Læseløft

Læse- og skrivevanskeligheder opstår primært, når et læringsmiljø ikke tilpasser sig børnene.

Problem: Eleven har mangelfuld/fejlagtig brug af informationerne i den skrevne tekst.

Tidlige tegn på problem: Hvilke prædiktorer, der kan tyde på, at eleven er i risiko for at udvikle læsevanskeligheder? Problemer med bogstavkendskab og bogstav/lyd-forbindelsen er væsentligt at være opmærksom på.
-Letter-sound knowledge-bogstav/lyd-forbindelsen  og naming of upper and lower case letters-bogstavkendskabet. (Hollis Scarborough, 2001, s. 99). og - alphabet knowledge, phonological awareness, RAN of letters, RAN of objects, writing og phonological memory. (National Institute for Literacy; Early Literacy Report, 2008, s. 15).   
Begrebsafklaring:
læsning og alvorlige læse- og skrivevanskeligheder:
-Linnea Ehris, læsning er en proces sammensat af syv interagerende komponenter; metabevidsthed, viden om verden, viden om sprog, viden om tekster, hukommelse, bogstav/lyd-kendskab og ordkendskab (Ehri, 1998) og Carsten Elbro; (ordblindhed),  markante vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lydprincip (Elbro, 2012, s. 72)
Afdækning: 
Socialstyrelsen , Sprogpakken og Borstrøm og Petersen,  Læseevaluering på begyndertrinnet. Begge anvendes ved skolestarten. 
http://laes.hum.ku.dk/test/
http://www.laesevanskeligheder.gyldendal.dk/sprogtest.pdf

Mål: Eleven kan bruge og anvende flere læsestrategier

------

Metode: Læseløft, dansk koncept der bygger på Reading Recovery.
Baggrund for metode: Reading Recovery af Mary Clay (RR) Det er et beskyttet undervisningskoncept med konkrete retningslinjer for, hvordan undervisningen forløber. RR lærere har en uddannelse og skal løbende leverer dokumentation for deres undervisningsresultater til det nationale Reading Recovery center. Dette for at  sikre, at undervisningen fortsat har det indhold og den kvalitet som Reading Recoverycentret kræver.  Læserne, 6 på et hold, udvælges på baggrund af test, observation og dialog med dansklæreren/børnehaveklasselæreren. Forældrene har en aktiv rolle under hele forløbet. 
Definition på læsning: læsning er en meningssøgende, problemløsende aktivitet
Læringssyn: socialkonstruktionismen - vægt på relationer og fælles konstruktion af mening og forståelse.
Klassetrin: oftest indskoling 1 - 2 klasse

Læseløft (LL):

Seks programpunkter
- genlæsning af kendte bøger
- genlæsning af gårsdagens nye bog
- individuelt tilrettelagt detaljearbejde
- historieskrivning
- puslehistorier
- læsning af en ny selvvalgt bog

Fire typer af tekstinformationer:
- indhold
- sætningsdannelse
- visuelle ledetråde
- fonologiske ledetråde
Eleven skal kunne anvende alle fire.

Materiale.
http://www.donkraft.dk/lydbilledmetoden.aspx
https://itunes.apple.com/dk/app/maneno/id1001909623?l=da&mt=8

Tid Til Læseforståelse?  materiale til træning af læseforståelse af forskellige genrer med spørgsmål til forforståelse, på og mellem linjerne.

 Læs Læs Læs, fokuserer på forskellige læsestrategier og hvordan de overføres til elevernes egen læsning https://dansklf.dk/laes_laes_laes_laesescrapbog_3_klasse

https://www.akademisk.dk/laeseforstaaelsens-fantastiske-fire Når læsekoden er knækket, er næste vigtige trin at styrke elevernes sprog- og læseforståelse. 

Frontread er et digitalt læsetræningskursus, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs læseniveau, og kurset er dermed i sit udgangspunkt differentieret.
Frontread træner både læsehastighed og tekstforståelse og støtter indlæring af gode læsevaner.



-------------

Metode: Alkalær-metoden
Alkalær står for “Alle kan lære at læse”
http://xn--lsebutikken-98a.dk/claus-hjaelper-boern-med-at-knaekke-laesekoden.html
http://www.laeseuniverset.dk/hvad_er_alkalaer/



----

Alenkær
PHD afhandling https://static1.squarespace.com/static/54158cade4b014031cff2b38/t/5417dd93e4b0aad39e6ab6f4/1410850195516/PhD_afhandling_rasmus_alenkaer.pdf


De 8 bud
https://static1.squarespace.com/static/54158cade4b014031cff2b38/t/5704fe17e321408a6315c5ee/1459944985653/8+bud.pdf

De 4 n'er


http://xn--lsebutikken-98a.dk/
http://www.alenkaer.dk/
Vi har brug for at høre elevens stemme. Derfor planlægger vi et elev-interview. Vi har brug for at vide, hvad der helt præcis sker i praksis. Derfor planlægger vi X-antal pædagogiske iagttagelser: Hvem, hvad, hvornår og med hvilken metode?

