Computerspil World of Warcraft



Populært set kan man tale om tre didaktiske tilgange til spil. Man kan undervise om spil, som tekst og kultur. Man kan undervise med spil, som metode og værktøj og man kan undervise i design af spil.

Fakta er, at mange elever har en interesse for computerspil på den ene eller den anden måde. I min verden betyder det, at der her er et bæger af motivation vi bør bruge. Jeg vælger herunder den tilgang, der handler om spil som tekst og kultur med danskfaglige øjne.

Jeg erkender, at jeg allerede er bagud i sproget om spil. Jeg ser derfor børnene i øjnene, mens jeg af dem får indblik i en verden jeg ellers ikke bevæger mig i.

Mit mål er 
- at få eleverne til at kommunikere mundtligt
- at få eleverne til at reflektere over egen adfærd i sociale spille sammenhænge
- at få eleverne til at opdage måder til kategorisering
- at dele viden
- at åbne en verden for ikke indviede (som f.eks. mig) - af mystificere.

At det blev World of Warcraft (WOW) der endte som omdrejningspunkt for forløbet skyldes mine elevers interesse for netop dette spil og at det anslås at 11 millioner mennesker fra hele verden er brugere af netop dette spil.
1. sortering og kategorisering
- alle modtager et a4 ark og får besked på at folde det til små sedler
- alle forsøger at udfylde hver seddel med navnet på et computerspil de har spillet eller kender
- herefter mødes man i grupper på ca. 4 og forsøger at kategorisere alle sedler
- Mit afsluttende og samlende oplæg var at tænde for Tetris på den digitale tavle, spille lidt og herefter spørge i hvilken kategori de mente det spil skulle lægges. Herefter en snak om gruppernes fordeling af spil.



2. Gamersproget
Vi ser nedenstående lille musikklip og får en god snak om det at være gamer og her have et fællesskab.

Vi taler om sproget i gamer verdenen. Fremmedord, bandeord og en adfærd der i nogle hjem er uacceptabelt og i andre er helt almindelig.

Vi taler om hvad man skal finde sig i ved online spil og hvad man gøre hvis ens grænser overskrides. 
 

 
 

Wow er ikke noget for mig bemærk, sproget er ikke det bedste for yngre børn
Et klip der fik klassens "gamerene" til at grine fordi billedsiden viser, at hovedpersonen har spillet meget og det han siger derfor ikke kan passe.

3. Miljø
Nedenstående klip vises, men ikke i sin fuld længde. Samtale om miljø (fysisk/psykisk). Billedkunst vinkel på farver, skygge, kameravinkel m.m.







4. Fra spil til virkelighed
Smed laver sværd fra World of Warcraft. Noget digitalt bliver med andre ord til virkelighed.

Samtale om filmen opbygning, klip, billeder, vinkler, lydide - Hvad er målet med filmen.

Samtale om det at forsvinde ind i spillet og nærmest ikke høre, at der kaldes til aftensmad fra virkeligheden. Danskfagets Fantasygenre trækkes ind, hvor computeren bliver portalen til en ny digital verden. Referencer til det at bliver trukket ind i en god bog, film, leg...


Her stoppede jeg og arbejde med Skammerens datter. Jeg ser dog mange andre muligheder, som skal prøves en anden gang. Når det sker opdaterer jeg naturligvis her.

Fandango 5 har et afsnit om emnet.




Link:

pdf - Læremidler i didaktisk sammenhæng en antologi redigeret af Flemming B. Olsen

Videnkab.dk - artikel - World of Warcraft skal motivere skoleelever

Dansk forsker vil undersøge, hvordan man kan bruge onlinespillet World of Warcrafts struktur og virkemidler til at gøre elever mere motiverede.

Christian Mogensen, Center for digital pædagogik om digital dannelse privat optagelse fra fordrag

Læringsspil, lærerroller og didaktisk design  Thorkild Hanghøj, Mikala Hansbøl, Birgitte Holm SørensenBente Meyer 

Blivklog.dk Alinea - artikel - spil i undervisningen
Gennem de seneste år er brugen af spil i undervisningen blevet et varmt samtaleemne blandt spildesignere, uddannelses-forskere, journalister, lærere og politikere. Lektor Thorkild Hanghøj (AAU-CPH) giver her sit bud på, hvordan spil kan indgå i undervisningen på en meningsfuld måde.

 
PDF - Computer spil kan bruge i fagene - større artikel omkring brugen af computerspil i skolen

Gamereactor - spil online på skolen, hvordan - debatforum hvor problemet tages op :-)

Viden om læsning - multimodalitet (tidskrift nr 7)

DRskole - Computernørden - undervisningsforløb til biologi
 
Skoletube - et world of warcraft projekt lavet af elever



Tegnebordet - figurer fra wow

Pige Gamere - morsomt udgangspunkt for samtale om drenge og piger der spiller. Bemærk, set med en drengs øjne. :-) piger spiller for at få opmærksomhed. Det er hårdt for rigtige gamerpiger. Her kan man også bruge kommentarfeltet som udgangspunkt for snak om de udtalelser der er i filmen. Eleverne kan efter at have set den selv skrive en kommentar (den behøver ikke blive udgivet).


Mindcraft er ikke noget for mig bemærk, sproget er ikke det bedste for yngre børn

Kristina Djarling advarer mod brug af computerspil - bemærk religiøst indslag
Svar fra JEnsForum på ovenstående youtube indslag Analyse skaber computer computerspil psykopater

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler