Lene Kaaberbøl - Skammerens datter

Før dette forløb forventes, at eleverne har en smule viden om fantasy-genrens kendetegn. Forløbet er delt i to - fagliglæsning og skønlitterærlæsning.

Bogen kan lånes som lydbog: f.eks. på notastorytel, mofibo jeg kunne ikke finde bogen på e-reolen.
Tiki-Toki - se skoletube.dk -kan bruges til at lave en tidslilnje over bogens handling

Kompetence område: Fortolkning

FAGLIG LÆSNING

Læringsmål:
  • Du skal øge din viden om Lene Kaaberbøl
  • Du skal øve dig i at læse og anvende multimodaletekster
  • Du skal kunne finde og vurdere genretræk i faglitterære genrer
  • Du øger din viden om sproglige virkemidler
  • Du kan indsamle oplysninger
  • Du øger din viden om forskellige fremstillingsformer
  • Du øver dig i layout af tekster, så kommunikationen fremmes

Tegn på læring:
  • Du kan bruge det du har erfaret, til at fremstille din egen fagtekst

Undervisningsaktiviteter:



a) Link til opgaveark omkring opslag på Wikipedia 5. klasse ca. 45 minutter, link tilretteark

Eleverne kan arbejde alene eller sammen. 
Materialer: Adgang til internettet, opgaveark, hæfte og blyant :-) 

Jeg har gode erfaringer med at hænge en forstørret udgave af opgavearket i klassen, så eleverne tvinges til at bevæge sig op til arket for at læse opgaven. Dette tager naturligvis lidt længere tid.

Jeg forventer altid, der svares i hele sætninger og er det håndskrift skal den være sammenbundet. Dette minder jeg om inden eleverne begynder på opgaven.

b) Link til udskriftvenligt forløbsark med oplæg til arbejde med Wikipedia kontra Lene Kaaberbøls officielle hjemmesides biografi.

Her arbejdes med, hvordan er hjemmesidens tekst kan være anderledes end et Wikipedia opslag. Her introduceres interview genren.





Link til Lene Kaaberbøls officielle hjemmeside.

  

BOGEN - skønlitteratur

20 kapitler ca. 212 sider
Læringsmål:


  • Du skal læse en roman
  • Du skal øve dig i at styre og regulere din læseproces
  • Du skal øve dig i at skimme tekst og på den måde finde informationer
  • Du skal deltage aktivt i analyse af en tekst og derigennem blive mere fortrolige med tekstanalyse - genretræk, person og miljøbeskrivelser
  • Du skal kunne vide, hvad de mest almindelige fantasy genretræk indeholder
  • Du skal arbejde med sproglige virkemidler
  • Du skal øge dit ordforråd
  • Du skal gøre dig tanker om skam og skamløshed mellem mennesker
  • Du skal også arbejde lidt med andre genrer, f.eks. billeder, artikler o.lign.
  • Du skal vide hvad cliffhanger betyder og bruge til i en tekst

Tegn på læring:
  • Dit hæfte fyldes med gennemtænkte besvarelser
  • Du deltager aktivt i debatter
  • Du bruger det du har læst til fremstilling af boganmeldelse
  • Du kan opstille en berettermodel for romanen
Alle opgaver kan evt. løses via en læseblog, se eksempel her


Undervisningsaktiviteter:


Modtag bog og læseplan. Se på omslag, skrifttype, kapitler, m.m.
Fælles snak om hvilke forventninger får du til indholdet. 
Kan også opsættes som fælles debat på Padlet.


Kapitel 1


A - Løs opgaver Opgaver til kapitel 1, 2 og 3 i udskriftvenligt ark

Forklar ordene: valle, kludedukke, hoppe, mil, ærinde, kræmmer, karavane, disk, dunkel, indædt, svælg, lærling



  1. Forklar hvad det betyder:

  • At skamme sig
  • At være som smør i hendes hænder

  1. Læs kapitel 1
  2. Lav kolonne notat (fold siden, så der er to rækker), hvor man kan se forskelle og ligheder mellem Cilla og Dina. Hvor er de ens, hvor er de forskellige.

  1. Hvad mener Dinas mor med, at det er alt for tidligt at Dina er vågnet?
  2. Hun siger det er en gave men også magt man ikke må misbruge. Hvad mener hun med det?
  3. Hvorfor er der brug for sådan en evne/gave?
  4. Kender du nogen som kan se skam?
  5. Hvordan ved vi at teksten ikke foregår i vore tid?
  6. Find eksempler fra teksten der peger på middelalderen eventuelt som CLstruktur møde på midten
  7. Ettie Møllers ordner vasketøj. Hun har travlt for det regner. Forklar hvordan og hvem der klarer det arbejde hjemme hos dig. Forklar hvordan det foregår fra du smider sokken til den ligger ren på sin plads.

Ekstra

  • Ordene fra opgavearket kan bruges til CL struktur - huskeseddel
  • Fotografer dig selv med "sur mule" og "hængende næb". Print det ud og sæt det ind i dit hæfte. Skriv hvilken kur der virker for dig ,når du har sur mule og hængende næb.
  • Fotografer dig selv med "bøjet nakke" og "bortvendt blik" - som om du skammer dig over noget. Print det ud og sæt det ind i dit hæfte. Skriv om en gang hvor du skammede dig.
  • Mindst to grupper skal lave hver deres artikel (eller fiktive interview f.eks. optaget på mobil) om episoden med Cilla. De skal holde med hver sin part. Den ene holder med møllerens stakkels datter mod den skræmmende skammer datter. Den anden holder med den lidt skræmmende, men ærlige skammer datter mod den forkælede møllerdatter. Læs artiklerne højt for hinanden.

  • Tegn halssmykket Dina får af sin mor som til en faktabog, hvor du også tilføjer pile og tekst der forklarer hvad smykket er lavet af.
  • Klassen deles i grupper på tre. To sidder overfor hinanden. En har et stopur. Hvor længe kan man holde øjenkontakt. Skift. Tidtageren noterer hver gang hvem der holdt kontakten i længst tid. Eventuelt; Den sammenlagt holdt den længste tid i gruppen går videre. Når alle har forsøgt. Laves grupper af dem med længst tid. Dette fortsættes og en vinder findes.

Kapitel 2 og 3

  1. Læs kapitlerne, noter svære ord. 
  2. I klassen skrives ordene på tavlen. Fælles findes forklaringer på de ord der er ukendte. Eventuelt kan eleverne få et hvert, som de laver opslag på via ordnet.dk. 
  3. Mundtligt referat af kapitlerne, herunder plads til eventuel undren over handling o.lign.
  4. Lav en liste over de personer du har mødt i fortællingen (gør plads til flere), helt kort noteres også hvem de er.
  5. Find sætninger, der beskriver Bæst. Det kan være eksempler på direkte beskrivelser og eksempler på indirekte beskrivelser. Side 23, 26, 27, 28, 32, 34 og35. 
  6. Hvorfor tror du Lene Kaaberbøl har valgt at skrive så meget om Bæst? Kan det være en form for setup?
  7. Hvad ved du om Drakan på det her tidspunkt?
Ekstra
  • Undersøg hvor mange ord du læser på et minut uden at miste forståelsen for indholdet. Sæt en streg der hvor du begynder. Læs i 5 minutter. Når tidtageren siger stop, sætter du en tydelig lodret streg, der hvor du er kommet til.Tæl de læste ord op og del tallet med 5 – så har du et resultat på, hvor mange ord i minuttet, du læser.
  • Se klippet herunder. Hvilken hovedrolle og fra hvilken bog ville du ønske du skulle spille.

