METODE - Frikvarter
Frikvarterer har stor betydning for elevernes trivsel i skolen, både personligt, socialt og fagligt. Dette gælder for indskolingen såvel som overbygningen.
Det kan være en god ide at udvikle en frikvarterspolitik og handleplan. på Bevægelse i undervisningen ligger materiale til sådan et tiltag.
Sprog omkring frikvarteret:
Mange-lege:
lege hvor mange kan være med. Her behøver man ikke spørge om man må være med - man siger istedet. "Jeg er også med".
Legekatalog:
En plakat med ideer til fælleslege. Hænges i klassen eller skolegården så alle kan se den.
Nye lege:
Underviseren introducer en ny leg fx en gang om måneden. Hav måske en række lege klar i en bøtte, så kan man trække en leg og afprøve den.
Fokus på udeområdet-legepladsens muligheder:
Hvor er det særlig populært at være, hvilke steder bliver næsten ikke brugt?
Kilder og gode link:
Lærerliv, håndbogs opslag på legegrupper en strukturering af et eller flere frikvarter https://xn--lrerliv-mxa.dk/frikvarter/
Red Barnet, det gode frikvarter
https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/alle-sammen/boernene-paa-skolen/det-gode-frikvarter/
https://redbarnet.dk/media/2992/lege-sammen.pdf
Bevægelse i skolen, her ligger oplæg til frikvarters politik og handleplan, samt en samling af ideer til frikvartersaktiviteter:
intro http://xn--trivselogbevgelse-2rb.dk/index.php/frikvarter/
lege http://xn--trivselogbevgelse-2rb.dk/index.php/challenge/
FDF Legekatalog https://legedatabasen.dk/