Harry Potter
Harry Potter, de vises sten
_______________________________________________
Læs ca. 100 sider om dagen
Når du har læst dagens sider laves notater i dit hæfte:- Skriv et kort resume af det læste.
- Hvad undrede du dig over?
- Hvad morede du dig over?
- Fantasytræk
_______________________________________________
Find to learn - solrød, munkekær
_______________________________________________
Prezie
Lav en anmelder prezie
Eksempel, det kan du gøre endnu bedre fx med fotos, zoom ind osv
Analyse skema
_______________________________________________
Genre
- Lav en liste over grunde til at Harry Potter kan kaldes for (kostskole)fantasy
Tegning: Anders Schunk |
- ofte mange bind
- en lukket verden.
- kampen mellem det gode og det onde
- helten der skal igennem nogle farer for at komme ud på den anden side som et bedre menneske. Ofte mod overnaturlig onde kræfter.
- helten får ofte dårlig samvittighed over dem, han har dræbt
- ikke kun sort-hvid, de gode kan også være lidt onde, de onde kan også være lidt gode, eller der er en fornuftig forklaring på deres handlinger..
- det fiktive univers er meget gennemtænkt og fyldt med detaljer, troværdigt.
- troldmænd, opfundne sprog og fantasivæsner som kæmper, dværge og fabeldyr
- meget vægt på tanker og følelser, alvorlig i tonen
Kostskole litteratur
- var en populær genre i England
- en ung drengs ankomst til en kostskoles sære og isolerede virkelighed.
- kostskolens forskellige huse og deres rivaliseren.
- drengens gode mentor og lærer, gerne rektoren, som bliver en faderfigur for helten.
- skolens sportsgrene
- heltens forsøg på at dygtiggøre sig i den vigtigste sportsgren
- heltens forsøg på at kravle op i skolens hakkeorden og vinde accept ved at være en fair gentleman, der udviser sand sportsånd, bekæmper skurke og andet i den stil.
Andre eksempler på kostskole litteratur:
Tom Browns Skoledage (1857) af Hughes
Jane Eyre (1847) af Charlotte Brontë ny oversættelse i 2015 - film
Hex Hall (2011) af Rachel Hawkins
Personer
Dursley
Weasley
_________________________________________
Ekkos analyse og ideer
_____________________________________________
Fordelingshatten - kap 7
Hogwarts er inddelt i 4 blokke eller huse med hver sin gruppe elever, som hver har deres identitet og traditioner, og som indbyrdes ligger i kappestrid.https://drive.google.com/file/d/0B9OQODiYOmQwend0dmZzQnVHYVU/view?usp=sharing
Læs fordelingshattens sang siden 118 -119
Del klassen i grupper. Hver gruppe skal lave et firkolonnenotat, med hvert kollegies navn øverst. Udgangspunktet er fordelingshattens vers, men eleverne må gerne henvise til andre steder. Herefter skal grupperne finde ud af, hvad der er særligt ved de fire kollegier. Det skal være positivt (selvom Slythering er svær og nok ender negativt)
Del klassen i grupper, der hver laver deres kollegier. Kollegiet skal have et navn, positive værdier, kampråb/sang, et banner eventuelt en maskot og husspøgelse
Alle grupper fremlægger, hvad de har lavet og med begrundelser, hvor de kan.
Diagonalstræde s. 64 - 89
Gringotts
Den forbudte skov
Ting
Tryllestav
Portal
Multismagsbønner
Harrys ar - hvordan har han fået det, hvornår får han ondt
Spejlet kap 12
Troldmandsskak kap 12
De vises sten kap 13
Tegn Quiddich-banen og boldene -Tegn spillerne og skriv deres funktion under dem
____________________________________________
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Hvorfor vælger Albus Dumbledore at Harry skal bo hos familien Dursley?
Er det en klog beslutning?
Hvordan ville man i virkeligheden blive hvis man boede i et mørkt pulterrum og blev behandlet som Harry.
Kender du andre hovedpersoner med et svært liv som Harrys, ikke nødvendigvis med magi, men med en hård start? fx fra virkeligheden, fra eventyr, fra andre film eller bøger du har læst.
Hvad er Harrys største frygt
Hvad er din største frygtHvad er det, Voldemort har vist Quirrel?
Er det rigtigt, at der ikke findes godt eller ondt, men kun magt?