Kapitel 4, 5 og 6

udskriftvenlig udgave af følgende opgaver
  1. Læs kapitlerne
  2. Noter svære ord
  3. Tilføj nye personer, på din liste over personer fra bogen
  4. Hvorfor er Skammeren hentet til Dunark?
  5. Hvorfor har Drakan hentet Dina?
  6. Tegn og beskriv den drage Dina møder på s. 39.
  7. Dunark by er en gammel fæstning. En fæstning er et bygningsanlæg eller by opført med voldgrave, høje mure eller andre foranstaltninger for at sikre mod militære angreb. I byen/fæstningen ligger Dunark borg.
  8. Modtag A4 ark med en kopi af Dunark by og Dunark borgen. Lim den ind i hæftet, men kun i den ene side så du kan skrive "under" den.
  9. Marker med tal hvor i byen og på på borgen Dina bevæger sig.
  10. Noter hvad tallene betyder "under" kopiarket f.eks.: 1 - Der hvor Dina kommer ind i byen 2 - Smal gang hvor Dina støvler strejfer muren 3 ...
  11. Tilføj ny viden om Drakan, på siden hvor du har beskrevet ham.
  12. Lav kolonnenotat over Nikodemus. Den ene kolonne er Drakans beskrivelse af Nikodemus, den anden er Skammerens. Tanken er at man skal kunne se forskelle og ligheder.
  13. Hvad er en Clifhanger?
  14. Kom med eksempler på cliffhangere du har mødt i andre tekster/film.
  15. Undersøg om der er lavet nogen Cliffhanger i de kapitler du har læst. Læg mærke til om der kommer nogle cliffhanger i de næste kapitler du læser.



"Cliffhanger" er en spændende afslutning på et tv-serie afsnit eller et kapitel i en bog eller en fortsat roman i et ugeblad. Gerne hvor hovedpersonen efterlades hængende i det yderste af neglene (på en skrænt) - deraf navnet - måske efter en dramatisk afsløring. Konceptet bruges i spændingsserier i håb om, at seeren hænger på til næste afsnit/sæson.





Kapitel 7 og 8
Klik her for udskriftvenlig version kap 7 - 10

Som variation kan opgaverne lægges op som stafet-vendespil. Del eleverne i grupper, læg opgaverne som brikker i vendespil. Enkeltvis løber eleverne hen for at læse en brik, tilbage i gruppen for at sige spørgsmålet, fælles skrives svar og først når svaret er skrevet må ny elev løbe. 

1. Du skal forestille dig at du er Nicodemus. Du ligger på bænken (kapitel 7 s. 59) og gør dig tanker om de ting der er sket. Beskyldningerne om mord, det forfærdelige syn af de døde, mødet med skammeren og med Dina.


Sæt dit ur til mellem tre og fem minutter. Skriv løs i den tid, som om du er Nikodemus og skriver dagbog. I en dagbog skriver man ærligt og om alt det man tænker. 


2. Hvad ser Dina, da hun beder Nicodemus se sig i øjnene. Side 64 -65.
3. Hvad mener Nicodemus, da han siger: ”I eftermiddags troede jeg, den her sidste aften ville blive et helvede. Det … blev den ikke. Takket være dig.”
4. Hvilke betydninger kan der lægges i ordet ”Fredsflaske”?

5. Her ser du et digt, hvor bogstaverne i navnet samt personens personlighed er omdrejningspunkt.


 Emil (fra Lønneberg) - elskelig, mageløs, ivrig, legende

Du skal lave sådan et digt over navnet Nicodemus. De ord du finder skal passe på hans personlighed.


Du kan bruge en ordbog, hvis du løber tør for ord. Der findes også en med ord delt op i ordklasser. klik her.  



Kapitel 9 og 10


1. Tilføj nye personer på listen over personer
2. Hvad mener Drakan, da han siger, at Nico ikke er vænnet til drageblod. (s. 72)
3. Hvorfor tror du, at Drakan vil have Dina til at give ham det sidste, der er i flasken? (s. 78)
4. Hvem og hvad tror Dama Lizea hun taler til og om, da hun siger: ”Har du gjort det”? (s. 80)

Ekstra:
Lav små teaterstykker
1.  I deles i grupper på tre - fire
2. Grupperne får et stykke


  1. Cilla, Dina, Sasia - Fri til prinsessen (s. 13-17) (+evt. flere “veninder”)
  2. Mølleren, Dina, Mor - en vred møller (s. 18-21) (+ evt. Cilla)
  3. Davin, Dina, Mor, Bud - mor hentes (s. 23-25) (+ evt. Melli)
  4. Dina, Drakan - Drakans beskrivelse af dragerne (s. 38-40) (evt. mor)
  5. Mor, Dina og Drakan - uenige om Nicodemus’ skyld (s. 42-45)
  6. Mor, Dina og Drakan  - Drakan bruger Dina (s. 49-50)
  7. Karman, Dina og Nicodemus - Første møde med Nicodemus (s. 51-52) (+ to vagter)


Først læser I stykket i bogen. Læs højt for hinanden.
Tal om, hvad der er vigtigst at vise i jeres tekststykke.
Hvordan er personerne, hvordan viser man følelser personerne har.
Skriv replikker.
I skal følge handlingen, men må gerne lave replikker der ikke står i bogen.
Øv stykket og vis det for hinanden



Kapitel 11 og 12

udskriftvenlige opgaver til kap 11 - 15


1. Skriv et dagbogsblad, hvor du er Nicodemus. Du skal bruge dine sanser og skrive hvad Nico tænker om dragerne og om Dina.

En dagbog er en personlig bog. I den kan man skrive om dagens oplevelser, tanker og følelser. Det særlige ved en dagbog er, at det kun er den der skriver i den, der læser den. Derfor kan man skrive meget personigt og om hemmelige ting i sin dagbog. 

2. Tilføj  Mester Maunus s. 94 på din personliste
3. Beskriv forholdet mellem Mester Maunus og Nico s. 98
4. Slå ordene alkymi og alkymist op på wikipedia. Læs teksten.
5. Lene Kaaberbøl beskriver alkymisten s. 94 og 95, hvordan passer hendes beskrivelse med dit opslag? 
6. Kan man lave guld?

Ekstra:

Find tre sammenligninger på side 81. En sammenligning er fx: "Hendes læber er røde som blod". Skim efter ordet "som", så finder I sammenligningerne.

Kapitel 13

1. Hvad er og hvordan virker drageblod ifølge Mester Maunus? (s. 107)
2. Tegn flasken med drageblod.
3. Hvorfor vil Mester Maunus ikke sige højt, at han tvivler på Nicos skyld? (s. 111)
4. Omskriv bekendtgørelsen til dit eget sprog, så den bliver mere forståelig også for børn der er yngre end dig.  (S. 112 – 113)


Kapitel 14


1. Tegn Dinas vej ud fra Dunark-borgen ind på kortet med fx grønt (se s. 118)
2. Sæt kortet over Dunark By ind i dit hæfte. Indtegn vejen til Apoteker-enkens hus. 
3. Tegn ”Dragens orden”s mærke. (s. 132)
4. Føj apoteker-enken til din liste over personer. 
5. Lav en beskrivelse af hendes udseende (s. 126 – 127)
6.  Forklar udtrykket: ”Når skidt kommer til ære, ved det ikke hvordan det vil være”. (s. 133)
7. Hvad erfarer Dina til sidst i kapitel 14, at der skal ske dagen efter? Skriv med dine egne ord.
8. Undersøg hvad ordet arsenal betyder.


Kapitel 15

1. Lav et referat af kapitlet, eventuelt som en tegneserie.
2. Skriv Dama Lizeas dagbog for siderne 149 – 153, så historien bliver fortalt med Dama Lizea som jeg-fortæller. 
3. Lav opslag til klassen - et flot portræt af én af bogens personer. Brug de oplysninger du har i dit persongalleri om personen. Portrættet skal ligne det, vi får beskrevet i bogen.


Kapitel 16 og 17
link til biodigt

  1. Hvorfor hedder kapitlet Isdukken?
  2. Nævn mindst 4 ting Dina udsættes for, mens hun er taget til fange.
  3. Hvem tror du det er, der taler pænt til Dina? (s. 156)
  4. Hvorfor går Dina ikke ind til Apotekerenken?
  5. Afmærk på dit kort over Dunark, de steder, du ved, Dina kommer fordi.
  6. Hvem, tror du, følger efter Dina?


Kapitel 18


  1. Tilføj Rosa og Aun på din liste over personer
  2. Hvorfor bliver Rosa ked af det og vred, da hende og Dina går?
  3. Beskriv hvad der sker, da Dina bruger skammerevnen på Rosa?
  4. Hvad sker der, da Dina bruger skammerevnen på Aun?
  5. Hvorfor tror du, Rosa har sovet ude?
  6. Hvorfor er Aun sur på Rosa?
  7. Hvorfor hjælper moren ikke Rosa?
  8. Lav en beskrivelse af Skidenstad, brug alle dine sanser og mange tillægsord.


Kapitel 19


  1. Tilføj Våbenmesteren til listen over personer (s. 190.)
  2. Forklar hvad du mener en våbenmester er?
  3. Hvilke to ting har fået våbenmesteren til at tvivle på Drakans uskyld?
  4. Hvordan har våbenmesteren fundet hen til Apoteker-Enken?
  5. Hvorfor vælger de at stole på Våbenmesteren?
  6. Hvem er Nådigfruen? (s. 185)
    1. Hvorfor hedder hun det?
    2. Undersøg hvad nåde betyder
  7. Hvorfor ønsker Dina ikke at blive tilbage i Apoteker-enkens hus?
  8. Forklar hvilken plan Mester Maunus, Nico og Våbenmesteren har udtænkt, for at befri Dinas mor (s. 191)
  9. Hvad får Dina og Rosa ventetiden til at gå med?


Kapitel 20


  1. Hvordan ser Skammeren ud, da hun står på skafottet? Lav en beskrivelse  eller en tegning af hende.
  2. Hvorfor vælger folk at tro på Drakan i stedet for Skammeren, da Drakan siger at hun er en heks? (s. 203)
  3. Hvordan lykkes det at befri Dinas mor? Fortæl detaljeret om planen med dine egne ord.
  4. Hvilken rolle kommer Rosa til at spille for befrielsen?
  5. Hvad mener Rosa da hun siger: ”Se på mig, så jeg ved jeg tør.”? (s. 216)
  6. Hvor lang tid strækker bogen sig over? (s.201 og 217)
  7. Hvad synes du om bogens slutning? Levede den op til dine forventninger?
  8. Hvilke forandringer er der sket for Dina siden historiens begyndelse?
  9. Hvilke forandringer er der sket med Dina?
  10. Skriv Dinas biodigt.
  11. Skriv Drakans biodigt.


Biodigt
Linje 1: Skriv personens fornavn.
Linje 2: Skriv 3 væsentlige karaktertræk, der passer til personen.
Linje 3: Familieforhold (søster til, bror til, datter af, søn af).
Linje 4: Skriv 3 eksempler på, hvem eller hvad personen elsker/holder af.
Linje 5: Skriv 3 eksempler på, hvad personen føler.
Linje 6: Skriv 3 eksempler på, hvad personen trænger til.
Linje 7: Skriv 3 eksempler på, hvad personen frygter.
Linje 8: Skriv 3 eksempler på, hvad personen vil give.
Linje 9: Skriv 3 eksempler på, hvad personen drømmer om.
Linje 10: By, miljø og bopæl. 
Linje 11: Skriv personens fornavn.Skriv personens efternavn.


Løb

Find2learn løb oprettet af anden bruger end mig, men jeg nuppede en kopi. Hvis du har undervisning på Munkekærskolen i Solrød, kan du tage en kopi og uden ændring bruge løbet. (19617-4506).

Filmen

Læg berettermodellen over bogen


Før eleverne ser filmen er det væsentligt at få en snak om erfaringer med filmatiseringer af læste bøger. Det er to meget forskellige medier. Hvordan filmatiserer man tanker?

Link til Filmcentralen oplæg til undervisningforløb - filmiske virkemidler, analyse

________


Link:

på Youtube ligger adskillige film og lydklip med musik og billeder fra teaterstykket.



Dansk lærerforeningen oplæg til undervisningsforløb, tekst analyse
vognstoft.dk forskellige dokumenter til undervisning
En 5 klasses læseblog med fine opgaver til teksten
Blog med kort over Dunak
Danskagenten - skammerens datter
Clioonline - Danskfaget

Lene Kaaberbøls hjemmeside
Lene Kaaberbøls biografi i jeg form nederst flere link til sider, der omtaler Lene Kaaberbøl
Wikipedia Lene Kaaberbøl
Youtube Bag kameraet på filmen skammerens datter

Peculiar.dk Skammerens datter: Håndbog i feministisk glædesdrab  om hvordan skammeren Dina kan ses som en feministisk glædesdræber og om, hvorfor det kan være nødvendigt at forlade det lykkelige liv for det gode liv.

Læsning i dansk - læsehastighed m.m.

Fakta link: Fantasy genren
It i undervisningen: Padlet

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler