Teori - legitim perifer deltagelse

Legitim perifer deltagelse 

Den legitime perifere deltagelse er et kernebegreb, som dækker over muligheden for, at et barn deltager 'på kanten' af aktiviteten. 

Et fokus på den legitime perifere deltagelse kan på sigt sikre barnets fulde deltagelse, fordi det føler sig trygt i aktiviteten.


Lave & Wengers bog ”Situeret læring: legitim perifer deltagelse” (1991)


https://docplayer.dk/37385209-Legitim-perifer-deltagelse-en-vej-mod-inklusion.html


Legitim perifer deltagelse er, i følge Lave og Wenger, et begreb til beskrivelse af deltagelse i en social praksis med læring som en integrerende bestanddel. 

Begrebet betegner det at høre til i den 7 sociale verden – i konteksten - samt at få adgang til forståelseskilder gennem stigende deltagelse. 
(Lave Wenger Situeret læring s. 37). 

Perifer legitim deltagelse er et analytisk perspektiv på læring, en måde at forstå læring på. (Lave Wenger s. 41). 

Legitim perifer deltagelse skal forstås som en læringsproces i et praksisfællesskab, hvor den studerende som nyankommen skal nærme sig fuld optagelse. 

Det at være legitim perifer deltager omhandler måden, hvorpå en person som nyankommen, tilhører praksis. 

Den perifere deltager kan blive til fuldgyldig deltager over tid. Det betyder dog ikke, at personen bliver mere legitim eller mere central, men derimod mere forpligtet og inkluderet. 

Det er igennem en stadigt mere engageret deltagelse i en fælles praksis, at det lærte får mening. Man kan sige at læring her både er en individuel proces hen imod en mere fuld deltagelse i praksisfællesskabet, men det er også en social proces, hvor der sker forskydelser i positionerne i praksisfællesskabet.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler