Scratch i uge 39

https://docs.google.com/document/d/1EWgnA0jBvmAOHnmeIKPgAuDgS9rAVd3KG_nIWlnsISw/edit (link til udskriftvenlig version)





1
Hent en computer

2
Log ind

3
Åbn google
4
scratch.mit.edu
5
6
7

Giv dit projekt et navn -fx “opgave 1”


Opgave 1

Lav scriptet:

Tryk på det grønne flag
Prøv at sæt minus foran 50.

Læs

De orange hatte sætter noget igang (en slags tænd)

.scratch2.png


“De blå” laver bevægelse

Sørger for at katten starter det samme sted hver gang, nemlig i (0,0).scratch3.png

Får katten til at flytte sig i en blød bevægelse hen til punktet (50,50).scratch4.png



Opgave 2

Lav scriptet:

Klik på flaget
Klik på venstre piletast
Klik på højre piletast

Hvad sker der?

Læs


En orange “hat” fortæller hvilken tast, der de “blå” igang, der står nedenunder.

her er det, når man trykkede på venstrepil, at katten går til venstre fordi der står minus foran tallet.


Hvis du husker det,
så gik katten rundt i et koordinatsystem.

Opgave 3

Lav scriptet:


Klik på flaget
Klik på venstre piletast
Klik på højre piletast

Hvad sker der?

Husk:



0, op
90, højre
180, ned
270 (-90 i Scratch), venstre

Det er graderne i en cirkel - se tegningen.


Opgave 4

Lav scriptet:
husk det lille ord med

Tryk på det grønne flag og tryk på mellemrum flere gange.

Hvad sker der?

Smarte farver ikke? Prøv nu at lege lidt med de forskellige effekter.

Opgave 5

Lav scriptet:

Tryk på mellemrum.

Hvad sker der?




Læs


De lilla blokke kan bruges til at lave figurens udtryk.

Den kan lave talebobler, ændre størrelse og meget mere.


Opgave 6


Lav scriptet:






Hvad sker der?



Opgave 7


Du må gerne eksperimentere.

Hvis du laver noget rigtig fedt, kan du vise det til de andre.


Kan du mon finde ud af at hente en sprite/figur mere ind.

Kan du ændre baggrunden?


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler