Omstrukturering af klasser
Opsummering af Rasmus Alenkær, Pædagogisk værtskab (s. 96 -99)
1. Strukturel Stabilitet i Skoleforløbet:
- Forudsigelighed, tryghed og sammenhæng er vigtige i skoleforløbet.
- Strukturel stabilitet anses som relevant, især ved undervisningsforstyrrende uro.
2. Organisatorisk omstrukturering:
- Historik med omstrukturering i skoleforløbet, især i tilfælde af undervisningskaos.
- Økonomiske incitamenter og nogle gange pædagogiske visioner driver omstruktureringer.
3. Typer af omstrukturering:
- Sammenlægning af klasser, overgange mellem skoleafdelinger, og traditionen med at "ryste posen" for at bryde uhensigtsmæssige elevgrupper.
4. Konsekvenser og bekymringer ved omstrukturering:
- Omstruktureringer er sjældent populære og medfører bekymringer, kritik fra børn, forældre og personale.
- Brug af mental energi og undervisningsressourcer på omstruktureringsprocesser.
5. Udfordringer for børn i omstrukturerede klasser:
- Børn i disse klasser er ofte socialt marginaliserede.
- Udfordringer med at finde deres plads i den nye sociale dynamik.
6. Fastholdelse af fortiden og sorgbearbejdelse:
- Børn holder fast i fortællingen om, at alt var bedre før omstruktureringen.
- Forestillingen om dobbelt svigt: Frataget fællesskab og manglende hjælp til at bearbejde tabet.
7. Undervisningsforstyrrende uro og adfærdsudfordringer:
- Børn i omstrukturerede klasser har svært ved at knytte sociale bånd.
- Afstandtagen og aktiv adfærd i undervisningen, især hos børn med adfærdsudfordringer.
8. Legitimering af adfærd gennem tabsfortællingen:
- Børn oplever deres adfærd som legitim, baseret på klassens tabfortælling.
- Resultatet er ofte markant undervisningsforstyrrende uro eller kaos.
9. Udfordringer for børn med særlige behov:
- Børn med særlige behov, såsom ADHD, kan have svært ved at trives i en klasse, hvor de øvrige børn oplever sig i underskud.
1. Forældrenes indflydelse:
- Børnenes fortællinger om omstrukturering påvirker typisk forældrene.
- Forældre står uforstående eller uenige over for skolens beslutning, hvilket forstærker børnenes utilfredshed.
2. Selvforstærkende problemer:
- Forældrenes kritik bekræfter børnenes utilfredshed, skaber en selvforstærkende problematik og resulterer i undervisningsforstyrrende uro.
3. Udfordringer for klassens voksne:
- De voksne i klassen, især lærere og pædagoger, står over for presset af høj støj- og uro niveauer.
- Skole-hjem-samarbejde udfordres af vedholdende kritik fra forældrene.
4. Modstand mod skolens henvendelser:
- Læreres og pædagogers nødvendige henvendelser til forældre, f.eks. vedrørende børns deltagelse eller disciplinære problemer, mødes/afvises ofte med forældrenes fokus på omstruktureringen.
5. Forståelse for begge parter:
- Forståelse for både skolens nødvendighed af omstrukturering og forældrenes forventning om rimelige udviklingsbetingelser for deres børn.
6. Tillid som centralt element:
- Tillid mellem skole og forældre er afgørende for et godt skole-hjemsamarbejde ifølge Matthiesen et al. (2021).
- Mistillid påvirker daglig praksis, skaber undervisningsforstyrrende uro, manglende engagement og synliggørelse af børn med særlige behov.
-- s 100 - 101
1. Nødvendighed af strukturel stabilitet:
- Strukturel stabilitet bør anses som en integreret del af det strukturelle værtskab, både i forhold til undervisningsforstyrrende uro og generelt.
2. Invitation til kun nødvendige forandringer:
- Empirien i bogen inviterer til kun at foretage strukturelle forandringer i absolut nødvendigt omfang.
- Sammenfald mellem omstrukturering af skoleklasser og nedsat trivsel, dårligt socialt samspil, undervisningsforstyrrende uro og problemadfærd anerkendes.
3. Overvejelser ved omstrukturering:
- Hvis skolen vælger at omstrukturere, bør processen tage hensyn til børnenes sorgproces.
- Børnene bør hjælpes til at genfinde sig selv som betydningsfulde og legitime deltagere i det nye fællesskab.
4. Inklusion af forældrene:
- Forældrene bør have en stor stemme i omstruktureringsprocessen og anerkendes for deres bekymringer.
- Skolen skal være opmærksom på forældrenes perspektiver og involvere dem aktivt for at skabe en mere positiv omstruktureringsoplevelse for børnene.