Metode - tænkeredskaber

Tænkeredskaber er metoder og teknikker, som kan hjælpe eleverne med at tænke kreativt og finde nye løsninger på problemer.

Begrebet "tænkeredskaber" henviser til de mentale værktøjer, metoder og teknikker, som bruger til at bearbejde og behandle information, opnå forståelse og generere nye ideer og løsninger.

Tænkeredskaber er kognitive redskaber, der hjælper os med at strukturere vores tanker, analysere problemer og træffe beslutninger.

.Det kan være alt fra 

brainstorming og 

mindmapping til mere avancerede metoder som 

Edward de Bonos “Seks Tænkehatte” 

kortspil fra IDEA eller Thinkpax


  • Tænkeredskaber kan være både bevidste og ubevidste processer, og de varierer fra person til person. Nogle almindelige tænkeredskaber inkluderer:

  • Abstrakt tænkning: Evnen til at forstå og arbejde med abstrakte begreber og ideer, der ikke er bundet til konkrete genstande eller situationer. Dette inkluderer evnen til at generalisere, danne konceptuelle modeller og se sammenhænge mellem forskellige elementer.

  • Analytisk tænkning: Evnen til at opdele komplekse problemer i mindre dele for bedre at forstå dem og finde mulige løsninger. Analytisk tænkning indebærer også evnen til at identificere årsag-virkningssammenhænge og evaluere forskellige muligheder.

  • Kreativ tænkning: Evnen til at generere nye og originale ideer, løsninger og perspektiver. Kreativ tænkning indebærer ofte at tænke uden for de traditionelle rammer og udfordre eksisterende antagelser og konventioner.

  • Kritisk tænkning: Evnen til at vurdere og evaluere information og argumenter kritisk. Kritisk tænkning indebærer at være i stand til at analysere og vurdere pålideligheden og gyldigheden af påstande, identificere bias og logiske fejl og tage velovervejede beslutninger baseret på tilgængelig information.

  • Problemløsning: Evnen til at identificere og formulere problemer, generere mulige løsninger og vurdere deres effektivitet. Problemløsning indebærer også evnen til at planlægge og implementere de valgte løsninger.

Disse er blot nogle eksempler på tænkeredskaber, og der er mange andre, der kan være relevante i forskellige sammenhænge. Tænkeredskaber udvikles og forbedres gennem erfaring, uddannelse og bevidst praksis og spiller en central rolle i vores kognitive processer og intellektuelle aktiviteter.

kilde: ChatGPT

Teori U af Claus Otto Scharmer - ’Stop downloading and start listening’  eller "nutiden set med fremtidens øjne.  at lede med mavefornemmelse. læs mere fx her https://www.lederweb.dk/artikler/kreativitet-som-ledelsesvaerktoej/

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler