Model: SAMR

SAMR-modellen.

(Følgende udarbejdet i samarbejde med AI)

Det er en model, der bruges til at tænke over, hvordan man kan integrere teknologi i undervisningen på en effektiv måde.

SAMR står for “Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition” og beskriver fire forskellige niveauer af teknologisk integration.

Substitution: 
Teknologien bruges som en direkte erstatning for en anden opgave uden at ændre opgavens kerne. Et eksempel på dette kunne være at skrive en opgave på en computer i stedet for i hånden.
Augmentation: 
Teknologien bruges til at forbedre en opgave på en eller anden måde. Et eksempel på dette kunne være at bruge en app til at oversætte en tekst til et andet sprog.
Modification: 
Teknologien bruges til at ændre en opgave på en måde, der ikke var mulig uden teknologien. Et eksempel på dette kunne være at bruge en videochat-app til at have en virtuel diskussion med en person i et andet land.
Redefinition: 
Teknologien bruges til at skabe helt nye opgaver, der ikke var mulige uden teknologien. Et eksempel på dette kunne være at bruge virtuelle virkelighedsbriller til at opleve historiske begivenheder på en mere interaktiv måde.

EKSEMPEL

Her er et eksempel på, hvordan man kan bruge SAMR-modellen i en danskundervisning:
Substitution: 
Eleverne skriver en tekst på computeren i stedet for i hånden.
Augmentation: 
Eleverne bruger en app til at oversætte en tekst til et andet sprog og diskuterer forskellene mellem de to versioner.
Modification: 
Eleverne laver en podcast, hvor de diskuterer en tekst og dens temaer og perspektiver.
Redefinition: 
Eleverne laver en interaktiv digital fortolkning af en tekst, hvor de bruger forskellige digitale værktøjer til at skabe en ny og anderledes oplevelse af teksten.

Dette er blot et eksempel, og der er mange andre måder, man kan bruge SAMR-modellen i en danskundervisning. Det er vigtigt at huske på, at teknologien ikke bør være målet i sig selv, men et værktøj til at understøtte læringen.

Her er et eksempel på, hvordan man kan bruge SAMR-modellen i en billedkunstundervisning:

Substitution: 
Eleverne tegner et billede på papir i stedet for på en computer.
Augmentation: 
Eleverne bruger en app til at tilføje digitale effekter til deres tegninger og diskuterer, hvordan det påvirker deres værk.
Modification: 
Eleverne laver en digital collage ved at kombinere forskellige billeder og teksturer og diskuterer, hvordan det påvirker deres kreative proces.
Redefinition: 
Eleverne laver en interaktiv digital installation, hvor de bruger forskellige digitale værktøjer til at skabe en ny og anderledes oplevelse af deres værk.

SOLO + SAMR

Her er et eksempel på, hvordan man kan organisere en danskfaglige opgave om at analysere novellen “Den sidste balkjole” af Karen Blixen efter SAMR-modellen:

Substitution: 
Eleverne læser novellen på computeren i stedet for i en fysisk bog.
Augmentation: 
Eleverne bruger en app til at markere og tage noter i teksten og deler deres noter med hinanden.
Modification: 
Eleverne laver en digital præsentation, hvor de analyserer novellens temaer og symboler og bruger forskellige digitale værktøjer til at skabe en interaktiv oplevelse af deres analyse.
Redefinition: 
Eleverne laver en digital fortolkning af novellen, hvor de bruger forskellige digitale værktøjer til at skabe en ny og anderledes oplevelse af teksten og dens temaer.

SOLO, Bloom og SAMR er tre forskellige modeller, der kan bruges til at planlægge og evaluere undervisning. SOLO-taksonomien beskriver fem niveauer af forståelse, der går fra overfladisk til dybdegående forståelse. Bloom’s taksonomi beskriver seks niveauer af læring, der går fra at huske information til at evaluere og komme med en begrundet konklusion. SAMR-modellen beskriver fire forskellige niveauer af teknologisk integration i undervisningen.

En lighed mellem de tre modeller er, at de alle beskriver forskellige niveauer af kompleksitet eller forståelse. De kan alle bruges til at planlægge og evaluere undervisning og til at hjælpe elever med at udvikle deres færdigheder og viden. En forskel mellem modellerne er, at SOLO og Bloom primært fokuserer på læring og forståelse, mens SAMR fokuserer på teknologisk integration i undervisningen.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler