TEK - teknologi på skemaet i folkeskolen


»Min ambition er, at alle danske børn skal lære at kode,« siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) ...de skal også lære at forstå, hvad der er »inde i maskinen«,

Navnet er »teknologiforståelse«, og formålet er, at give alle elever en grundlæggende forståelse for blandt andet programmering og it-sikkerhed for dermed at klæde dem ordentligt på til fremtiden.

»Teknologi er en præmis for alle børn og unge, og derfor skal det ikke kun være et valgfag for de få,« siger undervisningsminister Merete Riisager (LA), som står bag forslaget, til Jyllands-Posten.


Kilder:

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10086478/undervisningsministeren-vil-laere-alle-boern-at-kode/

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10243855/undervisningsministeren-vil-goere-undervisning-i-teknologiforstaaelse-obligatorisk-i-folkeskolen/


https://www.folkeskolen.dk/624813/alle-boern-skal-laere-at-kode-i-folkeskolen


tanker noget, der p.t. ikke er på skoleskemaet – nemlig computerprogrammering.
I øjeblikket fremstår det lidt magisk, når nogen laver computerprogrammer eller programmerer maskiner

påstand:

Hvis børn og unge deler deres projekter med resten af verden, vil de få en følelse af at være med i et globalt fællesskab og de vil kunne dele deres interesse med andre uafhængigt af tid og sted.
En afgørende egenskab i de 21. århundrede

Programmering gør det muligt at afprøve matematik i praksis; det gør det muligt at lave forsøg, hvor fysikkens love er ophævet. Programmering gør den danske stil interaktiv og multimodal, og den gør det muligt at flytte meget teoretisk undervisning over i den fysiske verden.

vi vil gerne have mere programmering ind i grundskolen; ikke som erstatning for andre fag, men som en måde at lære andre fag.




hvorfor:

som almindelig bruger skal du ikke sidde og programmere i koder. Der er så mange programmer omkring os, at det er vigtigt, du kender til kernemekanismerne bag. Det er ligesom med en bil. Du behøver ikke kunne reparere en motor, men det er vigtigt at vide, at din bil har én.

Det handler altså ikke kun om at lære at programmere, men også at programmere for at lære.

Det er vigtigt, at børn lærer at programmere – ikke fordi de skal blive softwareudviklere eller app-designere alle sammen, men fordi de er nødt til at have en forståelse af, hvordan computeren virker for at klare sig i samfundet.

Når man betjener en computer, bruger man den til at udføre en opgave, som andre har lært den. Programmerer man derimod en computer, kan man få den til at løse præcis den opgave, man selv har. 

Det handler om, at børnene skal være digitale skabere i stedet for digitale forbrugere.


elever bliver frivilligt på skolen og bruger en masse fritid (frikvarter) for at kunne blive endnu bedre til programmering

Læringsrum:


Programmering og digital skabelse inviterer til at lære ved at prøve og til at forstå, at fejl er en naturlig del af læringsprocessen. Det er ufarligt at fejle i den digitale verden, fordi ting meget let kan laves om.
Resultatet er børn, der er kreative og innovative, og som tør prøve kræfter med nye muligheder. Børn med de evner har gode chancer for succes, uanset deres karrierevalg.


21st skills

Programmering giver eleverne en lang række af kompetencerne fra 21st century skills, fordi det er en disciplin, som kræver samarbejde og kommunikation i stort omfang. Når programmeringsopgaven stilles rigtigt, lærer eleverne at arbejde på egen hånd. De lærer at finde de nødvendige informationer, og de lærer ikke mindst en systematisk måde at løse problemer.
Det er alt sammen kompetencer, som vil komme dem til gavn i deres karriere i det 21. århundrede – og som i øvrigt også vil være dem en hjælp i ethvert andet fag i grundskolen og videre i uddannelsessystemet.

eksempler: 

Programmeringen fungerer via et 'drag and drop'-program - nemt at gå til.

https://code.org/

https://scratch.mit.edu/


Klassetrin:
Antal elever:
Forudgående erfaringer med:
Formel undervisning:
Selvstudier i frikvartererne og derhjemme:
tutorials på youtube
eksempler på siderne
gennem spil
ville de interessere sig for programmering uden for skoleregi

Undervejs i forløbet går det op for tre af eleverne at de allerede kan programmere. De virker alle tre overraskede, den ene udtrykker "jeg vidste ikke at jeg programmerede".


Scratch:

Scratch er et gratis programmeringssprog. Med Scratch kan du programmere dine egne interaktive historier, spil, tegnefilm, animation og hvad du ellers kan finde på. Scratch er udviklet af the Lifelong Kindergarten Group ved MIT Media Lab


I Scratch kan du programmere interaktive spil og animationer, hvorefter du kan publicere dem til andre. Her arbejdes med variabler, løkker, og betingelser. Dette i et enkelt blog-sprog.

 I modsætning til mange andre programmeringssprog, skal der skabes variabler før projektet kører. Dette medfører kun en lille mængde RAM, der bruges til at lagre værdien til brug, når projektet faktisk kører.? det her ved jeg ikke noget om

Applikationen er didaktisk opbygget med eksempler i Skyen, muligheden for at kigge med, bygge videre på andres kode, dele dokumenter og samarbejde om applikationerne. Den digitale platform tilbyder et praksisfællesskab, hvor rammerne opløses og læring bliver uafhængig af tid og sted.


  • Et domæne, hvor fællesskabet handler om at programmere i Scratch
  • Et internet community omkring programmet, hvor man deler sine værker, hvor man giver sin viden videre til andre, hvor man henter inspiration fra andre ved at gå ind i og udforske koden i eksemplerne og dermed udvider sin viden omkring programmeringen
  • praktiserende deltagere, der hjælper og vejleder de andre, der skaber værker
  • perifere deltagere, ser på de andre, kigger andre Scratch-veteraner efter i sømmene
  • eksperimenterede, aktivt og opsøgende ønsker at blive bedre til at arbejde med programmet.
  • En mulighed for at udarbejde et produkt, der kan bruges udenfor Scratch domanet?
  • fuldgyldige medlemmer er både praktiserende, perifere, eksperimenterende og anvender produktet uden for rammen.
Påstand:

Scratch lærer børn og unge at tænke kreativt og logisk og at samarbejde med andre. Scratch gør læringen til en leg, samtidig med at børn og unge udvikler deres kompetencer indenfor IT. Børn og unge bruger deres fantasi, deres matematiske og analytiske evner, når de laver projekter med Scratch.


Folkeskole fagligt fokus ud over programmeringen:
http://scratch-paa-dansk.nu/scratch%20i%20skolen.html
app academy eksempler på mål med scratch



GitHub

 verdens største samling af kodeGitHub er en kode hosting platform for versionskontrol og samarbejde. Det lader dig og andre arbejder sammen om projekter fra hvor som helst.

gør det muligt for flere mennesker at samarbejde om at skrive det samme stykke software.
Hjemmeside-server, en version-kontrolfunktionalitet, som udviklere benytter sig af til at ‘kigge med’ og bygge videre og lave grene af andre udvikleres kode.
Forstå GitHub på fem minutter klik her (IDA Universe)
En platform til at udgive eksisterende software til offentligt brug.
Open source.
Den sociale netværks-del af GitHub fungerer efterfølgende som et slags internt CV over det software-arbejde, en bruger har lavet.En reel magtfaktor inden for rekruttering af programmører. Flere Silicon Valley-virksomheder melder ud, at de ikke ansætter programmører, der ikke har en aktiv GitHub-profil
Giver mulighed for at diskuttere programmer og ændringer til programmer.
GitHub s Pull Request workflow, en populær måde at skabe og revision kode

LEGO-mindstorm

CodePlex

Microsofts alternativ til GitHub

Google Code

Googles alternativ til GitHub - er lukket

Læringsrum og proces:


Carsten Jessens rapport om det uformelle læringsrum (Carsten Jessen 2004)  og (Etienne Wenger 2011)
- uformel læringskontekst, det opstillede læringsrum har rammer, men der findes ikke klare fagmål, som kan evalueres. 
praksisfællesskab
ægte praksisfællesskab, Communities of practice are groups of people who share a
concern or passion for something they do and learn how to do it better as they interact regularly! (Wenger 2011)
Hvad er motivationen udsprunget af - er kunstigt frembragt af f.eks. læreren?
Kilder:
App academy - programmering i folkeskolen
App academy - hvorfor skal man lære at programmere 

ilge nu anbefaler vi:

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler