Bog - Pædagogiskværtskab - Lørdagslæsning med Oliver

privat notedokument: https://docs.google.com/document/d/1LYXUzHuHTMpnP--KjVMgNjJbJrnuLN4iNytMQpt7M0I/edit


Pædagogisk Værtskab – og Uro i Skolen: Skab ro, tryghed og fokus


Rasmus Alenkærs bog, "Pædagogisk værtskab og uro i skolen," dykker ned i en central problematik for moderne undervisning – larm og uro. I sit værk argumenterer Alenkær for, at det er muligt at etablere ro, tryghed og fokus i skolen gennem implementeringen af pædagogisk værtskab.


Flytning af Fokus: Fra Inklusion til Fællesskab


Alenkær ønsker at forskyde opmærksomheden fra inklusion til det gode fællesskab i skolen. Han problematiserer den stigende tolerance over for forstyrrende elevadfærd og efterspørger tydeligere rammer og forventninger til undervisning og elevadfærd. Kritisk vurderer han den specialpædagogiske ideologi og Salamanca-erklæringen, som han mener har medført udfordringer i skolesystemet.


Struktureret Værtskab i Tre Niveauer


Alenkærs teori om pædagogisk værtskab udfolder sig på tre niveauer: det strukturelle, det personlige og elevernes medværtskab.


1. Det Strukturelle Niveau: Fokuserer på oprettelsen af rammer, der muliggør et positivt læringsmiljø. Målet er at etablere strukturer, der fremmer ro og fokus i undervisningen.


2. Det Personlige Niveau: Handler om, hvordan lærere og pædagoger møder børnene. Inspireret af teorier om værtskab i servicebranchen, betoner Alenkær vigtigheden af, at personalet påtager sig værtsrollen på en måde, der skaber lyst hos eleverne til at deltage aktivt i undervisningen.


3. Elevernes Medværtskab: Dette koncept lægger vægt på, hvordan eleverne selv påtager sig en aktiv rolle i fællesskabet. Målet er at lære børnene at være hensynsfulde og ordentlige overfor hinanden, især relevant i en tid, hvor egocentrisme kan præge børns tilgang til verden.


Autenticitet og Medværtskab som Erstatning for Disciplin


Alenkær understreger vigtigheden af autenticitet i værtskabet og introducerer begrebet "medværtskab" som en erstatning for disciplin. Dette indebærer en læring for børnene om at fungere som et fællesskab, hvor fokus ikke kun er på individet, men også på det kollektive.


Revurdering af Inklusion: Realisme og Behovsanalyse


Bogens kernebudskab er behovet for at reevaluere tanken om "inklusion for enhver pris." Alenkær argumenterer for, at nogle børn måske kræver mere støtte end det, der kan tilbydes inden for rammerne af den almene folkeskole. Han peger på, at ubetinget inklusion uden samtidig at sikre ro, fokus og tryghed kan resultere i negative konsekvenser for hele klassen.


Sammenhæng med Svend Brinkmanns Dannelse


Alenkærs synspunkter om pædagogisk værtskab harmoniserer med Svend Brinkmanns tanker om dannelse. Begge perspektiver understreger vigtigheden af det almene, dannelse gennem kulturforståelse og et fokus på et fælles grundlag for trivsel. Både værtskab og dannelse ser skolen som en central arena for at opnå disse mål.


Konklusion: En Struktureret Tilgang til Undervisning og Dannelse


Alenkærs tilgang til undervisning, fokus på fællesskab og kritik af inklusionsparadigmet udgør en helhedsorienteret tilgang til skolelivet. Hans vision om et positivt læringsmiljø, præget af klare rammer og et stærkt fællesskab, appellerer til behovet for en struktureret tilgang til undervisning og elevtrivsel. Samtidig understreger han vigtigheden af realisme i inklusionstanken og behovet for at tilbyde differentieret støtte til de elever, der har særlige behov. Med Alenkærs værktøj i form af pædagogisk værtskab ser han ud til at levere en brugbar ramme for at skabe en mere fokuseret, rolig og tryg undervisningsoplevelse for alle elever.


Alenkærs værtskabstanke er et perspektiv på undervisning og elevtrivsel, men ikke er en mirakelkur, der kan løse alle problemer i skolen. Det kræver en helhedsorienteret tilgang til undervisning og dannelse, hvor man tager højde for både strukturelle og personlige faktorer, som han også understreger.

Kilder: 

https://www.alenkaer.dk/pdagogisk-vrtskab

https://odenselaererforening.dk/media/16070541/laererbladet-0223_low-9236.pdf

https://odenselaererforening.dk/media/16070541/laererbladet-0223_low-9236.pdf

https://odenselaererforening.dk/media/16070541/laererbladet-0223_low-9236.pdf


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler