Billedkunst - Mennesker
oplevelse
fordybelse - analyse
refelksion
1. Tegn et menneske - gem tegningen.
2. Hvordan ser et menneske ud?
Lav en liste over det du mener kendetegner et menneskes udseende
3. Forstiller Venus fra Willendorf et menneske?
Undersøg hvilke punkter fra din liste der holder. Hvor stor tror du hun er?
Link til lille film om figuren
7. Stil en model på bordet. Lav 3 (eller mindre) minutters hurtig tegning. Tal om modeljobbet, stillingerne, tegneoplevelsen.
8. Lav evt. samme øvelse som blindtegning.
9. Tal om den klassiske opdeling af kroppen, brug gerne træmodel eller se filmen herunder - den er lidt lang og kedelig.
9. Flere tegneeksperimenter, f.eks. med kridt, digitalt o.lign. Sammenlign med første forsøg af mennesketegning, har du lært noget?
6. Fremsstil et menneske ud af plast, tape og avis
7. Sæt avis-mennesket ud i miljøet og fotografer
7. Peter Land
Hvorfor laver Peter Land sådan nogle figurer?
The aim of the artist should be to engage the spectator actively in taking a stand by way of the artistic product.
For the same reason, art should not be pacifying entertainment or pure decoration, which is not to say that
art can not be both entertaining and decorative.
Trampedarch
8. Hvordan ser mennesket ud om en million år?
Lav din udgave af evolutions udviklingen.
Se ovenstående filmklip - tal om hvordan den er lavet - hvad virker - hvad virker ikke
Se den igen - uddrag essenserne af indholdet - holdning til indholdet
Læs (mest for voksne) artiklen fra videnskab.dk eller ingenøren
Tv2 for sjov tankeeksperiment eller dagens dk
udskriftvenlig artikel
Link til flere undersøgende værksteds ideer:
---
MEloni - billedkunst i skolen, mennesker arbejdsmateriale
viden om billedkunstens fagsprog, styrke de sproglige kompetencer
viden om kritisk refelksion
arbejdsspørgsmål
Hvad betyder æstetik
opstil undervejs eksempler på æstetiske analyse modeller
Æstetiske læreprocesser:
eleverne eksperimenterer med at omsætte indtryk og følelser til æstetiske udtryk.
Det væsentlige er at underviseren ikke har brug for at følge en fast plan for hvad der skal komme ud af arbejdet, men at man tager det som det kommer, og følger og arbejder videre med børnenes ideer. Underviseren sætter rammerne og kommer med impulser og input.
Moderne kunst i dansk 2
Æstetik og læring – Grundbog om æstetiske læreprocesser af Bennyé Austring og Merete Sørensen, Socialpædagogisk Bibliotek, Hans Reitzels Forlag, 2006. Æstetik og motivation af Bennyé D. Austring og Merete Sørensen, KvaN nr. 78, 2007.
Æstetiske processer trivsel og læring i skolen Af Louise Ellehammer, børne- og ungekulturkonsulent
andet:
tegneøvelser
fordybelse - analyse
refelksion
1. Tegn et menneske - gem tegningen.
2. Hvordan ser et menneske ud?
Lav en liste over det du mener kendetegner et menneskes udseende
3. Forstiller Venus fra Willendorf et menneske?
Undersøg hvilke punkter fra din liste der holder. Hvor stor tror du hun er?
Link til lille film om figuren
skønhed, fertilitet,
3. Hvad mener du Yves Kleins maleri forestiller?
Hvordan tror du de er lavet?
Link til lille film af værkernes tilblivelse link til forklaring
Yves Klein |
Dansk kunstner med næsten samme teknik - Sofie Bird Møller
DRK - Morgenthaler: Kunstnernes lærling (2:6) linket virker formentlig ikke længe
4. Hvor meget og hvor lidt skal der til for, at vi kan genkende symbolet for mennesket?
Herunder enkle anvisninger på tegning af menneket.
Grafisk facilitering er en metode, der bruges til at facilitere (gøre noget svært muligt eller lettere) visioner, strategier eller processer med visuelle værktøjer.
5. Har du lagt mærke til om du kender nogen der bruger grafisk facilitering.
6. Prøv selv og læg fremover mærke til om du møder grafisk facilitering f.eks. i bøger du læser.
7. Stil en model på bordet. Lav 3 (eller mindre) minutters hurtig tegning. Tal om modeljobbet, stillingerne, tegneoplevelsen.
8. Lav evt. samme øvelse som blindtegning.
9. Tal om den klassiske opdeling af kroppen, brug gerne træmodel eller se filmen herunder - den er lidt lang og kedelig.
9. Flere tegneeksperimenter, f.eks. med kridt, digitalt o.lign. Sammenlign med første forsøg af mennesketegning, har du lært noget?
6. Fremsstil et menneske ud af plast, tape og avis
7. Sæt avis-mennesket ud i miljøet og fotografer
7. Peter Land
Hvorfor laver Peter Land sådan nogle figurer?
The aim of the artist should be to engage the spectator actively in taking a stand by way of the artistic product.
For the same reason, art should not be pacifying entertainment or pure decoration, which is not to say that
art can not be both entertaining and decorative.
8. Hvordan ser mennesket ud om en million år?
evolutions illustrationer klik her |
Se ovenstående filmklip - tal om hvordan den er lavet - hvad virker - hvad virker ikke
Se den igen - uddrag essenserne af indholdet - holdning til indholdet
Læs (mest for voksne) artiklen fra videnskab.dk eller ingenøren
Tv2 for sjov tankeeksperiment eller dagens dk
udskriftvenlig artikel
Link til flere undersøgende værksteds ideer:
---
MEloni - billedkunst i skolen, mennesker arbejdsmateriale
cfu sjælland 2016, materialesamlingen har ligeledes en kasse med forskellige materialer til emnet
mål:
viden om æstetiske virkemidlerviden om billedkunstens fagsprog, styrke de sproglige kompetencer
viden om kritisk refelksion
arbejdsspørgsmål
Hvad betyder æstetik
opstil undervejs eksempler på æstetiske analyse modeller
Æstetiske læreprocesser:
eleverne eksperimenterer med at omsætte indtryk og følelser til æstetiske udtryk.
Det væsentlige er at underviseren ikke har brug for at følge en fast plan for hvad der skal komme ud af arbejdet, men at man tager det som det kommer, og følger og arbejder videre med børnenes ideer. Underviseren sætter rammerne og kommer med impulser og input.
Kilder:
I gang med kunst, mennesker af Sue LaceyModerne kunst i dansk 2
Æstetik og læring – Grundbog om æstetiske læreprocesser af Bennyé Austring og Merete Sørensen, Socialpædagogisk Bibliotek, Hans Reitzels Forlag, 2006. Æstetik og motivation af Bennyé D. Austring og Merete Sørensen, KvaN nr. 78, 2007.
Æstetiske processer trivsel og læring i skolen Af Louise Ellehammer, børne- og ungekulturkonsulent
andet:
tegneøvelser