PORTFOLIE - Opgavebesvarelse - multimodalt produkt

Opgave 1

I bedes hver især eller i en gruppe producere et mindre multimodalt produkt, hvor I arbejder med det håndværksmæssige udtryk og eksperimenterer med form og indhold på nye måder.
I skal som minimum vælge én teknik, I ikke har prøvet før.

Eksperiment

Før:

I første omgang vil jeg forsøge at fremstille et produkt, der skal øge min forståelse for stopmotion og greenscreen teknikkens muligheder. Begge teknikker jeg ikke selv har arbejdet med eller anvendt i undervisningen. Det skal være noget med at forsøge en eller anden form for personificering af readymades. 

Informationssøgning

a) Hvad er og hvordan laver man stopmotion, her anvender jeg google og youtube til eksemplarisk gennemgang

b) Hvad er og hvordan laver man film med greenscreen, her anvender jeg google og youtube til eksemplarisk gennemgang

Produktfremstilling:

a) Readymades i form af figurer fra omgivelserne, forhåndenværende lamper, kamerastativ, to grønne plader

b) I-pad, Stop Motion til optagelse af stopmotion

c) Cromebook, Screencaster og Youtube, til optagelse af baggrunds filmen fra en eksisterende youtube film incl. lyd.

d) Googledrev og skoletube som link mellem de forskellige programmer

e) Vivedio til greenscreen- samt klippefunktioner

f) Youtube til udgivelse

Produkt portfolie:

Stop motion 1





Del-evaluering, mangler baggrund, fortællingen fungerer, skyggerne kan blive et problem, svært at sætte lys.
Hov, der er jo en historie - kunne udvikle sig til at være en fortælling omkring det at tabe hovedet og løbe rundt for at finde et nyt. Kunne analyseres hen mod noget med selviscenesættelse og det at tage en maske på, som ikke rigtig passer til den eksisterende krop, for derefter blive lokket ud i noget uvist udenfor billedet - fokus ligger ikke på historien, derfor vil jeg ikke følge den tråd, men sjovt.

Stop motion 2



Del-evaluering, baggrunden giver ingen mening for historien. Det er næsten bedre uden, så historien træder tydeligere frem. Lydkulissen er ligeledes ligegyldig for handlingen. Afsluttende opsummering på produktfremstillingen skal væk, bedre at lave et opslag på bloggen, hvor processen beskrives.

Stop motion 3



Del-evaluering, baggrunden er fortsat uden den store betydning, men overtager ikke historien, lydkulissen er svag men bedre. Vil det give mening at indsætte effekter? fx blodsprøjt, Findes der et program hvor man kan arbejde med tre billedspor? Kunne fortællingen udvides fx ved flere scener med forskellige hoveder som repræsenterer forskellige selv-iscenesættelser. Det kunne være et barbiehoved, et troldehoved... og måske slutte med det "rigtige" hoved. 

Produktfremstillingen stopper her, grundet tidsforbrug i forhold til målet med at lave eksperimentet. Produktfremstillingen opleves meget motiverende og sjov også i forhold til at komme dybere ind i anvendelsesmulighederne i praksis.

Tanker til videre eksperimentering:

Kan jeg få videnskabsteorier o.lign. til at sidde bedre fast ved at anvende denne metode?

Kan eleverne anvende teknikkerne og ad den vej få en bedre forståelse for fx grammatik?

Analyse af produktionen:

Efterfølgende en Analyse af produktionen ud fra et kommunikativt, æstetisk, kulturelt og pædagogisk perspektiv (mit spæde forsøg, er ikke sikker på jeg helt forstår hvordan dette skal gøres  - tænker jeg bliver klogere efter næste undervisningslektion).

"Sorte bokse" åbnes - forståelsen for, hvorfor og hvordan man påvirkes skærpes - rimelig let tilgængelig, særligt stopmotion delen.

Dannelse, øge kendskabet til en allerede kendt genre, styrke den kulturelle identitet, besjæling, animation. 

Didaktisk, eleverne tænker abstrakt, fantasi og kreativitet udvikles.

Før optog du først dit råmateriale, lagde det efterfølgende over på computeren, kiggede det igennem, for til sidst at vælge ud og vælge fra – og evt. slette dele af det for at optage noget nyt....
Det er vores erfaring, at tabletten især er velegnet til introducerende forløb, til penneprøver, hvor elever skal lære filmsproget at kende og lære at udtrykke sig via levende billeder: perspektiv og billedudsnit, statisk og bevægelse, hurtig og langsom klipning mv. Den er en måde at eksperimentere med det visuelle på – og ikke så meget fokusere på slutproduktet. Her handler det ikke så meget om at lave en lækker film, som kan vises på forældremødet, men mere: hvilke filmiske virkemidler virker og hvordan, når vi er ude at optage? Hvad betyder det, at vi klipper det hurtigt? Hvad kan det, at vi lægger lyd eller musik på? –at komme ud og eksperimentere med billedmediet, uden at vi skal fokusere på slutproduktet (som vi så ofte kommer til…).(http://fagligtforum.avumedier.dk/docs/teoretiske-artikler/hent-artiklen-her.pdf?sfvrsn=0 min anbefaling er helt klart at du skal læse den artikel!!!)

Opgave 2

I bedes hver især overveje og sætte ord på:

  1. Hvordan kan det mediepædagogiske håndværk udvikles i pædagogisk praksis?
  2. Hvorledes kan arbejdet om og med medier udvikles som organisatorisk kapacitet
  3. Nævne tre digitale ressourcer, der er interessante i relation til udvikling af det mediepædagogiske håndværk - og begrund valget.
Forsøg på at svare, bliver nok klogere i lektionerne:

Husk, første udviklingszone, ikke for svære opgaver, skab tryghed.

Hvilke ideer har eleverne? vær åben og imødekommende, men bevar fokus på målet. Hvordan kan de sociale medier og digitale værktøjer, som eleverne allerede bruger, bidrage til undervisningen. Brug elevernes tekniske-kompetencer.

Prøv selv, vær et godt eksempel, hav mod til at vise egne produkter frem og modtage kritik. Skab om muligt et trygt rum til fremvisning af produkter med plads til sammen at more sig over fejl og  mangler og tid til at forbedre/udvikle sig - sammen.

SkoleTube har samlet mange forskellige anvendelige værktøjer. Det kan være tidskrævende at sætte sig ind i dem alle, så spørg kollegaer, hvad de har erfaringer med, brug medievejlederen, del ud af dine egne ideer.

Brug fx mediestokken undervejs gennem projektet. Det ville være spændende, hvis redskaberne fx ikke har været anvendt, som det var tænkt fra producentens side.


3 værktøjer jeg synes er væsentlige:

- Adgang til internettet
Internettet er et stærkt værktøj til fx collaborativt arbejde på tværs af tid og rum.

- Ipad eller Cromebook (devices, der fungerer på samme måde) som læringsværktøjer. De to devices er ikke så dyre i anskaffelse, de kan medbringes rimelig problemfrit og indeholder et væld af digitale værktøjer og platforme, der rimelig brugervenligt kan anvendes på utallige måder. Smartphone er ligeledes perfekt, men som bring your own device, her kan opstå problemer for de elever der ikke er indehavere af sådan et apparat.

- Skoletube, "digital dåseåbner" med redskaberne kan eleverne arbejde producerende. Der er mange og de er alsidige.

Link


Herunder indsamling af link der måske kan bruges i undervisningen til at illustrere den historiske udvikling indenfor animation.

https://www.youtube.com/watch?v=z6TOQzCDO7Y

Eksempler på udvikling indenfor animation

https://www.youtube.com/watch?v=3k5Ib5NELe8

med danske undertekster

Jeg søger min viden om den historiske udvikling på nettet, netop som jeg oplever eleverne gør, særligt youtube, hvorfor? hurtigt, nemt, sjovt, i første omgang uden skelen til sandhedsværdien.


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler