Instruktionsfilm med påske og forår
Instruktionsfilm/diy film/instruktion
Forløb der ikke er udført i virkeligheden - endnuFør forløbet er det vigtigt at der er materialer til elevernes rådighed
saks, karton, lim, silkepapir ...
Måske også eksempler på produkter der kan fremstilles i sådan en instruktionsfilm.
Eleverne har ofte adgang til kamera via telefoner o.lign. Det kniber som regel med overføring til computer og klipning, men min erfaring er at mange elever på telefonerne kan håndtere det meste.
Målet er derfor
at gøre eleverne Bevidste om det visuelle udtryk i sådan en diy-film, baggrund, beklædning, kameravinkel, klipning, rolig kameraføring...Link:
-
Undervisning:
Produkt: en instruktionsvideo/diy film med "påske/forår i billedkunst" som temaFør:
Information omkring indholdning og forløb i de næste lektioner Fælles samtale om spørgsmål som disse:
- Hvilke videoer kender og bruger I,
- hvordan fandt I dem,
- hvilke søgeord er gode,
- hvad er et tag/en etikel
se filmklippet herunder, eller et klip eleverne anbefaler
Fælles samtale om spørgsmål som disse:
- Hvad sker der i filmen billed/lyd/tekst m.m. - konkret og objektivt
- Hvad synes du om filmen, hvad er godt, hvad er mindre vellykket
- Hvordan tror du den er lavet
- Har du prøvet at lave sådan en
- Hvilke redskaber kræver det
- Hvilket forarbejde kræver det
- Hvor mange vil det være godt at være når sådan en film skal laves
- Hvad kræver det af deltagerne
- Hvad kan du byde ind med
- Hvad har du brug for at vide mere om
Eleverne inddeles i grupper
Udskriftvenlig udgave af opgave ark
OPGAVER
I skal lave en instruktionsfilm, men inden
skal I svare på nogle spørgsmål.
Hvem er tovholder i gruppen?
Hvorfor er den person valgt som tovholder?
Hvad er tovholderens ansvar og dermed
opgave?
Hvad gør I hvis tovholderen er syg?
Nu skal I tænke forløbet igennem og lave
aftaler så det bliver et godt forløb for alle.
Hvilke problemer men også fordele kan I
allerede nu se?
- I jeres samarbejde
- I opgaven
Hvad kan I gøre for at komme forbi
problemerne?
Hvordan kan I udnytte fordelene?
Så er det i gang.
Opgaver jeg umiddelbart kan se:
Drejebog med ansvarsfordeling og
tanker omkring opstilling, lys, lyd, klipning m.m.
Aftaler om hvor arbejdet ligger i tilfælde
af sygdom
Kamera ansvarlig
Speaker
Materiale ansvarlig
Ansvarlig for scenen
Hvem skal filmes
Klipper filmen
Klipper filmen
…andre opgaver
Ideer til emner for påskeinstruktionsfilm
Hvordan man laver et gækkebrev
Hvordan man laver et påsketræ
Hvordan man laver babushka æg
Hvordan man laver farverige æg
Hvordan man puster et æg
Hvordan man folder en kanin
Evaluering
Enden vi ser filmene (måske inden eleverne går i gruppe) aftaler vi hvad der skal evalueres. Eventuelt fremstilles et skema med punkter der evaluere ud fra.
Vi ser filmene sammen og giver feedback.
Gruppen fortæller hvad er gået godt, hvordan kunne noget forbedres, hvor havde gruppen udfordringer, hvordan blev disse udfordringer løst.
Vi ser filmene sammen og giver feedback.
Gruppen fortæller hvad er gået godt, hvordan kunne noget forbedres, hvor havde gruppen udfordringer, hvordan blev disse udfordringer løst.
-