Modul 1- bryd læsekoden med søde ordI første modul lærer du det enkelte bogstavs navn, form og lyd. Herefter lærer du at læse lydrette ord (søde ord) med to, tre og fire bogstaver. Vi slutter af med lydrette ord med flere stavelser. Vi arbejder også med vokalernes hårde, korte og lange lyde, konsonantklynger og stavelsesdeling. Vi læser, skriver, staver, synger og danser, så undervisningsformen er afvekslende og baseres på motivation og begejstring. De tre vigtigste ord i læringsrummet er træning, ærlighed og leg. Forudsætninger Motivation for at lære at læse.

Modul 2 Drilleord 1- og det hemmelige alfabet
På Modul 2 introduceres en helt ny tankegang inden for læseundervisning. Ved et fonetisk velunderbygget læsemateriale præsenteres de ikke-alfabetiske lyde, og eleven begynder at arbejde med drilleordene (ord som ikke er lydrette). Denne tilgang gør det muligt, at ALLE elever nu kan bryde læsekoden ved at forstå læsningens fonetiske byggeklodser trin for trin. I dette modul kigger vi på de 120 mest brugte ord!

Modul 3Drilleord II- Konsonant-skift
“Drilleord II” er en naturlig fortsættelse af 2. modul “Drilleord I- og det hemmelige alfabet”. Formålet med Drilleord II er at eleven lærer at mestre fire forskellige emneområder, nemlig konsonantskifte, orddeling, stumme bogstaver og begyndenden læseforståelse. I dette modul begynder vi for alvor at fokusere på afkodning og læseforståelse.

Modul 4 Drilleord III- Vokalrækkerne
Dette modul handler om vokalrækkerne som vi hos Alkalær kalder Tarzan-vokaler, Godmorgen-vokaler og Kast-op- vokaler.
På modul 4 bliver eleven uddannet i :
At bruge vokalrækker.
At få en naturlig læsehastighed.
Skrive en velformuleret historie.
Læse tekster af alle slags.
I forbindelse med modul 4 forventes det at eleven læser mindst 1000 sider i selvvalgte bøger.

Modul 5 Forstå hvad du læser
Det som man forstår, kan man have glæde af og potentielt bruge til noget. Læseforståelse beror på at eleven bliver I stand til at forstå betydningen af de ord der læses og ikke bare afkode de enkelte ord.
På modulet lærer man også om ordklasser ords oprindelse. Hvert kapitel afsluttes med en lille test. Modulet indeholder praktiske øvelser og opgaver. På modulet bruges bøgerne: “Forstå hvad du læser” – Sådan burger du en ordbog trin for trin. “De tre troldmænd”– et eventyr om Grammatik.

Modul 6 Lektiehjælp
I modul 6 fokuseret på at arbejde videre med det materiale som eleven har i skolen. Dvs. at vi sammen kigger på de områder hvor der er udfordringer, og finder metoder til hvordan lektierne bedst laves.
Sammen sørger vi for at få lavet de lektier som skolen giver!


---
foto hentet hos biblioteksbanden



kilde:

ordblindhed
center for læseforskning

Bogtav-lyd


Reading Recovery™ – et brandhttps://www.folkeskolen.dk/46472/reading-recovery--et-brand


Erfaringer med Læseløftet af Anne Marie Østergaard og Grethe Kjær
Forlaget Læs; instruktion i, hvordan man gør - med ark til at registrere eleven. 
Bilag til bogen

https://portal1.ucc.dk/Studieinfo/Uddannelser/Videreuddannelse/Diplomuddannelser/Diplomopgaver-til-udlaan/Documents/L%C3%A6sevejledning%20i%20grundskolen/Skriftsprogsvanskeligheder%200.-10.%20klasse/Skriftsprogsvanskeligheder%200.-10.%20klasse_Dorte%20Iversen_2.%20Skriftlig%20opgave.pdf

Eksempler på indbydelse til læseløft kursus:
PDF, læseløft pjece, reklame for 12 ugers intensivt forløb i Ishøj
http://www.ishoj.dk/sites/default/files/files/Borger/Skole_og_uddannelse/Padagogisk%20psykologisk%20radgivning/Forebyggende%20tiltag/Laeseloft_pjece.pdf
Nordbyskole, samme form
http://fanoeskole.skoleporten.dk/sp/file/87d80fb8-f0c3-436c-87ee-0f0fa347bfbe

Uddannelsen til Reading Recovery koster ca. 22.000 kr. pr. lærer.

https://www.folkeskolen.dk/50145/erfaringer-med-laeseloeftet

analyse af reading recovering
https://laererstuderende.dk/Opgaver/Undervisningsdifferentieringen-i-den-tidlige-l%C3%A6seundervisning-6052.aspx

Retro:
søren og mette online
https://itunes.apple.com/dk/book/s%C3%B8ren-og-mette-og-jep-l%C3%A6sebog-0-1-kl-niv-2/id960344956?l=da&mt=11

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler