Opslag

Tiki Toki - læselog

Billede
Udskriftvenligt opgaveark  til 5.c Hvorfor skal du arbejde med programmet Tiki- Toki Mål: Alle elever har et digitalt værktøj, der understøtter muligheden for at variere fremlæggelser, man kunne kalde det en digital planche. Alle elever har et digitalt værktøj, der fremmer forståelsen af tidsforløbet f.eks. ved en visuel opstilling af højdepunkter. Før kurset for underviseren : Se de små film her -  anvisninger på programmets muligheder  det er dette punkt der fremover henvises til i parentesen. Opret klassekanal på skoletube (film 3) Kopier skabelon eller lav skabelon (film 4 og 5) Udgiv skabelon i klassekanalen, gør den kopierbar Check at den er udgivet Kurset for eleverne Se teaser (film 1) 1. log ind på skoletube 2. find klassens læselog-kanal 3. kopier skabelonen af læselog 4. gå ind under rediger læselog 5. gå ind under indstillinger 6. giv læseloggen en ny titel (ditnavn læselog) 7. aflever din læselog ved at udgive på skoletube    a. giv den

Ideer til jul

Billede
http://mattip.dk/indskoling/jul/ julebingo CL struktur mix og match Lav julekalender i Tiki Toki Jul på skoleblogs Vis julerier frem

Kroppen som en del af værket

Billede
Ved at tegne ansigter på smidige rygge laves mennesket om til en ny race Klik her

Tegnehistorier

Billede
Tegnehistorie Tegnehistorier der f.eks kan bruges i en vikar dækket lektion i billedkunst eller dansk. Hvis teksterne bruges i en vikar lektion eller med elever der har læseudfordringer, vil det være en god ide at læse hele teksten sammen. Teksterne er ikke umiddelbart komplicerede og eleverne kan læse dem selv. Eventuelt med en indledning der handler om hvordan man læser en tekst, hvor der skal trækkes informationer ud. F.eks.  1. gennemlæsning.  2. læsning med tanke på opgaven  3. informationssøgning når man ikke helt husker hvad det var f.eks. hvor mange eller hvilken farve Jeg synes det interessante er, hvordan eleverne griber opgaven an. Læser de hele teksten først, taler de sammen om indholdet og hvordan opgaven kan gribes an. Udveksler de ideer. Fællesmål - dansk 3-4 klassetrin Eleverne skal efterhånden kunne læse lette tekster flydende med umiddelbar genkendelse af mange ord, og de skal få mere og mere fokus på at læse for at få gode oplevelser og for at få fagli

note - Digitale billeder og lommefilm

Billede
Link: side om lommefilm Oplæg/ide til et mindre forløb "Hvad kan du få ud af det her". Kræver at eleverne har mobiltelefoner og kender lidt til at filme og klippe sammen. Klassen deles i mindre grupper. Hver gruppe får et sæt øjne (eller flere). Nu er opgaven at lave en lommefilm, hvor øjnene spiller en væsentlig rolle. Andre ideer til omdrejningspunkt: moddellervoks piberensere tændstikker småkager Link: skolestuens side med mange relevante link om digitalebilleder

Computerspil World of Warcraft

Billede
Populært set kan man tale om tre didaktiske tilgange til spil. Man kan  undervise om spil, som tekst og kultur. Man kan undervise med spil, som metode og værktøj og man kan undervise i design af spil. Fakta er, at mange elever har en interesse for computerspil på den ene eller den anden måde. I min verden betyder det, at der her er et bæger af motivation vi bør bruge.  Jeg vælger herunder den tilgang, der handler om spil som tekst og kultur med danskfaglige øjne. Jeg erkender, at jeg allerede er bagud i sproget om spil. Jeg ser derfor børnene i øjnene, mens jeg af dem får indblik i en verden jeg ellers ikke bevæger mig i. Mit mål er  - at få eleverne til at kommunikere mundtligt - at få eleverne til at reflektere over egen adfærd i sociale spille sammenhænge - at få eleverne til at opdage måder til kategorisering - at dele viden - at åbne en verden for ikke indviede (som f.eks. mig) - af mystificere. At det blev World of Warcraft (WOW) der endte som omdrejningsp

Lene Kaaberbøl - Skammerens datter

Billede
Før dette forløb forventes, at eleverne har en smule viden om fantasy-genrens kendetegn. Forløbet er delt i to - fagliglæsning og skønlitterærlæsning. Bogen kan lånes som lydbog: f.eks. på  nota ,  storytel,   mofibo  jeg kunne ikke finde bogen på e-reolen. Tiki-Toki  - se skoletube.dk -kan bruges til at lave en tidslilnje over bogens handling Kompetence område : Fortolkning Kompetencemål:  Forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse. FAGLIG LÆSNING Læringsmål: Du skal øge din viden om Lene Kaaberbøl Du skal øve dig i at læse og anvende multimodaletekster Du skal kunne finde og vurdere genretræk i faglitterære genrer Du øger din viden om sproglige virkemidler Du kan indsamle oplysninger Du øger din viden om forskellige fremstillingsformer Du øver dig i layout af tekster, så kommunikationen fremmes Tegn på læring: Du kan bruge det du har erfaret, til at fremstille din egen fagtekst Undervisningsaktiviteter: a) Link til opgavea