note sætningsled tegnsætning


5c fredag

sang ordklasser

jeg ved hvorfor tegnsætning er vigtigt
jeg kan sætte punktum og komma
jeg kan begrunde min tegnsætning
jeg ved hvilke led der findes i sætninger




debat:

Hvorfor er tegnsætning vigtigt?

kollonne notat:

Hvilke tegn der findes der?

Hvad er deres funktion?


? ! store og små bogstaver

Første ord efter et udråbstegn eller et spørgsmålstegn skrives som hovedregel med stort begyndelsesbogstav:

Hun klarede turen uden at vælte! Det havde jeg virkelig ikke regnet med.
Han spurgte om vej til Tivoli! Han kender vist ikke København særlig godt.
Klarede hun turen uden at vælte? Det havde jeg virkelig ikke regnet med.
Kan du sige mig vejen til Tivoli? Jeg kender ikke København særlig godt.

Der skrives dog lille begyndelsesbogstav efter et udråbstegn eller et spørgsmålstegn i direkte anført tale hvor det anførende udtryk (inkvit) står efter udråbstegnet eller spørgsmålstegnet:

»Pokkers også!« sagde han, »at det sner igen.«
»Pokkers også at det sner igen!« sagde han.
– Pokkers også at det sner igen! sagde han.
»Er der nogen hjemme?« råbte hun.
Tror De? spurgte Tine angst og vendte sig fra lysene.

https://drive.google.com/file/d/0B9OQODiYOmQwYmxhXzl4am9LaUU/view?usp=sharing

online øvelser

annberit

clio online

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler