Bog - Det tænkende klasserum


Peter Liljedahl har lavet 14 principper for at bygge et tænkende klasserum (i matematik). Hans konklusioner er baseret på mere end 15 års forskning og praksis.


De er:

  1. Skab en kultur for tænkning. 
  2. Skab en kultur for spørgsmål.
  3. Skab en kultur for undersøgelse.
  4. Skab en kultur for samarbejde. 
  5. Skab en kultur for kommunikation.
  6. Skab en kultur for udforskning.
  7. Skab en kultur for fejltagelser.
  8. Skab en kultur for uafhængighed.
  9. Skab en kultur for ansvarlighed.
  10. Skab en kultur for respekt.
  11. Skab en kultur for engagement.
  12. Skab en kultur for nysgerrighed.
  13. Skab en kultur for vedholdenhed.
  14. Skab en kultur for tillid.

Jeg har endnu ikke læst bogen, men har en fornemmelse af at det grundlæggende er elevernes forskelligheder der bringes i spil og dermed er med til at udfordrer den enkeltes tænkning. 

Hvis kun underviseren sender ud bliver det for ensporet.

Jeg kan tage fejl og må vist hellere få læst bogen.

Kilde: akademisk.dk Det tænkende klasserum imatematikaf Peter Liljedahl


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler