Kenneth Bøgh Andersen
Danskfagligt forløb i Fandango 5 omkring fantasy og miljø med et klip fra Himmelherren. Klippet herover var god appetitvækker.
Djævlens lærling -undervisning
Det handler om det gode kontra det onde i mennesket. Er en person, der gør negative ting kun ond, og er en person, der gør positive ting kun god? Og hvad er positive og negative ting egentlig, for intet er vel så skidt, at det ikke er godt for noget — og omvendt? .... Den sætter mange vigtige tanker i gang og får os til selv at mærke efter, om vi nu også opfører os lige så godt, som vi går og egentlig skilter med. Link til citat kilde
Mål:
- Læse med fordobling - handlingsplan (handler om) og fortolkningsplan (drejer sig om)
- Undersøge tekstens udtryk for almene og eksistentielle temaer
- Udvikle forståelseskompetencer, som rækker ud over det litterære
- Reflektere over det der står på og mellem linjerne
- Træne evnen til at bevidst, at bruge analyseprocessen til at udvide sin forforståelse og øve sig i at sætte ord på den ubevidste forstålelse.
Læringsmål:
- Du skal repetere og udvide din viden om fantasygenren
- Du skal undersøge det der står direkte i teksten
- Du skal undersøge det der står indirekte i teksten
- Du skal undersøge sproget, begreberne, humoren og virkemidlerne
- Du skal lave analyser af komposition, person, miljø og fortæller
- Du skal kunne bruge dine analyser og undersøgelser til at argumentere for dine holdninger
- Du skal naturligvis også øge din viden om Kenneth Bøgh Andersen
- Du skal arbejde med to modeller berettermodellen og aktantmodellen
- Du skal træne oplæsning som lytter og udøver
Undervisning
A. ForforståelseTal om bogens omslag og forventninger
Hvad vil det sige at være et godt menneske?
Hvad vil det sige at være et ondt menneske?
Forberedelsen til din boganmeldelse laves mens du læser klik her
B. Oplæsning
Læs de første 10 kapitler højt for klassenIntro til oplæsnings optagelser bliver introduceret på et passende sted undervejs f.eks. lige inde de sidst to kapitler. Eleverne skal herefter være aktive i deres vurdering af oplæsningen. (vær forberedt på kritik, bed om argumentation).
Opstil en liste med træk, som giver en spændende oplæsning og tal om, at man som oplæser samtidig laver en fortolkning. (motorik/tempo og pause, dynamik/styrke og tryk, melodik/tone og klang)
Læs selv kapitel 11 og 12
Eventuelt udpeger underviseren hvilken passage der skal oplæses og optages til læsblog/Tiki Toki.
Eleverne kan også selv vælge hvilken passage de ønsker at læse højt.
1. vælg den passage I synes er bedst at læse op
2. læs de selv en gang
3. læs den højt for hinanden og lyt til hvordan der læses
3. læs den højt for hinanden og lyt til hvordan der læses
lyt efter:
· god stemmeføring
· lyder replikkerne rigtigt
· er det spændende at lytte til
· overblik over teksten – kan få teksten til at hænge sammen
4. fortæl hinanden hvordan det lyder
5. vælg den måde der skal læses op på
6. vælg den som skal gøre det
7. optag og udgiv oplæsningen
Vurder herefter hvilke kapitler der skal læses højt og læses selv.
Link til eksisterende undervisningsforløb:
lærerværelset.dk litteraturguide til Kenneth Bøgh Andersen Djævelens lærling
officiel hjemmeside for Kenneth Bøgh Anderen
sms-historie - 12 små kapitler, som bliver sendt til mobilen over to dage.
facebook til den store djævlekrig
(eventuelt kan ideen fra det faglige forløbet med Skammerens datter bruges)
Boganmeldelse kultur for unge
Døden i børnelitteraturen ordkraft
kultur for unges skriveskole
7.T blogger om djævlenslærling
Jepardy i djævlenslærling kap 35 - 50
Skoleblogs djævlens lærling
observation omkring køn og forskelle påelevernes inferensdannelse, deltagelse i klassesamtalen
nota djævlens lærling
fantasy stilemne 5 klasse
· god stemmeføring
· lyder replikkerne rigtigt
· er det spændende at lytte til
· overblik over teksten – kan få teksten til at hænge sammen
4. fortæl hinanden hvordan det lyder
5. vælg den måde der skal læses op på
6. vælg den som skal gøre det
7. optag og udgiv oplæsningen
Skimmeopgave til de først kapitler
læs og fortå til resten.
Vurder herefter hvilke kapitler der skal læses højt og læses selv.
C. Spørgsmål til kapitler
Kapitel Opgaver
1: Hvilke hentydninger er der i
kapitlet til Djævelen?
2: Hvorfor er Filip ikke vred på
Mikkel?
3: Hvad sker der i dette kapitel?
4: ”Hvem” er messingbeslaget?
5: Hvad gør Filip for første gang i
dette kapitel?
6: Hvem møder Filip i dette kapitel?
7: Hvilke andre navne har Djævelen?
8: Forklar Gud og Djævelens
terningespil.
9: Hvad er den gode (nødvendige)
ondskab?
10: Hvem var Jacob Sprenger – brug
opslagsværker eller internet.
11: Hvad er Hades?
12: Hvad er en temptaner?
13: Tegn Satinas ur.
14: I
dette kapitel skal Filip udføre en række opgaver, der skal fremmane djævelen i
ham. Hvilke tre ondskabsfulde handlinger skulle Filip udføre, og hvad gør han i
stedet?
15: Hvilke
overraskende ting får Filip at vide om forholdet mellem Gud og Djævelen?
16: Hvad
er Satans største nederlag?
17: Hvad
tror du, Vargaren lavede i Djævelens sovekammer?
18: Hvad
er Satina i lighed med alle andre temptanere i stand til?
19: Hvilken
ide får Lucifer i dette kapitel?
20: Hvilken
mistanke får Filip og Satina?
21: Hvem
er Knurre Valfod, og hvor tror du, at han befinder sig?
22: Hvad
er en uriaspost?
23: Hvad
er årsagen til Filips bankende hovedpine?
24: Hvorfor
hedder kapitlet En slanges hvislen?
25: Hvilken
forandring er der sket med Filip?
26: Hvilket
tilbud takker Filip nej til? Hvorfor?
27: Hvilke
bekymringer gør Filip sig?
28: Beskriv
Filips drøm.
29: Hvem
er spærret inde i fangekælderen og hvorfor?
30: Hvordan
lykkes det Filip at klare opgaven til Lucifers store tilfredshed?
31: Hvad
opsøger Filip og Satina?
32: Hvordan
er Filip blevet narret?
33: Hvilke
fysiske forandringer gennemgår Filip?
34: Hvem
har en hånd med tre ringe på den midterste finger?
35: Hvem
har båret Filip ud af kirken?
36: Hvorfor
er Filip vred på Satina?
37: Hvem
skal overtage undervisningen af Filip?
38: Hvilke
fysiske og mentale forandringer er der sket med Filip?
39: Hvilke
dødssynder har Filip begået?
40: Hvordan
er Filip blevet narret?
41: Hvem
forstyrrer Filip og Satinas forsoningsmøde?
42: Hvem
lokkede Knurre til at forgifte Lucifer?
43: Hvorfor
virker Filips vinger ikke længere?
44: Hvordan
redder Filip Lucifers liv?
45: Ondskaben
er ved at slippe sin tag i Filip – det er han glad for med en enkelt
undtagelse. Hvilken?
46: Hvem
har i virkeligheden spærret Knurre inde i kirkekælderen?
47: Hvad
betyder vita?
48: Hvilke
to ord hviskede Satina til Filip som afsked?
D. Vælg en af følgende opgaver
- Dødssynder Find i bogen eksempler på de syv dødssynder: Stolthed Grådighed Begær Frådseri Vrede Misundelse Dovenskab
- Hjemmesidevurdering Forestil dig, at du vurderer hjemmesider for et ungdomsblad. Gå ind på http://www.kennethboeghandersen.dk/ og lav en anmeldelse.
- Boganmeldelse Læs bind 2 i Den store djævlekrig: Dødens terning, og lav en anmeldelse.
- Myter og bibelske fortællinger I bogen henvises adskillige gange til myter og bibelske fortællinger. Find personerne i kapitlerne 4, 5, 10, 11, 15, 16, 22 + 29 og genfortæl myten.
- Den gode ondskab I kapitel ni fortælles der om den gode, nødvendige ondskab. Forklar, hvad der menes, og inddrag din egen mening.
- Motiver Find et motiv i bogen, og forbered en mundtlig fremlæggelse på 5-10 min.
- Cliffhangers og set up – pay off Kenneth Bøgh Andersen anvender disse to virkemidler. Find eksempler, og fortæl, hvad det gør ved din læseoplevelse.
Ide hentet hos Finn Bangsgaard
Overlund Skole, Viborg
Link til eksisterende undervisningsforløb:
lærerværelset.dk litteraturguide til Kenneth Bøgh Andersen Djævelens lærling
officiel hjemmeside for Kenneth Bøgh Anderen
sms-historie - 12 små kapitler, som bliver sendt til mobilen over to dage.
facebook til den store djævlekrig
(eventuelt kan ideen fra det faglige forløbet med Skammerens datter bruges)
Boganmeldelse kultur for unge
Døden i børnelitteraturen ordkraft
7.T blogger om djævlenslærling
Jepardy i djævlenslærling kap 35 - 50
Skoleblogs djævlens lærling
observation omkring køn og forskelle påelevernes inferensdannelse, deltagelse i klassesamtalen
nota djævlens lærling
fantasy stilemne 5 klasse