METODE - PLF - Professionelt læringsfællesskab
Læs også: Undersøgende team af Thomas R.S.Albrechtsen
Herunder noter vdr professionelt læringsfællesskab.
Professionelle læringsfællesskaber en samarbejdskultur, som dækker fælles udvikling af didaktik, udveksling af pædagogisk refleksion, samt konkret og forpligtende handlinger på basis af elevernes lærings og trivselsudfordringer.
Effekten skulle føre til højere læringsprogression (med båden mekanisk + dannelses perspektiv), præstations øgning, højere og dybere grad af læring hos deltagerne i det professionelle læringsfællesskab samt fællesskabets eventuelle målgruppe - fx skoleelever.
Mange har været med til at begrebsliggøre Det professionelle læringsfællesskab, se link herunder.
De fem søjler er måske den mest kendte model til illustration af begrebets hovedfelter.
Mindst to år på det forventes at tage før det egentlige læringsfællesskab er implementeret. To år, hvor der udvikles strukturerede og systematiske handlinger, der fremmer, at professionelle læringsfællesskaber udvikler sig til en kultur. Dette kan opleves kunstigt.
Dafolo PLF læringscirklen https://www.dafoloforlag.dk/media/eo4avkfm/7785_kapitel-1_arbejdsark_1-6.pdf
Hanne Møller, , Line Dahl Olesen, , Niels Tange, & Kirsten Osbæck Mogensen m.fl. indgår i serie Undervisning og læring (s. 22 - 29 og 106 - 115)
Professionelle læringsfællesskaber: et casestudie i Lærernetværket for it i folkeskolen https://www.ucviden.dk/da/publications/professionelle-l%C3%A6ringsf%C3%A6llesskaber-et-casestudie-i-l%C3%A6rernetv%C3%A6rket
Lærernetværk https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_81216/cf_202/Afsluttende_rapport_-_L-rernetv-rket_for_it_i_folk.PDF/
Hargreaves og Fullan
Effekten skulle føre til højere læringsprogression (med båden mekanisk + dannelses perspektiv), præstations øgning, højere og dybere grad af læring hos deltagerne i det professionelle læringsfællesskab samt fællesskabets eventuelle målgruppe - fx skoleelever.
Mange har været med til at begrebsliggøre Det professionelle læringsfællesskab, se link herunder.
De fem søjler er måske den mest kendte model til illustration af begrebets hovedfelter.
Mindst to år på det forventes at tage før det egentlige læringsfællesskab er implementeret. To år, hvor der udvikles strukturerede og systematiske handlinger, der fremmer, at professionelle læringsfællesskaber udvikler sig til en kultur. Dette kan opleves kunstigt.
Eksempler på væsentlige tiltag
Læringscirklen kan som model understøtte arbejdet i læringsfællesskabet. Den er med til at skabe struktur og sikre reflektion over både elevernes læring samt egen professionel læring.- der er fastsat tid til at mødes.
- der er rammer for, hvad der skal udvikles
- en legitimitet til mødelederen i forhold til at styre processer og samtaler i teamet
- tillid og ressourcer til at være nysgerrig på at udvikle sin praksis
- at medlemmerne er præget af nysgerrighed over for egen praksis, at der er en udviklingslyst i forhold til at blive klogere på sine elever, på sin undervisning og på, hvilken læring der opstår. stiller "forholdende, udviklende og kritiske spørgsmål til hinandens praksis.
Link:
Dafolo PLF læringscirklen https://www.dafoloforlag.dk/media/eo4avkfm/7785_kapitel-1_arbejdsark_1-6.pdf
Værktøjer til at arbejde med professioneltlæringsfællesskab
- Dataanalyse med perspektivskifte (pdf)
- Dækkeserviet med status, mål og handlinger (pdf)
- På besøg i hinandens undervisning og reflekterende dialoger - et teamværktøj (pdf)
- Reflekterende dialoger med Karl Tomms spørgsmålstyper (pdf)
- Øvelse i metoden reflekterende team (pdf)
- Guide til co-teaching som vejledningsform (pdf)
Læringscirklen
Kilder:
Dafolo 2018, Nye veje mod professionelle læringsfællesskaber - PLF i en dansk skolepraksis afHanne Møller, , Line Dahl Olesen, , Niels Tange, & Kirsten Osbæck Mogensen m.fl. indgår i serie Undervisning og læring (s. 22 - 29 og 106 - 115)
Professionelle læringsfællesskaber: et casestudie i Lærernetværket for it i folkeskolen https://www.ucviden.dk/da/publications/professionelle-l%C3%A6ringsf%C3%A6llesskaber-et-casestudie-i-l%C3%A6rernetv%C3%A6rket
Lærernetværk https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_81216/cf_202/Afsluttende_rapport_-_L-rernetv-rket_for_it_i_folk.PDF/
Hargreaves og Fullan
Bonsen & Hübner (2012)