Ræsonnement kompetencer

 

Ræsonnement kompetencer


Evner og færdigheder relateret til ræsonnement eller tankegang. Evnen til at træffe informerede beslutninger.


Disse kompetencer omfatter fx følgende elementer:

Logisk tænkning: Evnen til at forstå og anvende principper for logik i analyse og beslutningstagning.

  • Serielle forbindelser: Eleven kan identificere og forstå forholdet mellem årsag og virkning i en sekvens af handlinger eller hændelser.

  • Kategorisering: Evnen til at gruppere genstande eller ideer baseret på fælles karakteristika.

  • Inference: At drage logiske konklusioner baseret på tilgængelig information.

Kritisk tænkning: Evnen til at evaluere information, identificere mangler i argumentationen og danne velbegrundede meninger.

  • Spørgsmål og udfordringer: Eleven stiller spørgsmål og udfordrer information eller ideer, der præsenteres for dem.

  • Evne til at overveje alternative synspunkter: At vise åbenhed over for forskellige perspektiver og overveje alternative løsninger eller ideer.

  • Evaluering af pålidelighed: Evnen til at vurdere, hvorvidt en kilde eller information er pålidelig.

Problemløsning: Evnen til at identificere, analysere og løse komplekse problemer på en systematisk måde.

  • Struktureret tilgang: eleven bruger en struktureret tilgang til at bryde et problem ned i mindre dele for at løse det.

  • Kreativitet i løsninger: Evnen til at tænke kreativt og komme med forskellige måder at løse et problem på.

  • Implementering af løsninger: At forsøge at implementere og teste løsninger på et praktisk niveau.

Analytiske færdigheder: Evnen til at analysere information, identificere mønstre og trække meningsfulde konklusioner.

  • Dataforståelse: Evnen til at forstå og analysere data eller information for at identificere mønstre.

  • Gennemførelse af analytiske opgaver: Eleven kan udføre opgaver, der kræver analytisk tankegang, som f.eks. puslespil eller logiske gåder.

  • Identifikation af sammenhænge: Evnen til at identificere forbindelser og relationer mellem forskellige elementer.

Beslutningstagning: Evnen til at tage velovervejede og informerede beslutninger baseret på rationel tankegang og analyse.

  • Vurdering af konsekvenser: Eleven overvejer konsekvenserne af forskellige handlinger, før de træffer en beslutning.

  • Prioritering: Evnen til at prioritere og vælge mellem forskellige muligheder eller opgaver.

  • Selvstændighed: At tage beslutninger selvstændigt, når det er passende.

Kreativ tænkning: Evnen til at tænke uden for boksen, generere nye ideer og tilgange til problemløsning.

  • Nysgerrighed og udforskning: Eleven er nysgerrigt og udforsker nye ideer eller aktiviteter.

  • Udtryk gennem kunst eller skrivning: Bruger kunst eller skrivning som en måde at udtrykke kreativitet på.

  • Alternativ brug af objekter: Ser objekter eller materialer ud over deres traditionelle formål og finder alternative anvendelser.

Refleksion: Evnen til at reflektere over ens egen tankegang, læring og beslutningsproces.

  • Selvrefleksion: Eleven reflekterer over deres egne tanker og handlinger.

  • Læringsmønstre: Identifikation af gentagne mønstre i deres læringsproces.

  • Ønske om forbedring: At vise et ønske om at forbedre og lære af erfaringer.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler