film til UCC modul vejledningsmetoder og processer
Lærer samarbejde tragikomisk https://youtu.be/toQZuHVLTB0
---------------------------
----------
LØFT
¨
Vi må gerne tale om problemer, men vi skal tale om dem på en konstruktiv og fremadrettet måde. i stedet for at placere skyld og angribe hinanden.
gestalt
det narrative
nlp
systemisk - der er mange virkeligheder, ikke en rigtig sandhed, dialog og nysgerrighed og undersøgelse, finde en fælles forståelse, undersøgelsen af en andens perspektiv med målet at få en samlet hele en fælles forståelse
anerkendelse - (ros ikke snakke om det svære - en kedelig reducering af det anerkendene perspektiv) det betyder at elske det som virker og se fremadrettet ikke nødvendigvis med en viden om årsagerne til at det er der. et opgør med natur videnskabsbaseret årsag søgning (hvem er årsagen) vi har et problem, hvad er egentlig problemet, hvad skal der til i vores relation for at det kommer til at virke fremadrettet.
--
https://youtu.be/KJtlHGL0q9k - foredrag om anerkendende (løft)
anerkendende og løsningsfokuseret samtale
"hvad gider du så, kom med et eksempel hvor du syntes det var rart at gå i skole"
hvor er energien hos det menneske du sidder overfor, hvad brænder han/hun for..."du er ikke i skolen, hvad laver du så, hvad giver det til dig..."
man må gerne snakke om det negative, men man går ikke ind i det "jeg er ensom" "hvordan ville det være hvis du ikke var ensom, hvordan ville livet se ud"
målet er at man får åbnet for den andens fortælling og reflektion
-----------
1. kontrakten, rammesætningen, fundamentet for en samtale
2. nærvær og fordybelse, hænger tæt sammen med udvikling - hvad er godt nærvær
3. lytte, hvordan lytter vi (udvælgende/selektiv, man har sine egne tanker og venter bare på at den anden får samme tanker. opmærksom, med al sin livserfaring. empatisk, hvordan er det at være den anden
4. spørgsmål. (lukkede, lukker ofte af for refleksion) kvaliteten af spørgsmålet. systemiske, anerkendende, baitsons spørgsmålstyper... værktøjskasse til reflektoin
5. feedback, hvordan og hvornår (kollegialt) alle har brug for det, man man afholder sig ofte fra at give direkte feedback- taler måske bag ryggen
6. refleksivt øje - meta - observation af samtalen. ser udefra på samtalen. hvordan, fx hård og dømmende, kærlig ikke dømmende - mindfulness, øger og bidrager til god kvalitet i samtalen
--------
Karl Tomm og de fire spørgsmålstyper.
-------------
https://youtu.be/0z9ELbXzJsI - den svære samtale