Inklusion

http://saerligebehov.dk/
klasseagenten visuel guidning kan blive en del af klasserummet

https://www.tvsyd.dk/artikel/bedre-undervisning-naar-der-stilles-krav-til-laereren
Forventnings baseret klasseledelse
sætte en dagsorden for timen og tydeligt fortælle eleverne, hvilke arbejdsform de skal arbejde i. Resultaterne af forsøget i Esbjerg er samlet i en bog om forventningsbaseret klasseledelse, som Trine Bachmann Vinther har lavet sammen med Christian Varming.



Se filmene gratis på www.filmkompagniet.dk


En metode der kan være med til at gøre det nemmere - synliggøre muligheder

Relationen - proaktive strategier, positive strategier, lommer af nærvær, opbygning af den grundlæggende relation, her er nærvær og samvær, hygge, ligeværdighed. legende, lyttende.
Hvordan: børnestyret leg, den voksne kan følge med og sige ja.
Det man giver opmærksomhed, det bliver ved.

  • sidder på sin plads
  • går  i gang med opgaven
  • er stille
  • gennemfører en opgave
  • holder fokus
Lomme af relation, når det kan lade sig gøre så giv relation i stedet for irettesættelse.

Klasserumsledelse - klare grænser og regler

Konsekvenser - påmindelse om konsekvenser
her begynder vi at tage

Tid kan være en problematisk størrelse for mange elever.
Kameler kan være svære at sluge. Hvornår bestemmer jeg, hvornår bestemmer barnet hvor jeg bliver trukket hen.


Feedback - vurdering
Knyttet tæt sammen med relationen. Skal være konkret og knyttet sammen med en handling. Den skal være troværdig og ærlig. Hvis eleverne ikke tror på den, så mærk efter om den er ærlig. Positiv feedback smitter.
Dem der får ros, kan også rose andre. Dem, der kan rose andre har det bedre i det sociale felt, end dem der hele tiden kritiserer.

Ros: ved de ting man ønsker at fremme
  • Anerkende: man lægger mærke til det, giver det et smil, et nik, et "det var, 
  •  godt", give med five, tumbs up
  • nabo - man roser nogen der gør det man beder dem om. Højt, giver en pejling til dem som skal rette ind.
  • bevidnende - fx ved time skift, fortælle at det har været dejligt at være sammen med eleverne.
  • selektiv - fx en elev brokker sig over det eleven skal gøre. Andre/den voksne fanges ind af brokken og glemmer at de andre faktisk gør det de bliver bedt om. ros på det og ignorer brok (tag evt en snak senere med den enkelte).
  • Coaching, konkret: man beskriver det man ser, så eleven opdager at eleven gør det eleven skal. Navne på følelser, kropstilstande.
Belønne:
Oveni rosen. Dopamin = belønnings center, hvis det ikke fungerer så må vi tilføre det udefra via belønning. Se på det der fungerer, ros lige når det fungerer. Stjerne indsamling.

Belønningssystem, krav skal klares. vigtigt er det at kravet kan lade sig gøre. det handler om at få succeser. Hvis det ikke lykkes er det den voksne der har sat barren for højt.
Vigtigt - vi er sammen om det, en belønning kan ikke fjernes.
Etabler rutiner, så der ikke skal bruges energi her.



De klare grænser:

Effektive beskeder, ikke så mange på en gang. Ved børn der ikke fanger kollektiv besked, check efter, få øjenkontakt.

Ved rigtig vigtige beskeder - se på mig, men absolut ikke ved skæld ud. Det trækker på relations kontoen. Tænk, "eleven kan sagtens høre mig." 
Lav en lille konkurrence, fx kan du gøre det inden jeg har talt til fem inden i mig selv.

Ved afbrud i oprindelig besked, gå tilbage til de elever der har svært ved denne situation.

Aflede - omdirigere:
Brug ikke nej, eller skal - brug i stedet "kan du ikke lige", "vil du .. det her"

Aflevere en besked - konsekvens:

Vi har øjenkontakt, koncentration. Beskeden gives, vent et øjeblik - hvis ikke der sker noget så (overvej først om beskeden kan lade sig gøre for eleven) følg derefter op  med varsel om konsekvens fx en konsekvens "ellers skal du holde mig i hånden"

DU KAN IKKE ALT - HUSK AT TILGIVE DIG SELV






Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler