Online undervisning - generelle råd - Corona

Generelle råd,
hentet fra Harvard University
google meet vejledning
Dette er en mulighed for at innovere: selvom onlinemiljøet fjerner adgang til bestemte undervisningsmetoder, åbner det en række nye muligheder. Nogle kan du måske bringe tilbage til dit fysiske klasseværelse, når krisen er forbi.

Udnyt denne vanskelige tid til at eksperimentere med nye undervisningsmetoder og værktøjer. Elever og forældre vil forhåbentlig være mere tilgivende for fejltagelser i et nyt miljø.

Væsentligt er det at undersøge om eleverne overhovedt har mulighed for at deltage. Har de computer, internet...Har du?

- stabil internetforbindelse
- computer,
- headset
- mikrofon
- et sted med ro
- en baggrund, der ikke forstyrrer undervisningen

Platform 

Der findes utallige platforme Google Meet, Microsoft Teams, Zoom, Skype, Facetime.

På samme måde som det fysike klasseværelse ikke garanterer at klassen er effektiv og engageret gælder det for online platforme. Derfor hold pædagogikken i fokus, brug din tid på at tænke over hvilke af dine undervisningsstrategier fra klasseværelset, der oversætter sig godt til fjernundervisning. Hvilke gamle og hvilke nye tilgange ønsker du at indarbejde.

Mange af eleverne anvender i forvejen onlinesystemer i deres hjemmeliv. onlineteknologier kan give en mere "lean forward" adfærd end det traditionelle klasseværelse. Du kan få mulighed for på den måde at få et helt andet indblik i dine elevers liv og adfærd.

Selv forlæsninger kan virke motiverende ved fx at anvende følgende greb undervejs:
- Overfladespørgsmål, som eleverne har omkring materialet
- Brug af afstemninger for at få en fornemmelse af rumets samlede “temperatur”
- Inviterer studerendes svar på bestemte spørgsmål
- At få eleverne til at deltage i små ”buzz group” -samtaler, eller “Kolde kald”

Normer - afstem forventninger inden mødet

Inden du indkalder til dit møde er der nogle adfærdsnormer det kan være en god ide at sende videre til elever og forældre. Overvej at udarbejde et brev for du fx orienterer om, hvordan studerende skal stille spørgsmål, om du vil have dem til at hæve hånden.

Vores klasse skal mødes gennem Google Meet. Her gælder de samme regler og normer som i klasseværelse.
Til alles fordel kan du deltage i kurset på et roligt sted. Tænd din computer, log på Google Meet, tænd kameraet, sluk din mikrofon - medmindre du har taletid. Luk browserfaner, der ikke kræves for at deltage i klassen. Åbn de faner du skal bruge til dette møde.  
Denne form for læring vil være ny for os alle, og succes afhænger af det, vi alle bringer til det fysiske klasseværelse.
Bestem dine prioriteringer. Overvej, hvad du realistisk kan udføre.

Tror du, at du kan opretholde din originale pensum? Hvilke aktiviteter planlægges bedre, og hvad kan eller skal gøres online? Vil du understrege nogle ting og droppe andre for at sikre engagement? I hvor høj grad vil eleverne kunne eksekvere?

Du har mulighed for at optage din online undervisning. Det giver også mulighed for at udgive denne. Dermed vil elever kunne tilgå undervisningen senere.

Forvent ikke at mestre alt på dag 1.

Du lærer hurtigt. Nogle af dine elever lærer endnu hurtigere. Det er et faktum du kan bruge ved fx at inviterer dem til at komme med ideer. Fx. til apps, der vil være gode i forhold til de I laver. Inviter dem til at være medskaber af pædagogikken.

Pas på din krop - dine hænder. Du skriver meget mere. Vær opmærksom på dine sener (og dine skuldre). Tag pauser. Dette gælder også dine elever.

------
Kursetyper
Målet går i retning af
Den rigtige læring, til det rigtige publikum på det rigtige tidspunkt i den rigtige mængde for at opnå perfekt arbejdsgang, samtidig med at minimere spild og være fleksible til at ændre.
Det er jo ingen sag :-)

Foredrag
Stil dig selv spørgsmålet
- vil jeg undervise live (synkront), det giver undervejs mulighed for interaktion med eleverne
- vil jeg  indspille min forslæning og derefter lave en live session til mere interaktive diskussioner, mindre gruppearbejde eller arbejdstid.
-  vil jeg undervise live og supplerer med for- og efteroptagelser af kortere klip.

Oprettelse og upload af dine materialer

Dias

Her findes utallige programmer (Prezi, Slide, PowerPoint..)

Det kan spare tid, at skabe nogle brugbare skabeloner i de forskellige programmer. Der er for eleverne noget genkendeligt, hvis deres online materiale er komponeret nogenlunde ens. Anvend de animations funktioner der ofte er bygget ind i programmerne. Eleverne læser først og lytter derefter. De skal derfor ikke have for meget tekst ad gangen.

Gem dine dias i et format, der kan læses af mange programmer (f.eks. Pdf).

Pre-optagelse

Her findes utallige programmer (WeVideo, ExplainEverything, ScreenCastify).

De mest effektive forindspillede forelæsninger kan være lige så engagerende som de bedste liveforedrag. De kan oprettes med flere optagelser, kan redigeres og kan integrere grafik eller animationer. De er  mindre sårbare over for uventede båndbreddesproblemer, der kan opstå med live-sessioner.

Hvis du opretter et forindspillet forelæsning inden for en kort tidsramme, skal du overveje et par enkle tip.

- Læg en dagsorden i indledningen
- Opdel forelæsningen i kortere segmenter. mix med reflektionsspørgsmål, billeder, filmklip o.lign.
- Tal med den studerende, ikke med kameraet.
- indsæt en krumme af dig selv, en personlig historie, humor...

Du behøver ikke at optage hele foredraget. I stedet kan du forindspille bestemte dele af dit foredrag (måske noget materiale, du vil have, at eleverne skal reflektere over før klassen, som hjemmearbejde) og overlade resten til klassen. Pre-optagelse og live behøver ikke være erstatninger; de kan også fungere som kraftfulde komplimenter.

Præsentere dit foredrag

Øv (mindst én gang) på forhånd: fx sammen med din kollega , øv med delingsskærmen og skift mellem vinduer, du vil vise. Hvis du bruger din egen bærbare computer, skal du huske at lukke alle de vinduer, du ikke vil bruge (især personlig e-mail osv.) før klassen kommer på.

Hold dit normale tempo: bare fordi tingene leveres elektronisk betyder ikke, at du skal fremskynde eller bremse. Dine elever vil stadig absorbere og behandle oplysninger i samme takt.

Vær synlig: selv når du bruger Share-skærm, er det god praksis at sikre dig, at dit ansigt er synligt på en sideskærm, mens materialerne vises - ellers kan engagement forringes.

Engagerende elever

At få eleverne til at lytte til et foredrag kan være udfordrende. Overvej at drage fordel af forskellige funktioner i det program du bruger. (Zoom har en del gode fx raise hand, chat..)

Sæt pauser og spørg, om nogen af eleverne har flere tanker, før du springer til det næste emne.

Inviter og besvar spørgsmål - invitere eleverne til at stille deres spørgsmål i Chat. For at hjælpe dig med ikke at skulle gennemse alle spørgsmålene i Chat i realtid kan du udnævne en til at hjælpe dig ved at vælge et par spørgsmål, som du kan svare på de relevante øjeblikke eller, f.eks. , hvert 10-15 minut.

Opmuntr eleverne til at reflektere: for eksempel skal du sige "Jeg vil gerne have dig til at tænke på ....", tag en kort pause, og angiv eventuelt et svar eller anmod om svar fra eleverne, hvis det er relevant. Igen kan Chat-funktionen hjælpe med at få dem til at registrere deres refleksioner.

Send svar senere:  tilbyde at sende svar efter undervisningen, hvis du ikke har tid til at adressere i løbet af sessionen.

Sagbaserede kurser
Flere funktioner i små eller store case-baserede kurser kan overføres godt til en online indstilling, de forskellige programmer har interaktive funktioner indbygget.

Opkaldsmønstre
Hold dine studerende foran dig: gallerivisning giver dig mulighed for at se miniaturebilleder af normalt 25 studerende ad gangen (afhængigt af din skærm). Du kan også flytte fra skærm til skærm for at se de næste 25.

Diskussionsovergange:
Det kan være sværere end normalt for studerende at vide, hvornår du har skiftet mellem diskussionsemner, så sørg for at angive rene, veldefinerede overgange.

Brug af Chat :
Chat-funktionen er af og til elevernes tankebobler. Her kan studerende komme med (relevante) bemærkninger og spørgsmål undervejs.
Chat-funktionen kan også bruges som håndsopræknings funktion, hvis der ikke er en indbygget i programmet.

Rollespil / debatter mellem studerende:
Du kan bede to studerende om at "rollespil" en situation som i det fysiske klasseværelse.

Varme og kolde opkald:
Du kan "kalde opkald" til en studerende, ligesom du ville gøre i det traditionelle klasseværelse, i stedet for at vente på, at de løfter deres hånd.
Ved "varme opkald" kan du sende dem besked i Chat, før du klikker dem ind.
I Zoom er der en "række hænder" funktion.

Afstemninger (private eller offentlige): Med Zooms pollingfunktioner kan du få grupperesultater i realtid og derefter afsløre dem senere.
I Google kan du anvende Analyse, ikke helt så smart.

Buzz-grupper: Overvej at give studerende mere tid end du normalt ville formulere ideer sammen i en-til-en-samtaler (måske over Chat eller i Zoom's Breakout Rooms), og lad dem derefter dele disse ideer i den bredere diskussion.

Tjek ind / læsning i lokalet: umotiverede studerende kan utilsigtet begynde at tale samtidigt; du vil ikke være i stand til let at læse kropssprog; og de, der er mindre tilbøjelige til at tale, forsvinder muligvis lettere. For at løse disse problemer skal du være mere flittig med at sætte pauser og spørge, om nogen andre har flere tanker, før du springer til det næste emne.









Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler