Tegnehistorier
Tegnehistorie
Tegnehistorier der f.eks kan bruges i en vikar dækket lektion i billedkunst eller dansk.Hvis teksterne bruges i en vikar lektion eller med elever der har læseudfordringer, vil det være en god ide at læse hele teksten sammen.
Teksterne er ikke umiddelbart komplicerede og eleverne kan læse dem selv. Eventuelt med en indledning der handler om hvordan man læser en tekst, hvor der skal trækkes informationer ud.
F.eks.
1. gennemlæsning.
2. læsning med tanke på opgaven
3. informationssøgning når man ikke helt husker hvad det var f.eks. hvor mange eller hvilken farve
Jeg synes det interessante er, hvordan eleverne griber opgaven an. Læser de hele teksten først, taler de sammen om indholdet og hvordan opgaven kan gribes an. Udveksler de ideer.
Der kan lægges en billedkunst vinkel på i forhold til de billeder der udarbejdes. Her kan lægges et krav om først at lave en skitse, som siden skal anvendes til det endelige værk.
Fællesmål - billedkunst 3-5 klassetrin
Jeg synes det interessante er, hvordan eleverne griber opgaven an. Læser de hele teksten først, taler de sammen om indholdet og hvordan opgaven kan gribes an. Udveksler de ideer.
Fællesmål - dansk 3-4 klassetrin
- Eleverne skal skrive tekster på baggrund af indholdet i læste, sete og hørte tekster, som kan inspirere og kvalificere deres egne fremstillinger.
- Eleverne skal lære at fortolke litteratur og formidle og kommunikere viden og budskaber i både formelle og uformelle situationer.
Fællesmål - dansk 5-6 klassetrin
- Eleverne skal kunne overvåge egen læseforståelse og revidere egen arbejdsproces, når de læser og fremstiller tekster, og de skal kunne perspektivere tekster i forhold til andre tekster.
Der kan lægges en billedkunst vinkel på i forhold til de billeder der udarbejdes. Her kan lægges et krav om først at lave en skitse, som siden skal anvendes til det endelige værk.
Fællesmål - billedkunst 3-5 klassetrin
I arbejdsprocesserne indgår skitser, teknikker, værktøjer og forskellige skildringsformer. Skildringsformerne kan eksempelvis være fantasi og forestilling, iagttagelse, form og struktur. Hovedvægten lægges på, at eleverne lærer at udtrykke sig i en tilsigtet form, og at de kan føre en samtale om deres billedarbejde, herunder forholde sig til, hvad billederne handler om, og hvem der skal se og bruge billederne.
OPGAVE
Den første historie lavede jeg til en vikar der skulle tage mine lektioner. Fotos er resultat efter to vikarlektioner i en 4. klasse.
I skrivende stund tænker jeg, at ideen også kunne bruges til at skabe et landskab i papmache o.lign.
I skrivende stund tænker jeg, at ideen også kunne bruges til at skabe et landskab i papmache o.lign.
I den her historie kan man også få en snak om grunde til at eleverne mener Alingo er en dreng/pige. Hvad de har gjort på deres tegninger for at vise kønnet. Om det er visuelle udtryk der passer i virkeligheden. F.eks. hårets længde, farven på tøjet o. lign.