Omstrukturering af klasser

Opsummering af Rasmus Alenkær, Pædagogisk værtskab (s. 96 -99)

1. Strukturel Stabilitet i Skoleforløbet:

   - Forudsigelighed, tryghed og sammenhæng er vigtige i skoleforløbet.

   - Strukturel stabilitet anses som relevant, især ved undervisningsforstyrrende uro.


2. Organisatorisk omstrukturering:

   - Historik med omstrukturering i skoleforløbet, især i tilfælde af undervisningskaos.

   - Økonomiske incitamenter og nogle gange pædagogiske visioner driver omstruktureringer.


3. Typer af omstrukturering:

   - Sammenlægning af klasser, overgange mellem skoleafdelinger, og traditionen med at "ryste posen" for at bryde uhensigtsmæssige elevgrupper.


4. Konsekvenser og bekymringer ved omstrukturering:

   - Omstruktureringer er sjældent populære og medfører bekymringer, kritik fra børn, forældre og personale.

   - Brug af mental energi og undervisningsressourcer på omstruktureringsprocesser.


5. Udfordringer for børn i omstrukturerede klasser:

   - Børn i disse klasser er ofte socialt marginaliserede.

   - Udfordringer med at finde deres plads i den nye sociale dynamik.


6. Fastholdelse af fortiden og sorgbearbejdelse:

   - Børn holder fast i fortællingen om, at alt var bedre før omstruktureringen.

   - Forestillingen om dobbelt svigt: Frataget fællesskab og manglende hjælp til at bearbejde tabet.


7. Undervisningsforstyrrende uro og adfærdsudfordringer:

   - Børn i omstrukturerede klasser har svært ved at knytte sociale bånd.

   - Afstandtagen og aktiv adfærd i undervisningen, især hos børn med adfærdsudfordringer.


8. Legitimering af adfærd gennem tabsfortællingen:

   - Børn oplever deres adfærd som legitim, baseret på klassens tabfortælling.

   - Resultatet er ofte markant undervisningsforstyrrende uro eller kaos.


9. Udfordringer for børn med særlige behov:

   - Børn med særlige behov, såsom ADHD, kan have svært ved at trives i en klasse, hvor de øvrige børn oplever sig i underskud.


--s 99 - 100

1. Forældrenes indflydelse:

   - Børnenes fortællinger om omstrukturering påvirker typisk forældrene.

   - Forældre står uforstående eller uenige over for skolens beslutning, hvilket forstærker børnenes utilfredshed.


2. Selvforstærkende problemer:

   - Forældrenes kritik bekræfter børnenes utilfredshed, skaber en selvforstærkende problematik og resulterer i undervisningsforstyrrende uro.


3. Udfordringer for klassens voksne:

   - De voksne i klassen, især lærere og pædagoger, står over for presset af høj støj- og uro niveauer.

   - Skole-hjem-samarbejde udfordres af vedholdende kritik fra forældrene.


4. Modstand mod skolens henvendelser:

   - Læreres og pædagogers nødvendige henvendelser til forældre, f.eks. vedrørende børns deltagelse eller disciplinære problemer, mødes/afvises ofte med forældrenes fokus på omstruktureringen.


5. Forståelse for begge parter:

   - Forståelse for både skolens nødvendighed af omstrukturering og forældrenes forventning om rimelige udviklingsbetingelser for deres børn.


6. Tillid som centralt element:

   - Tillid mellem skole og forældre er afgørende for et godt skole-hjemsamarbejde ifølge Matthiesen et al. (2021).

   - Mistillid påvirker daglig praksis, skaber undervisningsforstyrrende uro, manglende engagement og synliggørelse af børn med særlige behov.


-- s 100 - 101

1. Nødvendighed af strukturel stabilitet:

   - Strukturel stabilitet bør anses som en integreret del af det strukturelle værtskab, både i forhold til undervisningsforstyrrende uro og generelt.


2. Invitation til kun nødvendige forandringer:

   - Empirien i bogen inviterer til kun at foretage strukturelle forandringer i absolut nødvendigt omfang.

   - Sammenfald mellem omstrukturering af skoleklasser og nedsat trivsel, dårligt socialt samspil, undervisningsforstyrrende uro og problemadfærd anerkendes.


3. Overvejelser ved omstrukturering:

   - Hvis skolen vælger at omstrukturere, bør processen tage hensyn til børnenes sorgproces.

   - Børnene bør hjælpes til at genfinde sig selv som betydningsfulde og legitime deltagere i det nye fællesskab.


4. Inklusion af forældrene:

   - Forældrene bør have en stor stemme i omstruktureringsprocessen og anerkendes for deres bekymringer.

   - Skolen skal være opmærksom på forældrenes perspektiver og involvere dem aktivt for at skabe en mere positiv omstruktureringsoplevelse for børnene.



Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler