Funktionsbeskrivelse - Pædagogisk medievejleder

Kort beskrivelse af min forståelse af funktionen "pædagogiske medievejleder".

En pædagogisk medievejleder arbejder med at fremme digitale kompetencer og medieforståelse, der gør det muligt for både undervisere og elever at navigere i den digitale verden på en kritisk og konstruktiv måde.

Funktionen kan indeholden en bred vifte af opgaver fx:
  • Planlægge og gennemføre undervisning i digitale kompetencer og medieforståelse for eleverne
  • Give rådgivning og vejledning til undervisere om brug af digitale medier og teknologier i undervisningen
  • Samarbejde med undervisere om at udvikle og implementere undervisningsforløb, der involverer digitale medier og teknologier
  • Evaluere og udvælge digitale læringsressourcer, der kan anvendes i undervisningen
  • Være opdateret om nye digitale trends og teknologier og kunne rådgive om deres relevans og anvendelsesmuligheder i undervisningen
  • Arbejde med elevernes digitale dannelse og medieforståelse, fx ved at guide dem i at være kritiske overfor informationer på nettet og overholde god digital adfærd.
Som pædagogisk medievejleder er man pålagt at vidergive undervisningsministeriets bestemmelser for det tværgående tema it og medier til kollegaer - ikke nødvendigvis at undervisningsforkynde ved at reproducere eller diktere undervisningsministeriets bestemmelser på området.

Opgave er at støtte, forstyrre, sommetider udfordre absolut men i høj grad være med til at inspirere og understøtte kollegaer til at reflektere over egen praksis på dette området.

Den vejledningsstrategisk vej vil derfor være afhænger af kontekst. Det vil være nødvendigt at afdække hvilken vejledning der fordres, for at kunne analysere, hvilken intervention der er mest nyttig.

Her kan fx Ole Løws vejledningsrum være en hjælp i forhold til at afdække graden af vejvisning og vejsøgning, samt dybden af vejledningsrummet.







Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler