Kenneth Bøgh Andersen


Danskfagligt forløb i Fandango 5 omkring fantasy og miljø med et klip fra Himmelherren. Klippet herover var god appetitvækker.

Djævlens lærling -undervisning

Det handler om det gode kontra det onde i mennesket. Er en person, der gør negative ting kun ond, og er en person, der gør positive ting kun god? Og hvad er positive og negative ting egentlig, for intet er vel så skidt, at det ikke er godt for noget — og omvendt? .... Den sætter mange vigtige tanker i gang og får os til selv at mærke efter, om vi nu også opfører os lige så godt, som vi går og egentlig skilter med.       Link til citat kilde

Mål:

  • Læse med fordobling - handlingsplan (handler om) og fortolkningsplan (drejer sig om) 
  • Undersøge tekstens udtryk for almene og eksistentielle temaer
  • Udvikle forståelseskompetencer, som rækker ud over det litterære
  • Reflektere over det der står på og mellem linjerne
  • Træne evnen til at bevidst, at bruge analyseprocessen til at udvide sin forforståelse og øve sig i at sætte ord på den ubevidste forstålelse.

Læringsmål:

  • Du skal repetere og udvide din viden om fantasygenren
  • Du skal undersøge det der står direkte i teksten
  • Du skal undersøge det der står indirekte i teksten
  • Du skal undersøge sproget, begreberne, humoren og virkemidlerne
  • Du skal lave analyser af komposition, person, miljø og fortæller
  • Du skal kunne bruge dine analyser og undersøgelser til at argumentere for dine holdninger
  • Du skal naturligvis også øge din viden om Kenneth Bøgh Andersen
  • Du skal arbejde med to modeller berettermodellen og aktantmodellen
  • Du skal træne oplæsning som lytter og udøver

Undervisning

A. Forforståelse

Tal om bogens omslag og forventninger

Hvad vil det sige at være et godt menneske?
Hvad vil det sige at være et ondt menneske?



Forberedelsen til din boganmeldelse laves mens du læser klik her

B. Oplæsning

Læs de første 10 kapitler højt for klassen

Intro til oplæsnings optagelser bliver introduceret på et passende sted undervejs f.eks. lige inde de sidst to kapitler. Eleverne skal herefter være aktive i deres vurdering af oplæsningen. (vær forberedt på kritik, bed om argumentation).
Opstil  en liste med træk, som giver en spændende oplæsning og tal om, at man som oplæser samtidig laver en fortolkning. (motorik/tempo og pause, dynamik/styrke og tryk, melodik/tone og klang)

Læs selv kapitel 11 og 12

Eventuelt udpeger underviseren hvilken passage der skal oplæses og optages til læsblog/Tiki Toki.
Eleverne kan også selv vælge hvilken passage de ønsker at læse højt.

1. vælg den passage I synes er bedst at læse op 
2. læs de selv en gang
3. læs den højt for hinanden og lyt til hvordan der læses
    lyt efter:
    · god stemmeføring
    · lyder replikkerne rigtigt
    · er det spændende at lytte til
    · overblik over teksten – kan få teksten til at hænge sammen
4. fortæl hinanden hvordan det lyder
5. vælg den måde der skal læses op på
6. vælg den som skal gøre det
7. optag og udgiv oplæsningen
Skimmeopgave til de først kapitler
læs og fortå til resten.

Vurder herefter hvilke kapitler der skal læses højt og læses selv.


C. Spørgsmål til kapitler

Kapitel        Opgaver

1:             Hvilke hentydninger er der i kapitlet til Djævelen?
2:             Hvorfor er Filip ikke vred på Mikkel? 
3:             Hvad sker der i dette kapitel?
4:             ”Hvem” er messingbeslaget?
5:             Hvad gør Filip for første gang i dette kapitel?
6:             Hvem møder Filip i dette kapitel?
7:             Hvilke andre navne har Djævelen?
8:             Forklar Gud og Djævelens terningespil.
9:             Hvad er den gode (nødvendige) ondskab?
10:           Hvem var Jacob Sprenger – brug opslagsværker eller internet.
11:           Hvad er Hades?
12:           Hvad er en temptaner?
13:           Tegn Satinas ur.
14:           I dette kapitel skal Filip udføre en række opgaver, der skal   fremmane djæve­len i ham. Hvilke tre ondskabsfulde handlinger skulle Filip udføre, og hvad gør han i stedet?
15:           Hvilke overraskende ting får Filip at vide om forholdet mellem Gud og Djæve­len?
16:           Hvad er Satans største nederlag?
17:           Hvad tror du, Vargaren lavede i Djævelens sovekammer?
18:           Hvad er Satina i lighed med alle andre temptanere i stand til?
19:           Hvilken ide får Lucifer i dette kapitel?
20:           Hvilken mistanke får Filip og Satina?
21:           Hvem er Knurre Valfod, og hvor tror du, at han befinder sig?
22:           Hvad er en uriaspost?
23:           Hvad er årsagen til Filips bankende hovedpine?
24:           Hvorfor hedder kapitlet En slanges hvislen?
25:           Hvilken forandring er der sket med Filip?
26:           Hvilket tilbud takker Filip nej til? Hvorfor?
27:           Hvilke bekymringer gør Filip sig?
28:           Beskriv Filips drøm.
29:           Hvem er spærret inde i fangekælderen og hvorfor?
30:           Hvordan lykkes det Filip at klare opgaven til Lucifers store tilfredshed?
31:           Hvad opsøger Filip og Satina?
32:           Hvordan er Filip blevet narret?
33:           Hvilke fysiske forandringer gennemgår Filip?
34:           Hvem har en hånd med tre ringe på den midterste finger?
35:           Hvem har båret Filip ud af kirken?
36:           Hvorfor er Filip vred på Satina?
37:           Hvem skal overtage undervisningen af Filip?
38:           Hvilke fysiske og mentale forandringer er der sket med Filip?
39:           Hvilke dødssynder har Filip begået?
40:           Hvordan er Filip blevet narret?
41:           Hvem forstyrrer Filip og Satinas forsoningsmøde?
42:           Hvem lokkede Knurre til at forgifte Lucifer?
43:           Hvorfor virker Filips vinger ikke længere?
44:           Hvordan redder Filip Lucifers liv?
45:           Ondskaben er ved at slippe sin tag i Filip – det er han glad for med en enkelt undtagelse. Hvilken?
46:           Hvem har i virkeligheden spærret Knurre inde i kirkekælderen?
47:           Hvad betyder vita?
48:           Hvilke to ord hviskede Satina til Filip som afsked?


D. Vælg en af følgende opgaver

  1. Dødssynder Find i bogen eksempler på de syv dødssynder: Stolthed Grådighed Begær Frådseri Vrede Misundelse Dovenskab

  1. Hjemmesidevurdering Forestil dig, at du vurderer hjemmesider for et ungdomsblad. Gå ind på http://www.kennethboeghandersen.dk/ og lav en anmeldelse.

  1. Boganmeldelse Læs bind 2 i Den store djævlekrig: Dødens terning, og lav en anmeldelse.

  1. Myter og bibelske fortællinger I bogen henvises adskillige gange til myter og bibelske fortællinger. Find personerne i kapitlerne 4, 5, 10, 11, 15, 16, 22 + 29 og genfortæl myten.

  1. Den gode ondskab I kapitel ni fortælles der om den gode, nødvendige ondskab. Forklar, hvad der menes, og inddrag din egen mening.

  1. Motiver Find et motiv i bogen, og forbered en mundtlig fremlæggelse på 5-10 min.

  1. Cliffhangers og set up – pay off Kenneth Bøgh Andersen anvender disse to virkemidler. Find eksempler, og fortæl, hvad det gør ved din læseoplevelse.


Ide hentet hos Finn Bangsgaard

Overlund Skole, Viborg

Link til eksisterende undervisningsforløb:

lærerværelset.dk  litteraturguide til Kenneth Bøgh Andersen Djævelens lærling

officiel hjemmeside for Kenneth Bøgh Anderen
sms-historie - 12 små kapitler, som bliver sendt til mobilen over to dage.
facebook til den store djævlekrig

(eventuelt kan ideen fra det faglige forløbet med Skammerens datter bruges)

Boganmeldelse kultur for unge
kultur for unges skriveskole

7.T blogger om djævlenslærling
Jepardy i djævlenslærling kap 35 - 50
Skoleblogs djævlens lærling

observation omkring køn og  forskelle påelevernes inferensdannelse, deltagelse i klassesamtalen

nota djævlens lærling

fantasy stilemne 5 klasse

Populære opslag fra denne blog

små pause lege

Heksefeber

Papirler med og uden papir og ler