Bog - Undersøgende team af Thomas R.S. Albrechtsen

Thomas R.S. Albrechtsen har skrevet flere artikler om professionelle læringsfællesskaber. Nogle af hans artikler inkluderer “Professionelle læringsfællesskaber på VUC” fra 20161 og “Professionelle læringsfællesskaber som praksis og som forskningsgenstand” fra 20171.

Undersøgende team er  udgivet af Aarhus Universitetsforlag i 20221. Bogen handler om samarbejde mellem lærere i team og hvordan det kan skabe et godt arbejdsmiljø i skolen. Bogen beskriver også hvordan samarbejdet kan være besværligt og spild af tid, hvis det ikke gavner eleverne1.

Før læsning:

Jeg håber, at få nogle ideer til hvordan jeg kan understøtte mit nuværende team til at blive mere undersøgende, måske en model vi kan støtte os til, så vi undgår at spilde vores tid.


Lise Tingleff Nielsen: 

Undervisningens funktionalitet

  • Læreres teamsamarbejde har i høj grad har været orienteret mod undervisningens praktiske, disciplinære og organisatoriske forhold – mere end det har været orienteret mod elevernes læreprocesser. 
  • En ”dominerende kulturel logik” i teamsamarbejdet en ”familiekultur” minder om kærlighedsprincippet, hvor samarbejdet er præget af ”hyggelige og familielignende relationer”.

Michael A. West

et teamsamarbejde består af

  • en social dimension
  • en opgavedimension. 
Han skelner mellem fire typer af team, som han kalder: det dysfunktionelle team, det kolde effektive team, det hyggelige team og det velfungerende team1.

Hvis vi forventer, at teamsamarbejdet skal fremme erfaringsudveksling og medarbejdernes professionelle læring og udvikling, så er det ikke nok, at man har det godt med hinanden. Det afgørende er hvad man samarbejder om1.

Ifølge en artikel på LinkedIn1

  • et professionelt og et hyggeligt team, at i et professionelt team er det professionelle princip dominerende. Man forholder sig professionelt til sagen, men ofte med en rigid indstilling og social distance, der risikerer at påvirke teammedlemmernes arbejdsglæde og engagement. 
  • modsat et hyggelige og komfortable team. Her har man det grundlæggende godt med sine kolleger, og kærlighedsprincippet eller de ”familielignende relationer” dominerer. Svagheden er her, at hyggesnak i teamet ofte vil stå i vejen for de mere kritiske og undersøgende professionelle samtaler. Som medlem af et hyggeligt team vil man derfor kunne få en følelse af ikke at komme i dybden med drøftelserne eller få løst en opgave ordentligt.
Når et team arbejder undersøgende, betyder det, at medlemmerne er oprigtigt nysgerrige på, hvordan de sammen kan arbejde med elevernes læring og trivsel. Samtidig er de åbne for at lære noget gennem reflekterende samtaler og systematiske undersøgelser af skolens og deres egen pædagogiske praksis. 

Teamsamarbejdets syv K’er
  1. konteksten
  2. faglige og sociale kompetencer
  3. kooperation.  den positive og konstruktive indstilling til samarbejdet i teamet
  4. koordination  de faktiske samarbejdshandlinger
  5. kommunikation,  reflekterende samtaler af høj faglig kvalitet
  6. sociale kognition, som er kendetegnet ved, at medlemmerne i teamet har en tilstrækkelig grad af indsigt i hinandens arbejde 
  7. kollegiale ledelse og vejledning, sikrer retning og holdbare beslutninger.




Yderligere kilder: 

Bing AI

ph.d.-afhandling “Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet” fra 2012 af Lise Tingleff Nielsen

https://dk.linkedin.com/pulse/kender-du-forskel-p%C3%A5-team-og-gruppe-maya-steensdatter-torp.


Teams That Work fra 2020 af e Scott Tannenbaum og Eduardo Salas

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler