note - robotter i skolen

robotter kan bruges som lærerens forlængede arm 
- nem at aflæse  
- tålmodige

robotter kan bruges som elevens værktøj

»Robotten bliver solgt som en slags reservelærer. Men det kan den ikke rigtigt leve op til. Den kan ikke bruges til at lære dig at regne, selvom den har indbygget regnefunktioner. Og lære dig engelsk kan den heller ikke.«
»Til gengæld kan den lære elever en gryende forståelse af programmeringssprog, fordi de skal kunne programmere den, for at den bevæger sig,« fortæller Cathrine Hasse. "Børnene blev fanget af robotten som figur, og hvad den kunne.« professoren vurderer dog, at de over 60.000 kroner, en NAO koster, ikke har været totalt spild af skolernes penge. Hvis NAO skal danse, er det nemlig nødvendigt, at børnene programmerer den til det.

påstand:

Robotter findes i dag som en hel naturlig del af mange brancher, og bevæger sig efterhånden ind som en fast bestanddel af vores privatsfære.
Folkeskolen skal afspejle livet udenfor skolen og give eleverne kompetencer til at interagere, udvikle og tage kritisk stilling til robotteknologi. 
giver eleverne teknologisk rygstød
giver eleverne selvtillid

få eleverne til at omfavne teknologien i stedet for at lade sig afskrække af den.

robotter påvirker vores samfund, handlingsmønstre og selvopfattelse.

Læring:


forståelse for teknologi
forståelse af bagvedliggende teknologi
erfaring med software integrering
erfaring med hardware integrering

hvordan:


Et naturligt praktiske fokus

»I samme øjeblik, børnene kender til programmeringen af robotten, er springet derfra og til at lære at programmere ude i det praktiske liv ikke så stort«.professor Cathrine Hasse Danmarks Pædagogiske Universitet


eksperimenterende tilgang
kodning/programmering giver umiddelbar gevinst via robottens adfærd
justeringer - læring af egne fejl/trial and error- sker efter behov når robotten ikke gør som forventet

innovation og entreprenørskab

leg, eksperimenter og kreativitet


læringsrum:


læringen i mindre fra lærer/pædagog til elev 
læring i højere grad eleverne imellem (horisontalt)


robotterne er fysisk tilstede i rummet
den enkelte elevs arbejde er meget synligt
eleverne bliver opmærksomme på hinandens resultater 
eleverne bliver nysgerrige på, hvordan de har nået deres resultater
Udveksling af viden og kollaboration eleverne imellem.
krydderi på undervisningen (kan selve robottern være)
børn og unge med særlige behov og forudsætninger kan have succes på dette område - dog ikke min erfaring - men hvorfor ikke - for meget fokus på hvad de andre lavede betød at de ikke lavede deres og dermed at de ikke blev bedre, men tilgengæld blev stressede. løsning: eget træningsrum - så de var på forkant.


»Når først man begynder at få ros, får man hurtigt den følelse af, at det der, det vil jeg rigtig gerne. Det giver selvtillid. Så vil man bare lave flere og flere ting med robotterne«, siger Mikkel Emil Maris 7. b på Antvorskov Skole

Hvor er folkeskolen nu:

i følge politikken I 2012 havde tre skoler en NAO, sidste år havde 45 folkeskoler anskaffet sig robotten. Hos Teknologisk Institut, der sælger NAO-robotterne for 50.000 kroner stykket, regner man alene i år med en fordobling af robotter på folkeskolerne.

kilde:

UCSJ - robotter i undervisningen
politiken - robotter indtager undervisningen (filmklip fra skole)
mislykket skolerobot - videnskab.dk
Robotter i undervisningen - app academy
forløb - emu
DR - robotter viden om temaaften om robotter
videnskab.dk sådan designer man en robot
informationsteknologi - robotter i undervisningen - konkurrence
eksempler på robotter til brug i undervisningen -   blue oceans robotics

  • Dine elever skal lære, at computere og robotter er noget de styrer – ikke omvendt.
  • Dine elever lærer bedst, når de samtidigt har det sjovt.
  • Dine elever skal forstå, hvordan de mange computere og robotter omkring dem fungerer.
  • Dine elever fortjener at kunne programmere computere.
  • Dine elever skal samarbejde på en ny måde.

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler