Bog - Kærlighedens 5 sprog

Kærlighedens 5 sprog af Gary Chapman

Forventninger før læsning.

- at den er amerikansk og derfor fyldt med cases
- at den giver 5 forskellige bud på, hvordan man kommunikerer kærlighed til hinanden
- at jeg efter læsningen vil få en øget forståelse for de misforståelse der ofte opstår mellem mennesker, der holder af hinanden
- at jeg efter læsning vil være bedre til at analysere de problemstillinger jeg også falder ind i.


Efter læsning

Bogen bygges op rimelig klassisk, den stiller direkte spørgsmål til læseren undervejs. Tvinger læseren til at reflektere inden der læses videre.



Noter undervejs.

s. 6 forfatterens tak til de nære relationer, fokus på længden af ægteskaber, fokus på det at have haft adgang til intime informationer

Kapitel 1 - hvorfor denne bog

s 7-8 case mand i fly, flere skilsmisser, 

s 9 opstiller spørgsmål man som læser kan forvente bliver besvaret:
- Hvordan går det til at så få ægtepar har fundet hemmeligheden ved at holde kærligheden levende?
- Hvordan går det til at framragende ideer til hvordan man skal lev sammen ikke omsættes til praksis?
- Hvorfor lægger ægtefællen ikke mærke til anstrengelserne der gøres i forhold til at give udtryk for kærlighed?

Påstand
Mennesker taler forskellige kærlighedssporg

s. 10 forfatterens faglig baggrund - antropolig
Sammenligning mellem kærlighed og det at lære sprog

Påstand
Vi er nødt til at lære hinandens sprog, hvis vi skal forstå hinanden
Der findes 5 kærlighedssprog, men de kan have dialekter
Når du forstår og lærer din ægtefælles kærlighedssprog, så har du nøglen til et varigt kærlighedsforhold



Mit bud: 
Der ville blive færre skilsmisser, hvis mennesker bare tilgav
Der ville blive færre skilsmisser, hvis mennesker bare gav plads til forskellighed.
Der ville blive færre skilsmisser, hvis mennesker bare lyttede

Kapitel 2 - Hvad er kærlighed
Forskellige forståelser af begrebet, perspektivering

Fokus på den slags kærlighed der er væsentlig for vores følelsesmæssige sundhed


Flere eksempler på misforståelser der understreger at vi har brug for kærlighed og vi vil gå langt for at få den. Samt de spørgsmål der blev søgt svar på i processen.




- Dagligt, laver og serverer jeg mad for min mand, venner m.m. 
Det er min oplevelse at der sættes pris på det.

- Jeg forsøger at ændre et dårligt mønster med negative og ironiske bemærkninger, hvor jeg fx er sjov på andres bekostning. Dette ved at fokusere på det positive og italesætte det.
Jeg oplever at der tages godt imod. Jeg lægger mærke til at jeg også selv synes om at modtage positiv  opmærksomhed på det jeg laver. Jeg synes det er svært og falder ofte i.

- Jeg læser denne bog for bedre at kunne forstå mine nærmeste, men også af egoistiske årsager at få et bedre forhold til mine nærmeste. Jeg vil nemlig også elskes og være en del af et fællesskab.


Kapitel 3 - forelskelse

I gennemsnit varer en forelskelse to år, medmindre den er hemmelig. (Doroty Tennov)
Mennesket er egoistisk.

Forelskelse er indledningen


Kærlighed er et valg, en holdning der følges af passende opførsel. 


- det ønsker jeg ikke at skrive offentligt, det er en sag mellem min mand og mig.

NÅET TIL KAPITEL 4






Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Papirler med og uden papir og ler

Heksefeber