervejs afholdes møder hvor en repræsentant for hver gruppe undersøger om der er overordnet sammenhæng. Repræsentanterne fremlægger for klassen og sammen bliver man enige om i hvilken retningen fortællingen skal drejes.
- Indlæg til klassens fælles robinsonade bliver vurderet på, hvorvidt de holder sig indenfor rammerne af deres episode, samt i hvor høj grad deres indlæg er produceret som en dagbog.
___________________________________________
plan 3 - Teater
Alle har læst Robinson Crusoe og ved at omdrejningen er at blive taget ud af sit kendte miljø
Alle har et kendskab til genrene robinsonade, dagbog, eventyr, fantasy og reality
Alle har en begyndende kendskab til forskellige filmiske virkemidler
Alle ved, at der skal skrives og opføres et teaterstykke for forældre. Tidsramme ca. 1 måned.
Alle ved, at essensen er aktivt at bruge nogle af de danskfaglige områder der er arbejdet med.
Fælles opfindes figurerne til historien (i grupper kan ideer til disse figurer udvikles)
(gode, onde, kloge, dumme, løgnere, ærlige, irriterende, tossede, fjollede, aggressive, grædende)
plan 3 - Teater
Alle har et kendskab til genrene robinsonade, dagbog, eventyr, fantasy og reality
Alle har en begyndende kendskab til forskellige filmiske virkemidler
Alle ved, at der skal skrives og opføres et teaterstykke for forældre. Tidsramme ca. 1 måned.
Alle ved, at essensen er aktivt at bruge nogle af de danskfaglige områder der er arbejdet med.
I en god historie er der interessante karakterer (personer), som vi føler med og identificerer os med. Der er spændende konflikter, som gør os nysgerrige og engagerede. Der er fremdrift – fx set ups, som skaber forventning og en oplevelse af sammenhæng, når pay off kommer.Fælles fremstilles et meget overordnet storyboard - f.eks.via pixton
Der kan være langsom, intens opbygning af spænding (suspense) og pludselige overraskelser (surprise). Fortællingens forløb er meget vigtig - altså rækkefølgen af begivenheder og timingen i forhold til, hvornår handlingens højdepunkter ligger.
Fælles opfindes figurerne til historien (i grupper kan ideer til disse figurer udvikles)
(gode, onde, kloge, dumme, løgnere, ærlige, irriterende, tossede, fjollede, aggressive, grædende)
- Beslutning om historiens endelige indhold
- Manuskript skrivning
gruppe 1 og måske 2 - Forlis
- dybde analyse af intro til reality robinson
Link til storyboard |
- gruppe 1: fremstil filmklip intro "FORLIS"
- gruppe 2: fremstil filmklip intro af personer
gruppe 3 Livet på øen
gruppe 4 - farlige oplevelser
gruppe 5 - redning
trailer The Wild Life
italiensk robinson crusoe tegnefilm
Kilder: