Peter Mouritzen - Huset med de syltede hjerter

Lektørudtalelse af Tove Delica  
https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870976-anmeld%3A30883101/fulltext

Forfatter web -Peter Mouritzen
https://forfatterweb.dk/oversigt/mouritzen

Udskriftvenligt opgaveark
link til dokument

Målgruppe
Mellemtrin, med voksenstøtte. Jeg har brugt den i 6. klasse.

Tekst fx til elevernes ugeplan

Den næste bog vi læser i er skrevet af forfatteren Peter Mouritzen. Bogen hedder Huset med de syltede hjerter. Overvej inden vi mødes, hvad du tænker bogen handler om.

Vi skal ikke læse alle fortællingerne i bogen. Jeg har valgt nogle ud; Historier med huse, Pigen uden øjne, Pigen der fik en anden lyd og Huset med de syltede hjerter. Du må meget gerne læse flere og jeg vil også gerne hjælpe dig med at forstå hvad de handler om.

Historierne er ikke svære at læse, men de kan være svære at forstå. Det betyder at du altid skal tænke på to måder, hvad skete der i teksten (genfortælling af handlingen), hvad drejer historien sig om (hvad står der mellem linjerne).

Det skulle gerne være sådan, at du ender med  nogenlunde at forstå, hvad en metafor er.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Historier med huse

  1. Fotokopi af digtet udleveres
  2. Digtet læses højt


  1. Grupper, analyse af digtet, skriv noter i kopien
    1. rim
    2. gentagelser
    3. tegnsætning
    4. symboler
    5. kan digtet deles op
  2. Hvad lægger digtet op til at vi kan forvente os af bogen


  1. Øv din del af digtet, så du kan det uden ad
  2. Lav en video, hvor hele digtet fremsiges


7. Forklar følgende ord og udtryk - konkret og i overført betydning. Brug gerne ordnet.

  1. at drage
  2. at forlade
  3. at have en facade
  4. at have en hemmelighed
  5. at have en sjæl
  6. at stå på den bare jord
  7. voksdug
  8. at springe i blomst
  9. at bokse
  10. at få sin bekomst
  11. at være herre i eget hus
  12. at være mand
  13. at være mus
  14. at hjemsøge
  15. at knage
  16. at lyve
  17. at bedrage
  18. at være blind
  19. at have hjerte
  20. at rumme
  21. at turde

Pigen uden øjne

1. Alle læser selv historien inden lektionen. Lav et kort referat.
2. Fold en bog af et A4 ark. Brug den til følgende:
På forsiden skrives novellens titel og forfatter evt tegn  en kopi af illustrationen 
Opstil en liste med røverhistorierne i bogen (tre stk fortalt af Olfert) husk at noter siden.
Opstil en liste med ting der var mystiske/underlige.
Noter alt du ved om Olfert
Noter alt du ved om jeg-personen
Noter alt du ved om Helle
3. Hvad drejer historien sig om - tema.

4. Meddigtning: fortsæt historien og fortæl om den dag jeg-personen blev uvenner med Olfert eller om den dag jeg-personen hjalp pigen uden øjne.



Pigen der fik en anden lyd


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/MagrittePipe.jpg
Margritte: billedernes forræderi, 1928-29



1. Alle læser historien inden lektionen. Lav kort referat.

2. Hvad undrer dig i teksten? (kom evt. tilbage til dette punkt efter analysen).

3. Diskuter ordspillet over titlen.







3. 

















4. Lav to kolonne notat (fold et a4 papir) over de to piber der beskrives i teksten. Husk sidehenvisninger.

5. Hvorfor bliver Polly jaloux? Hvordan var hendes forhold til far før og efter hun fik en lillesøster, Erica?


6. Tegn et hus, der er bygget, som forfatteren mener barndommen burde bygges (s 35 og 36), skriv hans ord ind i tegningen. Hvad mener forfatteren med hus metaforen?


7. Læs historien højt. Tal undervejs (eller før) om de symboler og vendinger, der er i fortællingen:

- der går let ild i gamle huse (s. 36)
- brændt barn skyr ilden (s. 36)
- mennesker er som huse, der skal kun en glød til (s 38)

Kan det passe at man kan "oversætte"
- ild med kærlighed
- pibe med barn
- hus med tryghed og kærlighed

8. Hvordan var lillesøsteren (hvis pibebilledet er hende som person). Hvad betød det for farens tid med Polly? og hvor var mor blevet af?

9. Var Pollys barndom bygget solidt som et hus? eller var der revner i fundamentet?


10. Hvilken betydning får det for Pollys tro på kærlighed?


11. Hvad menes med slutningen?


12. Hvad drejer (tema) historien sig om?



pibemager - https://youtu.be/ZSbyNiGnmg4


Huset med de syltede hjerter



1. Læs historien og skriv et kort referat.

2. Noter det du undrer dig over.

3. Hvor er der spændingsopbygning.

4. Opstil en liste med personer i fortællingen

5. Beskriv Arthur og Tove

6. Hvad vil det sige at have hjertet på rette sted?

7. Hvad mener forfatteren, når han skriver, "Mit barnehjerte er der, hos onkel Arthur - og hos tante Tove, i et syltetøjsglas på bunden af havet."


Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler