Materiale - Dansk - Ulf Stark, Guldhjertet
Guldhjertet af Ulf Stark
2. Uden at røbe titlen: Hvad tror I, at denne bog handler om?
3. Find eventyrtræk i historien! – Genrebestemmelse – Moderne eventyr?
4. Eventyrtræk: blomster (side 30) – ud at spise (side 54) – dykkeruret (side 69) – blikæsken (side 68-69) – helt – hjælpere – fortryllelse…
5. Kig på Katarinas krav (side 26 og side 37) – Hvordan skal de forstås?
6. Ordenes dobbeltbetydning – f.eks. hjerte, prøver…
7. Billedsprog – f.eks. side 41: ”…Det er det smukkeste stykke, han kender. Det stråler som solstrejf på en vandoverflade…” Side 32: ”…Så synker han ned i søvnens grønne mørke.”
8. Lav en tegneserie over bogens handling.
9. Meddigtopgave: Skriv videre på historien… - eller: Skriv videre fra side 62…
10. Parallelhistorie: Kærlighedsforholdet mellem moderen og hr. Henningsen – eller: Ludvigs forældre er skilt – og Katarinas er på vej til det…
11. Nærmere personkarakteristik af Ludvig. Hvorfor hedder han Ludvig? Alder?…
12. Find & forklar poetiske udtryk som f.eks.: Jeg har tabt mit hjerte – Et mistet hjerte (side 15) – Det er som at tale med Gud (side 15)
13. Prøv at finde forskelle mellem det poetiske og det mere prosaiske sprog!
14. Farvesymbolik: Grøn går igen, f.eks. moderens morgenkåbe, den grønne frø, søvnens grønne mørke… - Hvad vil forfatteren med den grønne farve?
15. Lyt til musik igen, f.eks. Mozart: Lav en smuk tegning, der har relation til musikken/handlingen i ”Guldhjertet”!
16. Se filmen ”Ska´ vi være kærester?”
DC 77.74
”Ska´ vi være kærester” (video)
Producer: Thomas Lydholm
Fotograf: Anthony Dod Mantle
Instruktion & manuskript: Birger Larsen
Metronome Productions, 1999.
17. Forsøg at tolke slutningen i bogen og slutningen i filmen?
18. Hvornår bliver noget KUNST?
19. Fortæl om en kunstnerisk oplevelse, du har haft, med en bog, musik, ballet, opera…
20. Det er vigtigt med inspiration, en muse… - Hvad er det?
21. Skriv digte ud fra udtrykket ”Hjertets melodi” (side 71).
22. Snak om illustrationerne – humoristiske (side 31 + 55), enkle, symbolske…
23. Sammenlign ”Guldhjertet” med ”Den lille Prins”!
Målgruppe 4. klasse
1. Start med at
spille Beethovens sonate i E-mol opus 90, 2. sats, inden bogen udleveres!
2. Uden at røbe titlen: Hvad tror I, at denne bog handler om?
3. Find eventyrtræk i historien! – Genrebestemmelse – Moderne eventyr?
4. Eventyrtræk: blomster (side 30) – ud at spise (side 54) – dykkeruret (side 69) – blikæsken (side 68-69) – helt – hjælpere – fortryllelse…
5. Kig på Katarinas krav (side 26 og side 37) – Hvordan skal de forstås?
6. Ordenes dobbeltbetydning – f.eks. hjerte, prøver…
7. Billedsprog – f.eks. side 41: ”…Det er det smukkeste stykke, han kender. Det stråler som solstrejf på en vandoverflade…” Side 32: ”…Så synker han ned i søvnens grønne mørke.”
8. Lav en tegneserie over bogens handling.
9. Meddigtopgave: Skriv videre på historien… - eller: Skriv videre fra side 62…
10. Parallelhistorie: Kærlighedsforholdet mellem moderen og hr. Henningsen – eller: Ludvigs forældre er skilt – og Katarinas er på vej til det…
11. Nærmere personkarakteristik af Ludvig. Hvorfor hedder han Ludvig? Alder?…
12. Find & forklar poetiske udtryk som f.eks.: Jeg har tabt mit hjerte – Et mistet hjerte (side 15) – Det er som at tale med Gud (side 15)
13. Prøv at finde forskelle mellem det poetiske og det mere prosaiske sprog!
14. Farvesymbolik: Grøn går igen, f.eks. moderens morgenkåbe, den grønne frø, søvnens grønne mørke… - Hvad vil forfatteren med den grønne farve?
15. Lyt til musik igen, f.eks. Mozart: Lav en smuk tegning, der har relation til musikken/handlingen i ”Guldhjertet”!
16. Se filmen ”Ska´ vi være kærester?”
DC 77.74
”Ska´ vi være kærester” (video)
Producer: Thomas Lydholm
Fotograf: Anthony Dod Mantle
Instruktion & manuskript: Birger Larsen
Metronome Productions, 1999.
17. Forsøg at tolke slutningen i bogen og slutningen i filmen?
18. Hvornår bliver noget KUNST?
19. Fortæl om en kunstnerisk oplevelse, du har haft, med en bog, musik, ballet, opera…
20. Det er vigtigt med inspiration, en muse… - Hvad er det?
21. Skriv digte ud fra udtrykket ”Hjertets melodi” (side 71).
22. Snak om illustrationerne – humoristiske (side 31 + 55), enkle, symbolske…
23. Sammenlign ”Guldhjertet” med ”Den lille Prins”!